In hoeverre gaat AI het (ver)koopproces beïnvloeden?

- 3 minuten leestijd

Millennials zijn positiever, maar óók kritischer

Een huis zoeken of beoordelen met behulp van artificial intelligence? Voor sommigen klinkt het nog als verre toekomstmuziek, al is er al heel veel mogelijk. Funda onderzocht wat huizenkopers- en verkopers hierover weten en wat zij vinden van deze ontwikkeling.

Dat kunstmatige intelligentie een ‘blijvertje’ is, daar lijken de meeste ondervraagden in ons onderzoek wel van overtuigd. Ruim twee derde van de respondenten (67%) weet wat AI is. Ook denkt meer dan de helft van de respondenten dat het ook invloed gaat hebben op het aan- en verkoopproces van een woning.

Meer dan de helft vindt AI goede ontwikkeling

Millennials zijn, niet geheel onverwacht, beter op de hoogte van wat artificial intelligence is dan generatie X (43 t/m 58 jaar) en babyboomers (59 jaar en ouder). Laatstgenoemde groep staat ook sceptischer tegenover de ontwikkelingen op dit gebied dan de jongere generaties. In totaal vindt bijna de helft van de mensen die bekend is met AI het een (heel) goede ontwikkeling. Slechts 18% staat er negatief tegenover.

funda_grafiek_ai.jpg

Millennials zijn het meest uitgesproken in hun mening over kunstmatige intelligentie. Twee derde van hen noemt de ontwikkelingen op dit gebied kansrijk (66%) en baanbrekend (52%). Tegelijkertijd vindt een derde van hen het ook beangstigend en onbetrouwbaar, terwijl slechts 25% van de babyboomers die mening deelt. Opvallend genoeg vinden nog maar weinig mensen (5%) AI betrouwbaar.

Invloed op (ver)koopproces woning

Nog een opvallende uitkomst: jongeren zijn er minder van overtuigd dat AI het (ver)koopproces van een woning zal gaan beïnvloeden dan ouderen. 26% van de millennials denkt dat dit niet of zelfs helemaal niet zal gebeuren. Bij generatie X is dat maar 13% en bij de babyboomers nog minder: 12%.

Ruim de helft denkt dat AI een heel grote rol zou kunnen spelen bij het vinden van de juiste woning

Het overgrote deel is van mening dat AI wél impact zal hebben en dan met name als het gaat om het bepalen van de verbouwpotentie van een woning (84%), het bepalen van de juiste vraagprijs of het bod (86%) en het maken van plattegronden (82%).

Ook denkt meer dan de helft dat AI een (heel) grote rol zou kunnen spelen in de zoektocht naar een woning op funda, vooral bij het vinden van de juiste woning (87%), maar bijvoorbeeld ook om de potentiële inrichting te bepalen (62%). Wel zijn opnieuw de millennials hier weer minder van overtuigd dan de generaties boven hen.

funda_grafiek_ai2.jpg

We kunnen hieruit concluderen dat hoe beter mensen op de hoogte zijn van de kansen en beperkingen van AI, des te beter zij in staat zijn een mening te vormen over het onderwerp. Millennials staan het positiefste tegenover de ontwikkelingen rond AI, maar zijn tegelijkertijd het meest kritisch over de toepassing ervan in bijvoorbeeld het verkoopproces.

Funda Product
Bekijk meer resultaten uit ons onderzoek in de Barometer

Hier vind je ook verdiepende artikelen over de toepassing van AI in de makelaardij.

Vertel me meer >