Hoe ziet de ‘levensduur’ van een woning op funda eruit?
- 3 minuten leestijdOntdek hoe u zelf een aandachtspiek genereert
Wanneer krijgt een object dat u op funda plaatst de meeste aandacht? En welke invloed heeft u daarop? We geven u handvatten en inzichten om hier meer grip op te krijgen.
Wat is het nut van een hoge ranking als serieuze zoekers de woning toch wel vinden, bijvoorbeeld via pushnotificaties of via social media? Als makelaar kunt u veel invloed uitoefenen op de aandacht die uw objecten krijgen. Om daar meer inzicht in te krijgen, vertellen we u wat er allemaal precies gebeurt vanaf het moment dat uw woning op funda verschijnt.
Zo zien de gemiddelde statistieken van een woning op funda eruit:
De getoonde interesse in een object en de effecten die bepaalde acties daarop hebben.
Pushnotificaties en e-mail
De grootste aandachtspiek vindt vrijwel meteen na publicatie van een woning plaats. Dat komt door een aantal hulpmiddelen die funda automatisch voor u verzorgt. In de eerste plaats sturen we direct pushnotificaties naar zoekers die een zoekopdracht hebben opgeslagen die overeenkomt met de kenmerken van uw object. Per dag stuurt funda miljoenen van zulke notificaties uit. Zoekers bepalen zelf of ze pushberichten willen ontvangen.
Zorg voor een goede eerste indruk
Dankzij pushnotificaties is er direct aandacht voor uw object. Voer daarom altijd vóór publicatie alle gegevens en media goed in. Zo zorgt u ervoor dat potentiële kopers niet afhaken door een gebrek aan informatie. Met funda Compleet geeft u kopers gegarandeerd een duidelijk en volledig beeld van een woning. Vertel me meer >
Elke nacht sturen we vervolgens een e-mail (de zogenaamde Nieuw Aanbod Funda-mail, of NAF-mail) uit naar funda-gebruikers die dagelijks op de hoogte willen worden gesteld van het nieuwe aanbod in hun zoekgebied. Deze e-mails zijn verantwoordelijk voor 6% van het totale zoekverkeer op funda, wat neerkomt op zo’n honderd- tot honderdvijftigduizend bezoeken per dag.
Organisch zoekverkeer
Na die eerste piek van een dag of twee gaat de aandacht voor een woning snel achteruit. Vanaf dat moment bent u vooral afhankelijk van het zogenaamde organisch zoekverkeer: kopers die via Google op het platform komen, of direct naar de website gaan en vanaf de homepage een zoekopdracht doen.
Zo'n 10% van het zoekverkeer op funda komt via social media
Verreweg de meeste zoekers (meer dan 92%) sorteren de resultatenlijst op relevantie. Dat betekent dat de aandacht voor uw object voornamelijk afhangt van de hoogte van uw objectplaatsing: hoe hoger de woning staat, hoe meer zoekers u bereikt en hoe hoger de getoonde interesse in uw object zal zijn.
Een veelgehoorde misvatting is dat zoekers ‘allemaal zoeken naar recent aangemelde woningen’. Maar slechts 6,5% sorteert het aanbod op datum en maar 10% filtert op ‘dagen op funda’.
Lees ook: 'Hoe komt mijn object zo hoog mogelijk in de resultatenlijst?'Zelf een piek genereren
Gelukkig kunt u er zelf voor zorgen dat uw object zo hoog mogelijk in de resultatenlijst terechtkomt. Maar u heeft meer touwtjes in handen. Zo worden woningen vaak via social media gedeeld. Door uzelf, of door (het netwerk) van de verkoper. Dat zorgt vaak voor een korte piek in aandacht van een paar dagen. Ongeveer 10% van het zoekverkeer op funda komt vanaf een socialmediaplatform.
Maar ook op funda zelf kunt u een flinke piek in aandacht genereren. Voegt u een Toppositie toe aan uw object, dan verschijnt de woning boven de resultatenlijst in een plaats naar keuze. Zo creëert u hernieuwde aandacht die minimaal een week aanhoudt. Dit is een goede optie als vanuit de eerste aandachtspiek nog geen geschikte koper is voortgekomen.
Zo stelt u Toppositie in