Zo laat je zien dat jij de lokale expert bent

3 minuten leestijd

‘De zoektocht kan ook bij ons starten’

Jouw kennis over de buurt is enorm waardevol voor kopers en verkopers. Onderscheid jij je hierin van andere makelaars? Laat dan zien dat jij de lokale expert bent. Dat kun je op verschillende manieren doen, óók op funda.

Delta Makelaars heeft twee vestigingen onder de rook van Rotterdam: in Ridderkerk en Barendrecht. Hoewel ze relatief dicht bij elkaar liggen, zijn het twee heel verschillende plaatsen. Makelaar Maarten Smit: ‘Voor de lokale bewoners is het bekend terrein, maar voor oriënterende mensen kan het lastig zijn. Welke wijken zijn leuk, waar zijn de interessante plekken? Je kunt onderzoek doen en rondjes fietsen, maar je kunt ook bij ons beginnen.’

Met dat idee startte Delta Makelaars een aantal jaar terug om zichzelf te profileren als lokale expert. Ze begonnen met wijkvideo’s, waarin makelaars van Delta de kijker meenemen in de wijken en vertellen over de rijke historie, de voorzieningen en leuke plekken in de buurt. Zoals de Oudheidskamer, een begrip in Ridderkerk. Of een video over waarom de wijk Vrijenburg in Barendrecht zo ideaal is voor gezinnen.

Magazine vol onontdekte pareltjes

Daarna volgde magazine Etalage, dat het kantoor samen met een reclamebureau maakt. Eens in de zoveel tijd verschijnt er een nieuwe editie van het vijftig pagina’s tellende tijdschrift. Hierin staan onontdekte parels in de wijk: zoals die ene leuke bierbrouwerij, conceptstores en het pop-uprestaurant waar je zo lekker Thais kunt eten. Maar ook interviews met boeiende ondernemers uit de buurt.

Smit: ‘We hebben meerdere magazines gemaakt. Dat kost veel tijd, moeite en geld. We maken er geen winst op, onze naam staat maar klein in het colofon. Maar indirect draagt het wel bij aan ons imago als lokale expert. We kennen de ins en outs van de buurt, dankzij de interviews kennen we iedereen en we geven het magazine mee tijdens bezichtigingen.’

Lokaal betrokken zijn

Delta is ook lokaal betrokken op andere manieren. Zo doen ze elk jaar samen met Stichting Present mee aan de Goedzakactie voor gezinnen met een kleine portemonnee. In de coronaperiode zette Delta Makelaars lokale ondernemers in de stille winkelstraten met een videoserie in het zonnetje. Deze liefdadigheidsacties hadden geen commercieel doel, maar werpen wel hun vruchten af, zegt Smit. Een van eigenaren van de bedrijven die geportretteerd werd, kwam twee jaar later naar Delta om haar huis te verkopen.

Nieuwbouwproject gescoord

Als lokale expert houdt Delta woningzoekenden via hun website en social media op de hoogte van nieuwbouwprojecten in de buurt. Ook van projecten waar zij zelf nog niet bij betrokken zijn. Smit: ‘Daardoor kregen we later wél de opdracht van de projectontwikkelaar, want die zag dat mensen bij ons uitkwamen tijdens hun zoektocht naar nieuwbouwprojecten. Een geweldige opdracht – terwijl we alleen maar deden wat we leuk vonden.’

Weet waar je doelgroep zit

‘Wat Delta Makelaars doet, is heel slim,’ zegt Jeroen Blom, Accountmanager bij funda. ‘Zij weten waar hun doelgroep zit en proberen hen regionaal te bereiken. Bij funda hebben we onafhankelijk onderzoek gedaan naar de verhuiswensen van mensen. Daaruit bleek dat 53% van de zoekers ervoor open staat om binnen nu en twee jaar te verhuizen. Als je jezelf binnen die groep als lokale expert kunt profileren, krijg je wellicht een opdracht, nu of over twee jaar. Maar dan moeten mensen wel zien dat jij die lokale expert bent.’

Jezelf zo profileren kun je ook doen bij het miljoenenpubliek op funda. De meeste mogelijkheden hiervoor biedt Podiumplaats. Met deze advertentie breng je de lokale kennis van jouw kantoor over een plaats of buurt naar keuze onder de aandacht.

Funda Product
Trek meer bezoekers naar je kantoorpagina met Podiumplaats

En laat ze met één klik kennismaken met jouw diensten.

Vertel me meer