10 gouden tips voor een pakkende slogan

- 1 minuten leestijd

Zo verwoord je treffend wat je uniek maakt

Een kantoorslogan zorgt voor herkenbaarheid en maakt in een paar woorden duidelijk waar je voor staat. Via de funda desk voeg je eenvoudig een slogan toe aan je kantoorpagina op funda. Heb je nog geen slogan? Gebruik dan deze tien gouden tips voor een onvergetelijke kantoorslogan waarmee je je onderscheidt van anderen.

Een goede slogan helpt je om op te vallen en geeft direct een visitekaartje af van je bedrijf. Maar in een paar woorden vertellen wat je uniek maakt, is nog best lastig. Gelukkig zijn er een aantal richtlijnen en hulpmiddelen die je hierbij helpen. Durf en ga aan de slag met die pakkende slogan, voor meer leads en bereik.

  1. Bepaal je unieke meerwaarde

    Dat je de hoogste service en beste kwaliteit levert is belangrijk, maar maakt je niet uniek. Bepaal je wérkelijke meerwaarde. Waarin ben je anders dan je concurrenten? Waarom waarderen klanten je? Wat is je belofte? Hoe concreter je je unieke eigenschap of belofte formuleert, hoe meer dit tot de verbeelding van potentiële klanten spreekt. De slogan van Quaden makelaars, ‘Tot € 18.000 meer voor je huis’, laat over hun belofte in ieder geval geen misverstand bestaan.

  2. Houd het duidelijk en kort

    In één opslag, zonder vakjargon, moet duidelijk zijn wie je bent en wat je biedt. Liefst in maximaal acht woorden. Kort en krachtig blijft beter hangen. Best lastig, maar het kan, zo laten bedrijven als Interpolis, Nike en IMMosa Makelaardij zien:

    _‘Interpolis. Glashelder’

    ‘Just do it’

    ‘Thuis in Vastgoed’

    _Met maximaal drie woorden zeggen zij waar ze voor staan en wat ze doen. Houd er rekening mee dat de slogan op je funda kantoorpagina maximaal vijftig tekens mag bevatten. Nog een goede reden dus om het kort te houden.

  3. Gebruik rijmwoorden of alliteraties

    Een slimme truc, want rijmwoorden en alliteraties zijn makkelijker te onthouden. ‘Heerlijk, Helder, Heineken’, wie kent het niet? Dat blijft hangen.

  4. Ga uit van eigen kracht

    Laat je niet verleiden om bij je concurrenten te spieken. Dat leidt je alleen maar verder weg van je eigen identiteit. Wel doen: ga uit van je eigen kracht. Zoals de slogan van Open Makelaars: ‘Onze deur staat Open’.

  5. Vermijd ontkenningen en flauwe woordgrappen

    Spelen met taal kan zinvol zijn, maar ontkennende woorden als ‘niet, niemand of geen’ in de tekst, werken averechts. Het is immers makkelijker om te onthouden wat je wél doet dan wat níét. Pas ook op met slechte woordgrappen en verkeerde humor. Jouw humor is niet vanzelfsprekend die van je klanten. De slogan ‘Cake je naar mijn gebak’ eindigde hoog bij de verkiezing van de slechtste slogans. KLM businessdeals voegde een letterlijke en figuurlijke betekenis van een bekende uitdrukking wel heel goed samen: ‘Laat uw omzet een vlucht nemen’.

  6. Toon je persoonlijkheid

    Met je slogan kun je ook laten zien wie je bent. Wat maakt jou anders: je manier van werken, je persoonlijkheid, je prijs, je filosofie? Met clichés als de ware, energieke, wereldse, bijzondere, passievolle makelaar maakt u geen indruk, tenzij het daadwerkelijk helemaal past bij je persoonlijkheid en je marketingstrategie. Laat je inspireren door Apple: ‘Think different’. Het zegt misschien niets over hun bedrijfsactiviteit, maar wel over hun creatieve en innovatieve denkkracht. En juist dat spreekt tot de verbeelding van veel mensen.

  7. Denk out of the box

    Als makelaar heb je woorden zoals makelaar, huis en wonen niet per definitie nodig om de aandacht van potentiële klanten te trekken. Bedenk welke emotie van je doelgroep je wil aanspreken. Van wie is: ‘Yippie-Jaja-Yippie-Yippie-Yeah’? En op welke emotie speelt Anke Bodewes makelaardij in met: ‘Anke biedt ruimte’?

  8. Check of je slogan daadwerkelijk uniek is

    Je hebt liever niet dezelfde slogan als je concurrent om de hoek. Check daarom in zoekmachines en op social media of de exacte, door jou gekozen, woordencombinatie al voorkomt. Is die niet uniek? Helaas: er zit niets anders op dan iets anders te bedenken.

  9. Gebruik een slogan-tool voor inspiratie

    Bij gebrek aan inspiratie zijn er op internet verschillende gratis slogangenerators te vinden, zoals gratisslogans.nl of sloganmaker.info. Voer je bedrijfsnaam of je unieke meerwaarde in, waarna er een voorstel voor een slogan uit rolt. Over de kwaliteit daarvan valt te twisten, maar het kan een handig hulpmiddel zijn om zelf op ideeën te komen.

  10. Breng je slogan breed onder de aandacht

    Je slogan is je visitekaartje. Communiceer die dus op je website, funda kantoorpagina, in advertenties, op Facebook en onderaan e-mails. Hoe meer je slogan onder de aandacht komt, hoe beter hij beklijft en resultaat oplevert.

Zo plaats je je slogan op funda

Ga naar je kantoorpagina via de funda desk en gebruik het invoerveld voor de slogan om jouw unieke lijfspreuk toe te voegen. Deze verschijnt dan onder je bedrijfsnaam op je kantoorpagina.