‘Starters geven de beste mond-tot-mond-reclame’
- 3 minuten leestijdMakelaar Adam Hague geeft startersbegeleiding
Starters zijn commercieel gezien misschien niet de meest interessante doelgroep voor makelaars: ze kosten relatief meer tijd en de opbrengst is meestal lager dan bij klanten die meer te besteden hebben. Dat weerhoudt Adam Hague van Gert-Jan Scholten Makelaardij er niet van om extra tijd in starters te steken. Sterker nog, het is onderdeel van een uitgekiende strategie.
Specialist in startersbegeleiding, zo noemt Gert-Jan Scholten Makelaardij in het Gelderse Eerbeek zich. Makelaar Adam Hague (32) is daar trots op. Het kantoor biedt starters een all-in service, bestaande uit aankoop- én hypotheekbegeleiding.
Ook het platform ikstagraagvooraan.nl is een initiatief van de Gelderse makelaar. Woningenzoekenden in de regio Eerbeek en Apeldoorn die zich inschrijven, krijgen als eerste het nieuwste aanbod door. Het zijn vooral starters die zich aanmelden en hun contactgegevens achterlaten.
Daarnaast zijn de makelaars van Gert-Jan Scholten Makelaardij actief op TikTok – wederom om een jonge doelgroep aan te spreken. Daar laten ze de minder zakelijke en meer persoonlijke kant van zichzelf zien.
Kijken wat haalbaar is
‘We werken met een stoplichtmodel,’ vertelt Hague. ‘Dat betekent dat we eerst fysiek kennismaken en daarna financieel screenen. Omdat we ook hypotheekadvies aanbieden, kunnen we direct inzicht geven in wat iemand kan kopen en wat reëel is.’ Want Hague weet: starters horen en lezen overal dat ze geen schijn van kans maken in deze woningmarkt. ‘Als dat je beginpunt is, dan heb je het gevoel dat je met 1-0 achterstaat.’
‘De starter voelt zich vaak het ondergeschoven kindje van de markt – dat willen wij voorkomen’
Hague en zijn collega’s nemen starters aan de hand mee in het proces om te laten zien wat zij wél kunnen kopen. Hague: ‘We kijken bijvoorbeeld naar woningen binnen hun budget die de afgelopen drie maanden zijn verkocht. Ze zien dan dat woningen van 300.000 voor 325.000 zijn verkocht. En begrijpen dat als zij een woning van drie ton willen, ze beter kunnen zoeken naar huizen tot 275.000 euro.
Extra aandacht tijdens bezichtigingen
Ook starters die een woning komen bezichtigen kunnen rekenen op extra aandacht van Hague en zijn collega’s. Lukt het ze niet om de woning te kopen? Dan bieden de makelaars actief aan om hen te helpen met hun verdere zoektocht. ‘De starter voelt zich vaak het ondergeschoven kindje van de markt. Dat willen wij voorkomen. We nemen juist extra de tijd voor hen, tonen oprechte interesse en geven héél veel informatie over bijvoorbeeld verduurzaming. Dat wekt vertrouwen en maakt hen enthousiast.’
Hiermee laat je starters jouw meerwaarde zien
We vroegen een starters wat zij nou graag (hadden) willen weten van een makelaar over het kopen van hun eerste huis.
Enthousiasme
Die investering betaalt zich vroeg of laat weer terug, weten Hague en zijn collega’s. ‘Veel van onze klanten keren terug. Dat is iets waar we trots op zijn en wat we in de toekomst graag zo willen houden. Daarom geloven we in deze aanpak door de jonge doelgroep nu alvast aan ons te binden.’
Doorstromers zijn volgens Hague minder snel onder de indruk omdat ze eerder met het bijltje hebben gehakt. ‘Starters zijn heel anders. Dat zijn de mensen die spontaan reclame voor je maken op een verjaardag, die een goede review achterlaten en hun ervaringen delen met vrienden. Investeer je in starters, dan investeer je in mond-tot-mondreclame.’
Werken aan de toekomst
En mond-tot-mondreclame is veel waard. De voorganger van Hague gaf zo’n 14.000 euro per jaar uit aan advertenties in kranten. Dat doet Gert-Jan Scholten Makelaardij niet meer. Ze investeren liever in extra tijd voor de starter en video’s op TikTok.
Hague: ‘Hoewel de tijd die we in starters steken zich niet altijd in extra inkomsten uitbetaalt, investeren we wel in onze naam, in terugkerende klanten en dus in onze toekomst.’