Hoe presenteer je nieuwbouw het beste op funda?
- 4 minuten leestijdFunda geeft antwoord op de vraag van oktober
In de rubriek ‘Funda geeft antwoord’ beantwoorden we elke maand een vraag van een makelaar. Deze keer wil Barbara de Rijk van Hallie & Van Klooster uit Amsterdam graag weten welke mogelijkheden funda biedt om nieuwbouwprojecten optimaal in de markt te zetten. We zochten het uit.
‘Om hoog in de resultaten bij funda te komen, is het belangrijk om zo veel mogelijk informatie te verschaffen,’ zegt Barbara de Rijk, partner bij het Amsterdamse makelaarskantoor Hallie & Van Klooster. ‘Bij nieuwbouw is dat een stuk lastiger dan bij bestaande bouw. Bovendien zijn artist impressions prijzig en sfeerbeelden minder overtuigend. Hoe breng ik deze projecten toch succesvol onder de aandacht?’
Het antwoord
Nieuwbouwprojecten kan je op twee manieren op funda presenteren: tussen het ‘normale’ aanbod en op het Nieuwbouw-gedeelte. Voor de juiste keuze is het belangrijk dat je het zoekgedrag van uw doelgroep kent. Daarom zoomen we in op de twee verschillende routes die zoekers bewandelen op funda bij nieuwbouw.
Route 1: de nieuwbouwroute
Mensen die specifiek op zoek zijn naar nieuwbouw klikken op de homepagina op de pagina ‘Nieuwbouw’. Hier komen dus bijna alleen maar gerichte zoekers. Dit is de plek waar je jouw nieuwbouwprojecten als geheel onder de aandacht kunt brengen.
Deze pagina heeft als voordeel dat deze veel minder filters biedt dan een ‘normale’ pagina bij bestaande woningen. Daardoor krijgen zoekers jouw aanbod op deze pagina vrijwel altijd te zien.
Jouw project laten opvallen
Wil je een nieuwbouwproject meer laten opvallen, zet dan Blikvanger in. Daarmee kan je meer beeldmateriaal presenteren waardoor je project eruit springt én kan je in de resultatenlijst al laten zien wat dit project uniek maakt. Of creëer urgentie door de uiterste inschrijfdatum te noemen. Zorg daarbij voor voldoende variatie in het beeld. Toon bijvoorbeeld zowel de type woningen als losse kamers en de woonwijk. We zien nog vaak Blikvangers met drie nagenoeg gelijke foto’s. Een gemiste kans.
Opvallen tussen de zoekresultaten?
Zorg voor meer en grotere foto's, en voeg een wervende tekst toe aan jouw plaatsing. Vertel me meer >
Eenmaal op de projectpagina lezen zoekers vaak eerst de omschrijving van het project en de omgeving. Dit is anders dan bij bestaande woningen, waar 90% eerst de foto’s van het object bekijkt. Een mooie plek dus om alvast wat algemene informatie te bieden.
Tip: altijd aanmelden als project
Een van de meest gehoorde commentaren van zoekers naar nieuwbouw is dat ze geen onderscheid kunnen maken tussen de verschillende woningen. Bijvoorbeeld omdat op de projectpagina overal dezelfde hoofdfoto (bijvoorbeeld van het appartementencomplex) staat. Of omdat de makelaar een heel project aanmeldt als één koopwoning met in de omschrijving om hoeveel woningen het gaat. Zoekers kunnen zo niet goed zien wat de verschillen tussen de type woningen zijn en hoeveel er nog beschikbaar zijn. Dit straalt negatief af op je imago.
Onze tip: meld nieuwbouwwoningen altijd aan als project en promoot eventueel de unieke eigenschappen van de individuele bouwnummers nog los van elkaar via ‘de kooproute’.
Route 2: de kooproute
Het bereik van bestaande koop- of huurwoningen is een stuk groter dan die van nieuwbouwprojecten. Ter illustratie: in september telden we op het kanaal Nieuwbouw zo’n 750.000 sessies (= een reeks paginaweergaven van één persoon, de app niet meegerekend) en op het kanaal Koop maar liefst 38 miljoen. De kans dat jouw object hier wordt weggefilterd, is echter groter. Zeker omdat niet iedereen in een nieuwbouwwoning wil wonen.
Nieuwbouwproject onder de aandacht brengen
Hiervoor is Toppositie – die alle filters buiten de vraagprijs negeert – een goede oplossing. In onze onderzoeken met eyetracking zien we dat mensen de Topposities altijd even scannen. Objecten met Toppositie krijgen 2,2 keer zo veel kliks als woningen die alleen in de resultatenlijst staan. Bovendien kan je een nieuwbouwwoning in bijvoorbeeld de buitenwijk van een grote stad met Toppositie ook onder de aandacht brengen van zoekers in de randgemeente van die stad. Je bereik is zo dus veel groter.
Wanneer zet je Toppositie in?
Meer bereik genereren voor je object? Met Toppositie staat je object prominent boven de resultatenlijst.
Verder kan je ook hier slim gebruikmaken van Blikvanger. Ondanks dat je concurreert met bestaande bouw valt jouw object juist extra op omdát het nieuwbouw is. Trek bijvoorbeeld de aandacht van starters met een tekst als ‘Prachtige nieuwbouwwoning in het centrum van stad X’. Of zet in op het goede energielabel van de woning. En plaats ook hierbij verschillende foto’s. Als er nog geen artist impression is van de binnenkant van de woning toon dan bijvoorbeeld de omgeving of het uitzicht.
Geef zo veel mogelijk informatie
Voor beide routes geldt: hoe meer specifieke informatie je geeft, hoe meer contactaanvragen. Zoekers die op de objectpagina van een bepaald bouwnummer kijken, verwachten informatie over dat specifieke bouwnummer en niet over het gehele project.
Is er nog weinig informatie beschikbaar? Zoek dan een creatieve manier waarop je zoekers helpt zich in te beelden hoe het is om daar te wonen. Niet door plattegronden of foto's van andere woningtypen te tonen, want onjuiste informatie is een reden om af te haken. Maar leg bijvoorbeeld in een video uit dat het project nog volop in ontwikkeling is en verleidt ze om contact met je op te nemen voor meer informatie. Of bied aan hen op de hoogte te houden van de vorderingen via een nieuwsbrief. Zo verzamel je meteen e-mailadressen van zoekers in jouw werkgebied, wat nieuwe aan- of verkoopopdrachten kan opleveren.