Toppositie of Woning in beeld: wanneer kies je wat?

- 3 minuten leestijd

Funda geeft antwoord op de vraag van maart

In de rubriek ‘Funda geeft antwoord’ beantwoorden we elke maand een vraag van een makelaar. Deze maand een vraag die regelmatig aan ons wordt gesteld: wat is het verschil tussen Toppositie en Woning in beeld, en op basis waarvan bepaal je je keuze?

Voor extra promotie van een object op funda zijn er verschillende mogelijkheden. Maar het is voor makelaars niet altijd even duidelijk wanneer je welk product het beste inzet, merkt accountmanager Jeroen Blom.

Met name de opties Toppositie en Woning in Beeld roepen veel vragen op. Ze lijken in veel opzichten op elkaar en allebei helpen ze om je bereik te vergroten. Toch is het effect ervan wezenlijk verschillend.

Verschil in bereik

Met Toppositie komt het object boven de zoekresultatenlijst van een bepaalde plaats te staan. ‘Zoekt een consument bijvoorbeeld in Eindhoven en valt het object binnen de prijscategorie én het zoekgebied, dan wordt deze bovenaan getoond,’ legt Jeroen uit. ‘Je kan elk object promoten in een plaats van jouw keuze. Een woning in Veldhoven of Helmond kun je hiermee dus ook onder de aandacht brengen van zoekers in Eindhoven.’

Met Toppositie bereik je bijna 3x zo veel zoekers op funda

Niet alleen het object, ook jouw kantoornaam komt vaker prominent in beeld. Je bestelt dit product eenvoudig in funda desk.

Bestel in funda desk

Woning in beeld gooit het net wat wijder uit. Het object staat op de homepage van funda. Die wordt maandelijks zo’n twintig miljoen keer bekeken via de desktop. ‘Je kan kiezen of je in heel Nederland gezien wil worden of bij mensen die zoeken in een, twee of drie specifieke provincies.’

Situaties

Je mikt dus op verschillende groepen zoekers. Maar in welke situatie gebruik je nou welk product? Jeroen. ‘Toppositie wordt vaak ingezet om woningen uit te lichten die weliswaar niet in grote, populaire steden liggen, maar waarvan makelaars inschatten dat ze interessant zijn voor woningzoekers in die regio.’ Hij haalt het voorbeeld van Eindhoven aan. ‘Woningen in Helmond kunnen voor die groep zoekers ook interessant zijn.’

‘Voor bijzondere objecten is het slim om ze uit te lichten in een of meerdere provincies’

Bij Woning in Beeld gaat het niet zozeer om de geografische locatie, maar om de woning zelf. ‘Een grote woonboerderij, verbouwde kerk of een bungalow ontworpen door een bekende architect: sommige zoekers vinden de karaktereigenschappen van zo’n huis belangrijker dan de locatie.’ Omdat deze objecten zich vaak in kleinere dorpjes bevinden, is het slim om ze uit te lichten in een of meerdere provincies. ‘Consumenten hebben wel vaak een idee van de hoek van het land waar ze willen wonen, maar nog niet concreet in welke woonplaats.’

Geef jouw bijzondere object de aandacht die het verdient

Met een plaatsing op de homepage van funda bereik je een miljoenenpubliek. Je bestelt Woning in beeld in funda desk.

Bestel in funda desk

Kies het juiste moment

Maakt het nog uit op welk moment in het verkoopproces je Woning in beeld of Toppositie inzet? ‘Als je een nieuw objecten in nabijgelegen dorpen onder de aandacht wilt brengen bij zoekers naar een grotere plaats, loont het om Toppositie direct in te zetten,’ legt Jeroen uit. ‘Voor een object in een grote stad dat al een tijdje te koop staat, werkt Toppositie ook goed. Je genereert dan een nieuwe boost van aandacht.’

Woning in Beeld kan al direct vanaf de start van de verkoop meer contactaanvragen opleveren. ‘Zo breng je het direct onder de aandacht van mensen die naar zo’n specifiek object zoeken. De kans dat zij ieder dorpje uitkammen voor die éne woonboerderij is niet zo groot.’

Haal het maximale eruit

Om Toppositie optimaal te gebruiken, raadt Jeroen aan om te variëren in de plaatsen waarvoor je hem inzet. ‘Het object wordt een maand lang boven de zoekresultaten getoond. Zet hem bijvoorbeeld de eerste week boven de zoekresultaten van een grote stad en de tweede week boven die van een andere relevante plaats.’ In de objectstatistiek van funda desk zie je waar je object het best scoort. ‘Gebruik dan de laatste twee weken om daar optimaal op te vallen.’

.