Ik krijg mijn huis niet verkocht!
Blog van accountmanager Ynke Hartsema*
Sinds dit jaar word ik minstens één keer per week gebeld door een makelaar die vraagt hoe funda kan helpen met een moeilijk object. Mijn advies is altijd: zoek eerst uit waar de kern van het probleem zit. Is er simpelweg te weinig interesse voor? Of bereik je misschien de juiste mensen nog niet?
Ik kan mij voorstellen dat het in de veranderende woningmarkt voor makelaars weer even zoeken is: wat kun je doen als het aantal belangstellenden voor je object op funda achterblijft?
Afgelopen zomer werd ik gebeld door een makelaar uit een grote stad in het midden van het land. Zij had een prima doorsnee-eengezinswoning uit bouwjaar 1990 in de verkoop. Hiervoor had ze een stortvloed aan bezichtigingsaanvragen verwacht. Maar die kwamen niet.
Dat een object moeilijk verkoopt, kan verschillende redenen hebben. Elke reden vraagt om een andere oplossing. Daarom is het zo belangrijk om eerst te kijken waar het probleem zit. En dat adviseerde ik ook aan deze makelaar.
Digitale Barometer
Met de digitale Barometer van funda kun je (onder andere) door het invoeren van de postcode en een kenmerk van een object bekijken hoe vaak soortgelijke woningen in de regio gemiddeld gevonden en bekeken worden en hoeveel contactaanvragen daaruit voortvloeien. Die cijfers kun je dan weer vergelijken met je eigen object.
Hoe scoort jouw object ten opzichte van vergelijkbare objecten in de regio?
Met de funda Barometer krijg je op basis van landelijke en regionale data inzicht in je objectprestaties.
Dit deed ik samen met de hierboven genoemde makelaar en op die manier kwamen we achter het probleem: haar woning bleek minder vaak gevonden te worden dan andere. Mijn advies was daarom om te kijken hoe we het bereik van de plaatsing zouden kunnen vergroten.
De woning was per auto en openbaar vervoer goed bereikbaar. Daarom koos de makelaar voor een Toppositie, om het object ook bij zoekers in omliggende plaatsen onder de aandacht te brengen. Zo creëerde ze een twee keer zo hoog bereik. Binnen een paar weken was de woning verkocht.
Groter publiek nodig voor jouw object?
Met Toppositie bereik je bijna 2,5x zo veel huizenzoekers en vergroot je de kans op het vinden van de beste koper voor jouw verkoopklant.
Wel bereik, geen interesse
‘Wat als mijn woning wel gevonden wordt, maar er geen aanvragen komen?’ is een vraag die ik ook vaak hoor. Dan zit het probleem dus niet in het bereik, maar in het gebrek aan interesse of het uitblijven van contactaanvragen. Ook daar hebben we een aantal oplossingen voor.
Ik raad makelaars altijd aan om het effect van hun gekozen oplossing te meten met behulp van hun objectstatistieken
Maar soms is het een kwestie van geduld, want het kan natuurlijk ook zo zijn dat het gewoon een moeilijk te verkopen woning is. Juist dan is het heel belangrijk om een groot bereik te creëren.
Ik raad makelaars altijd aan om het effect van hun gekozen oplossing te meten met behulp van hun objectstatistieken. Als het nodig is, help ik hen daarbij.
Te hoge vraagprijs
Een makelaar uit het oosten van het land belde me over een moeilijke woning. Uit onze data bleek dat het object goed scoorde op bereik en interesse, maar toch kwamen er nauwelijks aanvragen voor bezichtigingen.
Funda baseert zich op data en omdat die allemaal positief waren, vond ik het lastig om de makelaar te adviseren. Ik ging uit van haar eigen expertise. ‘De vraagprijs is waarschijnlijk te hoog,’ zei ze. ‘Ik vermoed dat dat de oorzaak is.’
Zij realiseerde zich dat zij vanwege die hoge vraagprijs meer moeite moest doen. We besloten daarom een Toppositie in te zetten in de regio én een Blikvanger met een aansprekende tekst én drie foto’s. De Toppositie was om het bereik te vergroten en de Blikvanger om direct in de resultatenlijst al duidelijk te maken dat deze woning de hoge prijs waard was. Het hielp: ook deze woning is verkocht.
Zo zie je maar: een effectieve strategie begint bij de basis.
Hoe ga je om met incourante woningen?
Het krijgen van veel bezichtigingen is niet altijd een gegeven. Wat als een woning langer te koop staat? Dat vraagt om een andere aanpak. In dit webinar krijg je handvatten voor incourante woningen, zowel richting kopers als verkopers. Wat kan je op funda doen? En hoe manage je de verwachtingen van je klant?
*Ynke is inmiddels niet meer werkzaam voor funda.