Dit waren de zoektrends van 2021
- 4 minuten leestijdHet grote jaaroverzicht van funda
In 2021 werd er steeds vaker gezocht naar een huis buiten de grote steden, maar waar precies, dat leek niet meer zo belangrijk. En waar in Amsterdam werd gezocht op een penthouse met visgraatvloer, waren in Groningen zoekopdrachten als ‘beleggingspand’ en ‘student’ weer populair. Dit is het funda zoektrends jaaroverzicht.
In 2021 leefden we – in de beleving van velen – van lockdown naar lockdown en bleef het aanbod van woningen sterk dalen. Dat had nauwelijks invloed op de bezoekersaantallen op funda: met 858 miljoen bleef het aantal websitebezoeken nagenoeg gelijk aan 2020 (849 miljoen). En dat is goed nieuws voor de makelaar: want hoe meer bezoekers funda trekt, hoe groter uw online bereik.
Waar komen die bezoekers vandaan?
Het gros van de bezoekers tikt, net als vorig jaar, funda.nl zelf in de browser. Dat was vorig jaar 41%, dit jaar is het aantal gestegen naar 44%. Iets minder bezoekers (36%) komen op funda terecht via een zoekmachine als Google en 12% van de bezoekers klikt door vanuit een link die gedeeld is via sociale media. In 90% van die gevallen wordt Facebook gebruikt en dat laat maar weer zien dat het loont om woningen ook via Facebook te delen. 3% van de bezoekers klikt door vanuit een andere website, zoals die van de makelaar of een nieuwswebsite.
De bezoeker bezocht per sessie gemiddeld vijf tot zes pagina’s per bezoek en was hier gemiddeld 5:16 minuten mee bezig.
De zoeker wist u te vinden (en had haast)
Meer bezoekers op de website; dit gegeven leidt logischerwijs tot meer contactaanvragen. Waar in 2020 in totaal 9 miljoen contactaanvragen rondom te koop staande woningen werden gedaan, kon de makelaar het afgelopen jaar rekenen op 10,3 miljoen contactaanvragen. Opvallend is dat het aantal bezichtigingsaanvragen relatief is toegenomen ten opzichte van telefoonkliks. Dat de consument het oriënterende belletje voor het gemak even overslaat en direct overgaat tot actie zou te wijten kunnen zijn aan tijd willen winnen in de hoop meer kans te maken.
Het aantal geleverde leads liep per maand wel behoorlijk terug in de tweede helft van het jaar. In de komende Barometer (maart 2022) kunt u deze cijfers in meer detail inzien.
Heel Nederland
Amsterdam
Den Haag
Rotterdam
Groningen
Utrecht
Provincie Friesland
Eindhoven
Zwolle
Almere
Wanneer we naar bovenstaand rijtje kijken, is vooral nummer 7 interessant om uit te lichten. Steeds meer mensen ontvluchten de stad en dit zoekresultaat bevestigt niet alleen deze stelling, maar laat ook zien dat er niet op een specifieke plaats gezocht wordt, maar op een gehele provincie.
De provincie is dichtbij genoeg
Als we vervolgens het aantal zoekopdrachten naar steden met relatief veel zoekvolume (top 100) vergelijken met vorig jaar, zien we bijna overal een afname. Er zijn slechts zeven zoektermen waar flink meer op gezocht werd: de provincies Zeeland (+32%), Groningen (+24%), Drenthe (+21%), Gelderland (+15%), Noord-Holland (+11%) en Friesland (+9%). Noordwijk (+42%) staat daar als enige (kust)plaats nog boven.
Op basis van deze data kunnen we voorzichtig stellen dat zoekers minder waarde lijken te hechten aan een bepaalde plaats dan de afgelopen jaren. Dat kan te maken hebben met het aanhoudende thuiswerken: mensen willen enigszins in de buurt van werk wonen, maar dit hoeft niet meer in dezelfde plaats te zijn. De provincie is dichtbij genoeg.
Minder gezocht op het nieuwste aanbod
Je zou verwachten dat zoekers als eerste het nieuwste aanbod willen zien. Des te opvallender dat slechts 20% van de zoekers de resultaten sorteert op datum. 5% sorteerde op prijs, maar bijna 70% van de zoekers sorteerde de zoekresultaten in 2021 helemaal niet.
Meestgekozen filteropties
De meestgekozen opties binnen verschillende filters geven een fascinerend inkijkje in het zoekgedrag van woningzoekenden. Wie het filter ‘Soort object’ gebruikte, verkoos een woonhuis (69%) boven een appartement. Het merendeel van de zoeker die het filter ‘Status’ gebruikt, gebruikte het om de beschikbare woningen eruit te filteren. Hieronder vindt u een overzicht van de filters met de meestgekozen optie.
Voor u is het interessant om te weten dat een zoeker een woning te zien krijgt op basis van de zoekfilters die hij gebruikt en die zijn weer afhankelijk van de kenmerken die u heeft ingevuld bij uw object. Hoe nauwkeuriger u dit doet, hoe groter de kans dat uw object in de zoekselectie wordt vertoond.
Meestgebruikte zoekwoorden
Wie op zoek is naar iets specifieks, kan met behulp van het vrije tekstveld op funda zoeken op woorden in de omschrijvingstekst. Zo wordt er met behulp van deze tool volop gezocht naar vrijstaande woningen, bungalows, een huis met zwembad of ruimte voor een paard. Opvallend is dat deze zoekwoorden weer verschillen per woonplaats. Zo wordt in Amsterdam vaak gezocht op woorden als ‘woonboot’ en ‘loft’. Maar ook ‘penthouse’ en op, jawel, de interieurtrend: ‘visgraat’. In Groningen zijn zoektermen als ‘beleggingspand’, ‘onttrekkingsvergunning’ en ‘student’ weer populair. Dit zijn de meestgebruikte zoekwoorden in heel Nederland:
Voorkomen dat uw object wordt weggefilterd?
Met Toppositie blijft uw object boven de resultatenlijst staan, ook als deze niet aan alle filters voldoet. Vertel me meer >
Vrijstaand
Gelijkvloers
Bungalow
Eigen grond
Kelder
Zwembad
Dubbele bewoning
Boerderij
Paard
Verhuurd
Binnenkijken bij de familie Meiland
Tot slot is het nog leuk om te delen wat het meestbekeken huis op funda in 2021 was. Dat is deze inmiddels verkochte villa in Noordwijk die we aan de familie Meiland kunnen toeschrijven. De media-aandacht rondom de verkoop van hun woning zorgde voor een behoorlijke boost in de bezoekersaantallen van funda. Dit verklaart ook het hoge zoekvolume in Noordwijk van 42%. Even binnenkijken bij de bekendste televisiefamilie van Nederland, wie wil dat nou niet?