Hoe JIP makelaars zich onderscheidt als merk

- 3 minuten leestijd

‘We grijpen elk belangrijk moment aan om een feestje te vieren’

Veel makelaarskantoren worstelen met de vraag hoe zij zich kunnen onderscheiden van concurrenten. JIP makelaars vaart sinds 2017 een duidelijke koers: ze maken het kopen van een huis zo leuk mogelijk. Die gedachte voeren ze door in de kleinste details.

Wie naar de website van JIP makelaars gaat en naar beneden scrolt, ziet alle medewerkers van het kantoor vrolijk op de foto staan. Eén wordt meegetrokken door een enthousiaste hond, de ander roostert een kippetje op de barbecue en communicatie- en marketingmedewerker Anniek Lanfermeijer houdt een tros ballonnen vast. ‘Omdat ik wel van een feestje hou,’ zegt ze. ‘Net als JIP.’

Ontsnappen aan het clichébeeld

JIP staat voor jong, innovatief en persoonlijk. Deze woorden koos het makelaarskantoor samen met een marketingbureau, toen JIP besloot dat het tijd was om zich te onderscheiden. ‘Natuurlijk om mogelijke concurrentie voor te zijn,’ zegt Lanfermeijer. ‘Maar ook om te ontsnappen aan het clichébeeld dat mensen van een makelaar hebben. Een makelaar is zo veel meer, maar dat moet je wel laten zien.’

En dus planden Lanfermeijer en haar collega’s een aantal brainstormsessies in. Zo kwamen ze tot een duidelijke missie. De conclusie: een huis kopen of verkopen is spannend, maar het mag óók leuk zijn. Lanfermeijer: ‘Onze slogan werd: met JIP makelaars is het leuker. En dit voeren we door in alles wat we doen.’

Elk belangrijk moment een cadeautje

Zo krijgen potentiële verkoopklanten bij een kennismakingsgesprek met de makelaar twee lokaal gebrouwen biertjes. Op de ene wikkel staat ‘wikken en wegen’, de ander ‘we gaan ervoor.’ Lanfermeijer: ‘Daarmee proberen we op een leuke manier te vragen: willen jullie er nog even over nadenken, of gaan we direct over tot actie?’

‘Door onze positieve insteek brengen onze klanten vaak meerdere nieuwe klanten aan’

Wanneer een klant met JIP makelaars in zee gaat, ontvangt die een toolbox met een schoonmaaksetje, tips voor de voorbereiding van een bezichtiging, een confettikanon en een appeltaartmix. Bij de overdracht volgt een burenborrelpot waarmee je je buren beter kunt leren kennen. Een aantal weken na de overdracht ontvangt de klant nog een aardig kaartje met twee gezichtsmaskers. Om te vieren dat alles achter de rug is en het tijd is om te ontspannen.

‘Hier wordt heel goed op gereageerd,’ vertelt Lanfermeijer. ‘Cadeautjes krijgen is leuk, maar het heeft ook een duidelijk doel: we vieren de belangrijke momenten. Die positieve insteek heeft invloed op onze klanten: er ontstaat een zeker ambassadeurschap, we merken dat enthousiaste klanten vaak meerdere nieuwe klanten aandragen.’

Zo creeerde JIP Makelaars een onderscheidend eigen merk_artikelbeeld.png

Jong van toon, jong van geest

Het is niet alleen de cadeautjesregen waarmee JIP makelaars zich onderscheidt. Dat doen ze ook met een kenmerkende tone of voice die doorklinkt in alles wat de makelaars van de vijf verschillende (franchise)vestigingen naar buiten brengen. Die tone of voice is vrolijk en enthousiast, en er wordt niet teruggedeinsd voor een uitroepteken of twee.

Dat JIP hiermee een relatief jonge doelgroep aanspreekt, was een bewuste keuze. Lanfermeijer: ‘Wij geloven dat het onderaan de streep meer klanten oplevert als je voor een duidelijke doelgroep kiest. Maar het betekent niet dat we een oudere doelgroep buitensluiten. Iedereen mag en kan bij ons aankloppen, zolang ze jong van geest zijn en zich prettig voelen bij onze manier van werken.’

Herkenbare beeldstijl

Ook de beeldkeuzes die JIP maakt passen in het totaalplaatje. Zo hebben zij een vaste en daardoor herkenbare illustratiestijl bij elke blogpost. Beelden die zij van een beeldbank halen bewerken ze, zodat de eenheid behouden blijft.

Lanfermeijer: ‘Al onze collega's staan achter ons merk en we houden elkaar scherp om constant te verbeteren. Daarvoor komen we maandelijks met collega's van de verschillende vestigingen bij elkaar. Zo hebben we laatst besloten om onze objectvideo's een frisse update te geven. Wat je uitstraalt als merk is een proces. Het is belangrijk dat iedereen binnen een organisatie het belang ervan begrijpt, anders werkt het niet.’

Laat op funda zien waarin jouw kantoor zich onderscheidt

Stel Kantoorprofiel Pro in en presenteer je kantoor optimaal met foto’s, video’s en beoordelingen.

Bestel in funda desk