Aan- en verkoopproces mag van de consument digitaler

- 4 minuten leestijd

Persoonlijk contact met makelaar blijft belangrijk

Contact met de makelaar, bezichtigingen en zaken als het koopcontract ondertekenen, doen de meeste mensen liever niet digitaal. Administratieve zaken rondom de aan- en verkoop van een huis handelen ze bij voorkeur wél online af.

Funda onderzocht welke zaken in het aan- en verkoopproces van een woning mensen liever digitaal doen en welke graag fysiek. We vergelijken onze bevindingen met ander onderzoek dat is gedaan naar trends en gebruikte technologie op de woningmarkt.

Persoonlijk contact met de makelaar is en blijft belangrijk

Een woning (ver)kopen doen mensen het liefst via persoonlijk contact. Populaire communicatiemiddelen met de makelaar zijn bellen en face-to-facecontact (beide 75%), gevolgd door mailen (69%) en appen (53%). Jongeren willen relatief vaker contact via WhatsApp.

Het belangrijkste aspect in het contact met de makelaar is voor 68% van de ondervraagden transparantie, gevolgd door persoonlijkheid en betrokkenheid (beide 62%). ‘Je koopt niet even een broodje’ en ‘gevoel bij een woning en bij iemand krijg je alleen fysiek’ worden meermaals als reden gegeven in het onderzoek van funda.

Livechat maakt dienstverlening efficiënter

Consumenten in ons onderzoek zijn niet meteen enthousiast over de optie om online met de makelaar te chatten. Toch biedt een livechat wel degelijk kansen. Dat zegt contentanalist Niels Juist van Capterra en GetApp Nederland. Deze softwarevergelijkingswebsites deden onderzoek naar trends op de woningmarkt en het gebruik van technologie.

Juist: ‘In ons onderzoek zegt 97% van de woningzoekers die de livechat gebruikten deze ook nuttig te vinden.’ Voordelen zijn de snelheid waarmee mensen antwoord op hun vraag krijgen en – voor de makelaar – dat meerdere mensen tegelijk geholpen kunnen worden. Dat bespaart tijd.

Beter communiceren over veiligheid digitale handtekening

Belangrijke documenten zoals het koopcontract ondertekenen mensen het liefst fysiek. Dat ziet ook Juist terug in de eigen resultaten. ‘Slechts 30% van onze respondenten gebruikt een digitale handtekening om documenten te ondertekenen. Meer dan de helft geeft de voorkeur aan pen en papier. Mensen maken zich zorgen over de veiligheid van hun digitale gegevens (66%) en/of denken dat een digitale handtekening minder waard is (25%).’

Een digitale handtekening is een elektronische variant van een handgeschreven handtekening. Hij is sneller, makkelijker, goedkoper en milieuvriendelijker. Een mooie kans dus voor makelaars om hier iets mee te doen in hun informatievoorziening.

Jongeren willen meer online doen dan ouderen

Van funda’s respondenten wil 43% dat zowel de makelaardij als het proces om een woning te (ver)kopen verder digitaliseert. Onder jongeren is dit bijna twee keer zo veel (63%) als onder 55-plussers (32%). Het gaat dan wel met name om de administratieve zaken, zoals het ontvangen en ondertekenen van de makelaarsofferte, een afspraak inplannen voor een bezichtiging en informatie inwinnen over een woning. 79% van de respondenten tussen de 25 en 39 jaar vindt het prima om bij woningverkoop de benodigde documenten online te ontvangen of te versturen. Onder 55-plussers is dit een stukje lager: 41%.

65% van de jongere doelgroep zou digitaal of online een bod uit willen brengen

Verschillen zijn er ook als het gaat om bieden op een woning en inzicht in biedingen. 42% van de kopers zou digitaal of online willen kunnen bieden op een woning. 13% heeft de voorkeur voor e-mail en 27% doet bieden het liefst telefonisch. Kijken we naar leeftijdsverschilen, dan zien we dat 65% van de jongere doelgroep digitaal of online een bod uit zou willen brengen, tegenover 33% van de 55-plussers.

Mogelijkheden van virtual en augmented reality voor makelaars

Volgens Juist is er voor makelaars op het gebied van digitalisering mogelijk winst te behalen door online bezichtigingen interactief te maken. ‘Van de respondenten in ons onderzoek heeft 87% interesse in virtual reality (VR) bij woningaankoop of -huur, maar slechts 15% gebruikte dat ook daadwerkelijk. Misschien wordt het niet voldoende aangeboden óf is de VR-bril een struikelblok.’ Met VR loop je virtueel door een woning heen, opent zelf de deuren en loopt de trap op. Het kan ook een oplossing zijn bij laagdrempelige praktische vragen, zoals waar de stopcontacten zitten.

Een andere optie is augmented reality (AR), waarmee mensen objecten virtueel in de woning kunnen plaatsen om te zien hoe bijvoorbeeld hun bank er past. AR is laagdrempeliger in gebruik dan VR, omdat woningzoekers het op hun eigen telefoon kunnen gebruiken met een app. Juist: ‘Van alle woningzoekenden die VR en AR gebruikten, vindt 23% het héél belangrijk voor het online zoeken naar een woning en 56% enigszins belangrijk.’

Funda
Indirecte leads door virtueel open huis

Waarom Fransen & Kroes Makelaars standaard een virtueel open huis houden naast fysieke bezichtigingen.

Lees meer