5 tips voor maximaal bereik met Toppositie
- 3 minuten leestijdKies een andere plaats en richt je op specifieke zoekers
Heeft een object extra aandacht of een groter bereik nodig? Dan is Toppositie een slimme keuze. We geven je vijf praktische tips om Toppositie effectiever in te zetten en maximaal resultaat te behalen.
1. Zet een Toppositie in een andere plaats in
Een van de voordelen van een Toppositie is dat je die in een andere plaats kunt instellen dan waar het object staat. Dit is vooral interessant voor objecten in plaatsen met weinig aanbod.
Heb je bijvoorbeeld een woning van € 600.000 te koop in Loon op Zand en bereik je daarmee weinig mensen? Als je hiervoor een Toppositie instelt in de nabijgelegen plaatsen Tilburg of Waalwijk, wordt het bereik flink groter. Op basis van je eigen kennis en ervaring kies je een plaats waar je de grootste kans op succes verwacht. Overigens hoef je niet per se te kiezen. Zie tip 4.
Breng je object onder de aandacht van zoekers in omliggende plaatsen
Bereik meer zoekers met Toppositie. Wissel gedurende de looptijd van plaats voor het beste resultaat.
2. Wissel van plaats en meet je resultaten
Gedurende de looptijd van je Toppositie, bijvoorbeeld een maand, kun je de plaats wisselen. Voor een woning in Grou kun je Toppositie bijvoorbeeld een week instellen voor Leeuwarden, een week voor Drachten, een week voor Sneek en een week voor Heerenveen. Door de resultaten per plaats te meten en te vergelijken, kun je testen wat wel en wat niet werkt. Dat is nuttige kennis als je over vergelijkbare objecten advies moet uitbrengen.
3. Check hoeveel Topposities al actief zijn
Soms zijn er al veel Topposities ingezet binnen een bepaalde plaats en prijscategorie. Dan is het handiger om even te wachten of om een andere plaats te kiezen, waar minder Topposities actief zijn. Zijn er meer dan drie Topposities, dan worden ze namelijk afwisselend in een carrousel getoond, boven de zoekresultaten.
Grote steden zijn altijd interessant voor een Toppositie vanwege het grote bereik
Je kunt eenvoudig checken hoeveel Topposities ingezet zijn door de pagina met zoekresultaten een paar keer achter elkaar te verversen. Plaatsen met veel zoekverkeer, zoals grote steden, zijn altijd interessant voor een Toppositie. Daar is het bereik vaak zo groot dat het geen probleem is om dat met wat meer objecten te moeten delen.
Bekijk bij andere Topposities ook altijd de prijs van de getoonde objecten. Valt jouw object in een andere prijscategorie, dan verkleint dat namelijk de concurrentie. Een object van boven de 500.000 euro wordt bijvoorbeeld niet getoond aan zoekers die in een lagere prijscategorie zoeken.
4. Check waar de vraag naar jouw type object het grootst is
Verkoop je een appartement van € 300.000 in Weesp en wil je dit ook bij zoekers buiten Weesp onder de aandacht brengen? Probeer dan te achterhalen waar de vraag naar dit type object het grootst is, bijvoorbeeld in Almere, Amsterdam of Utrecht.
NVM-makelaars kunnen hiervoor de funda Vraagscan gebruiken. Die laat per woonplaats de vraag zien naar type woningen (appartement of woonhuis), maar ook aantal kamers, woonoppervlakte en prijsklasse. Zo weet je waar jouw Toppositie waarschijnlijk de beste resultaten zal behalen.
5. Zet niet je object, maar de koper centraal
Kijk niet alleen naar het object, maar kijk vooral naar hoe je de doelgroep voor wie het interessant is het best bereikt. Als je bijvoorbeeld weet dat er veel verhuisbewegingen zijn vanuit een bepaalde plaats, of dat een type woning bij zoekers vanuit een specifieke plaats erg in trek is, kun je hier met de Toppositie op inspelen.