Hoe kan je funda gebruiken bij je voortgangsgesprekken?

- 4 minuten leestijd

Funda geeft antwoord op de vraag van de maand juni

In de rubriek ‘Funda geeft antwoord’ beantwoorden we elke maand een vraag van een makelaar. Deze maand een vraag die steeds relevanter wordt nu woningen weer langer te koop staan: hoe kan ik funda gebruiken bij voortgangsgesprekken met klanten? 6 tips!

Lange tijd waren voortgangsgesprekken met verkopers nauwelijks aan de orde: door de overspannen huizenmarkt waren er meer dan genoeg biedingen, gevolgd door supersnelle verkopen. Maar nu de markt is gekanteld, moeten makelaars weer vaker het gesprek aangaan over de voortgang van de verkoop. Welke tools van funda kunnen daarbij ondersteuning bieden?

Verkoper verwacht dat makelaar er strak op zit

Allereerst de cijfers: in het tweede kwartaal van 2021 stond een object gemiddeld 28 dagen te koop op funda. Een jaar later was dat in hetzelfde kwartaal 47 dagen. Veel verkopers hebben nog steeds de ronkende cijfers van een aantal jaar geleden in hun hoofd, wat een voortgangsgesprek lastig kan maken.

Researchers van funda voeren constant gesprekken met verkopers over de woningmarkt. Gevraagd naar hoe zij de rol van de makelaar zien, geven ze aan dat die de verkoop strak in de gaten houdt en hen begeleidt bij onverwachte wendingen. Ook verwachten ze dat de makelaar op de hoogte is van funda’s mogelijkheden om meer kopers te bereiken. Daarom 6 tips om die rol zo goed mogelijk te vervullen.

1. Betrek verkoper proactief bij promotiemogelijkheden

Neem verkopers proactief mee in de mogelijkheden die funda biedt om potentiële kopers te bereiken. Dat begint al bij het inverkoopnamegesprek: welke pakketten zijn er en welke voordelen hebben die?

Wij hebben daar brochures voor laten maken: de pakketflyer is handig om te gebruiken bij een inverkoopname, de promotieflyer ook bij voortgangsgesprekken. Uit onze gesprekken met verkopers blijkt dat een grote groep zeker bereid is hun makelaar wat meer te betalen voor een funda-plaatsing, als ze zo meer kopers bereiken - en dus hopelijk een beter bod krijgen.

Bekijk en download brochures

2. Geef de verkoper toegang tot de objectstatistieken

Is de belangstelling minder groot dan de verkoper had verwacht, dan biedt funda een aantal handige tools om je klant gerust te stellen, of in elk geval te laten zien waar dit aan ligt. Namelijk aan de markt (en dus niet aan jou).

Ten eerste zijn dat de objectstatistieken in funda desk. Geef je verkoper daar toegang toe, zodat die automatisch op de hoogte blijft van de vorderingen. Dat biedt transparantie en een gevoel van controle. Maar help de verkoper wel om de statistieken te duiden, want dit soort cijfers zeggen pas iets als de verkoper weet wat positief of negatief is.

3. Gebruik de Barometer om verkoopresultaten te duiden en vergelijken

Om dat inzichtelijk te maken, is de Barometer handig. Vul de gegevens van het object in en je ziet in één keer wat soortgelijke objecten op funda doen: hoe vaak ze bekeken worden en hoeveel contactaanvragen ze gemiddeld krijgen. Ook kun je hiermee laten zien dat het aantal contactaanvragen nu over het algemeen ongeveer drie keer lager is dan in 2022. Geen leuk bericht voor verkopers, maar het toont wel aan dat de huidige markt dus echt anders is dan voorheen.

Funda Product
Vergelijk de prestaties van je object met vergelijkbare objecten in de buurt

De Barometer geeft jou en je klant inzicht in het gemiddelde bereik, de interesse en aantal contactaanvragen van objecten. Vertel me meer >

4. Geef inzicht in de vraag met de Vraagscan

Voor NVM-makelaars hebben we een tool die nog specifiekere inzichten biedt: de Vraagscan. Hiermee kun je de actuele vraag naar het type woning van de verkoper laten zien in een specifieke regio of buurt, op basis van kenmerken. Hoeveel mensen zoeken er naar een woning van 450.000 euro in Amsterdam, of specifiek De Pijp? Het antwoord hierop wordt afgezet tegen het aanbod. Misschien blijkt hieruit dat het object in een categorie valt die in die buurt minder gewild is.

Deze inzichten bieden handvatten om de verkoopstrategie samen met je verkoper bij te sturen. Bijvoorbeeld de verkoopprijs aanpassen zodat het huis in een categorie valt met meer vraag en minder aanbod. Of onderzoeken of het mogelijk is een extra kamer te creëren, omdat zoekers in die buurt liever een extra slaapkamer willen.

5. Kijk ook in andere woonplaatsen

De Vraagscan en Barometer kun je ook gebruiken voor andere regio’s. Als blijkt dat de vraag of het aantal contactaanvragen bijvoorbeeld hoger is in een andere plaats, dan kan je met je verkoper bepalen of het slim is om kopers in dat zoekgebied te benaderen. Dat kan bijvoorbeeld met Toppositie.

Funda Product
Vergroot je verkoopkansen met Toppositie

Met Toppositie bereik je gemiddeld 297% meer zoekers dan met alleen een basisplaatsing. Kies zelf in welke zoekplaats je jouw object onder de aandacht brengt.

Vertel me meer >

6. Gebruik funda-data om je eigen kennis te onderbouwen

Uiteindelijk ken jij de lokale markt natuurlijk zelf het beste. Ons advies is dan ook: vertrouw vooral op je eigen expertise en gebruik de data van funda om je verhaal kracht bij te zetten. Funda is een bekend en vertrouwd merk voor consumenten, dat kun je ook in je eigen voordeel gebruiken.