Wat leveren je investeringen op?
Krijg inzicht in wat je advertentiekanalen opleveren
Als makelaar investeer je op verschillende manieren in promotie: je etalage, verkoopborden, advertenties in de krant of op funda. Op basis waarvan beslis je waar je je geld aan uitgeeft? En hoeveel? Het begint met inzicht krijgen in wat elke euro je oplevert.
Elk medium heeft zijn eigen bereik en kostenplaatje. En elke euro kun je maar één keer uitgeven. Daarom is het belangrijk om goed inzichtelijk te hebben welke promotiemiddelen je business helpen en met welk doel. En hoe je erachter komt wat voor jou werkt – en wat niet. Zo kan het zomaar zijn dat je na het doormeten van je investeringen stopt met het gebruik van X of het verspreiden van flyers. Simpelweg omdat het je meer moeite of geld kost dan het je oplevert.
Stel eerst je doel vast
Het begint met de vraag wát je precies wilt bereiken. Meer naamsbekendheid? Meer leads? Het heeft geen zin om te beginnen met adverteren zonder hier eerst goed over na te denken. Veel makelaars investeren in offline middelen, zoals sponsoring van het lokale voetbalteam, flyers en advertenties in een regionale krant. Dat zijn prima middelen, maar ze zijn vrij lastig om door te meten.
Niet met hagel schieten
Met doormeten doelen we op de vraag wat elke euro die je maandelijks of jaarlijks stopt in deze vormen van adverteren je oplevert. Ofwel, de ROI: de return on investment. Bij een offline campagne is dat vaak nattevingerwerk. Bij online campagnes heb je daar veel meer inzicht in. Op basis van die inzichten kun je een juiste mix van on- en offline-uitingen maken, zonder met hagel te schieten. Als je wilt dat je naam blijft hangen in het hoofd van mensen, is het goed als ze je op verschillende plekken tegenkomen. Als je vooral binnen een bepaalde buurt actief bent, kan het bijvoorbeeld slim zijn om zichtbaar te zijn in de lokale supermarkt, maar ook via een gerichte campagne die je via Facebook inzet.
Zo word je top of mind bij jouw doelgroep
Is jouw concurrent beter zichtbaar dan jij? Nu het aantal makelaarskantoren groeit en de opdrachten niet altijd voor het oprapen liggen, is het niet altijd eenvoudig om top of mind te blijven bij je doelgroep. Onze experts Ynke en Sef vertellen je in dit webinar hoe je als NVM-makelaar* zichtbaar blijft en hoe je funda daarbij kunt inzetten.
* Let op: dit webinar bevat informatie over producten die alleen voor NVM-leden beschikbaar zijn.
De ideale mix van kanalen
Hoe vind je die juiste mix voor je kantoor? Dat hangt onder meer af van waar de mensen die je wilt bereiken zich bevinden. Facebook is een relatief goedkoop middel om je kantoor onder de aandacht te brengen van een specifieke doelgroep. Zo kan je gemakkelijk filteren op leeftijd en regio. Maar het bereiken van mensen die actief zijn op de huizenmarkt is moeilijker. Zie je in de statistieken van Facebook dat maar vrij weinig mensen doorklikken naar je website? Dan kun je je afvragen of dit voor jou het juiste middel is.
Begin met actief aan je klanten te vragen hoe ze bij je terecht zijn gekomen en breng dit in kaart
Je kunt ook advertenties afnemen bij Google, bij funda en een actieve X-, LinkedIn- of Instagramcampagne optuigen. Maar zo veel kanalen zijn vaak niet nodig. Begin met actief aan je klanten te vragen hoe ze bij je terecht zijn gekomen en breng dit in kaart. Komt dat omdat je naam op de shirtjes van het lokale voetbalteam staat? Omdat iemand langs je verkoopbord liep, of omdat je zo vaak voorbijkomt op funda? Turf deze aantallen en maak ze inzichtelijk via een invoerpartner als Realworks.
Waar haal je de meeste leads vandaan?
Door maandelijks een uitdraai te maken van deze cijfers, zie je waar je de meeste leads vandaan haalt. Zo kwam een makelaar er onlangs achter dat 60% van zijn leads afkomstig waren van Facebook en dat X hem vrijwel niets opleverde. Dus stopte hij met X. Een andere makelaar verspreidde flyers met een bon voor een gratis waardebepaling. Dankzij die bon, die potentiële klanten meenamen, kon hij precies zien wat zijn investering in de flyers hem opleverde.
Elke lead is een mogelijkheid om aan tafel te komen bij een potentiële klant
Het continue monitoren van je advertentie-investeringen kost tijd. ‘Maar door te ontdekken welk kanaal voor jou het best werkt, betaalt dat zichzelf terug in tijd en geld. Natuurlijk zal lang niet elke lead een klant worden. Maar elke lead is wel een mogelijkheid om aan tafel te komen bij een potentiële klant en hem of haar te overtuigen van je kunnen. Dat kan je zomaar, ook op lange termijn, mooie opdrachten opleveren. En als je nou naast het bijhouden van waar je leads vandaan komen ook nog eens bijhoudt waar de leads die converteren vandaan komen, dan weet je gelijk je kortetermijn-ROI en weet je precies wat deze inspanningen je hebben opgeleverd.
Zo bereik je het gewenste resultaat van jouw advertenties
Heb je een mooi ingerichte kantoorpagina, maar wil je meer bezoek trekken? Ontdek hoe je dit met doelgericht adverteren bereikt.