Geeft inzicht in biedingen gewenste transparantie?

4 minuten leestijd

De voor- en nadelen van online bieden of een biedlogboek

De roep om meer transparantie in de makelaardij bestaat al langer. Oplossingen om met name het biedproces inzichtelijker te maken zijn bijvoorbeeld online bieden of het door voormalig minister Hugo de Jonge voorgestelde biedlogboek. Zijn makelaars hier zelf ook mee geholpen?

Jacco van der Houwen van het gelijknamige makelaarskantoor en Rody Zuur, makelaar bij Van der Panne woning- & bedrijfsmakelaardij, werken allebei met NVM online bieden. Hun ervaringen zijn positief. Van der Houwen heeft zijn bedrijfsstrategie er zelfs al jaren op afgestemd. ‘Ik verkoop 99% van mijn huizen met online bieden. Verkopers komen daarvoor speciaal naar ons toe.’

Hij ziet dat de tijd rijp is voor dit online biedproces. ‘Kijk naar successen als vakantieveiling.nl. Het gaat wel om een huis, maar geeft dezelfde spanning en drive voor de kopers. Juist in de laatste minuten komen de serieuze biedingen binnen en kunnen we de biedingen met 2 minuten verlengen. Dat kan prijsopdrijvend werken, wat gunstig is voor de verkoper.’ De koper kan zelf beslissen of hij door wil, of stoppen.

Geen wilde gok

Zuur is recenter begonnen met online bieden en ziet zeker de potentie. Maar er zijn in zijn regio maar weinig verkopers die online bieden aandurven. ‘Onbekend maakt onbemind. Degenen die denken meer opbrengst te behalen, willen wel. En achteraf zijn zowel kopers als verkopers heel tevreden; vanwege de transparantie en omdat een verkoopbedrag bedenken geen wilde gok is. Ze haken aan en hebben controle over hoe ver ze gaan.’

Van een lage startprijs worden sommige verkopers wel zenuwachtig

Ook als bieders het huis niet krijgen, is er achteraf weinig onvrede, ‘Ik heb wel meegemaakt dat mensen niet zo handig zijn met de techniek en daardoor niet mee konden doen. Of niet snel genoeg waren met een laatste bod. Dat is wel jammer,’ aldus Zuur. Vakgenoot Van der Houwen raadt bieders daarom aan met een aankoopmakelaar het proces in te gaan.

Voordelen voor klant én makelaar

Over de voordelen van online bieden zijn de makelaars het met elkaar eens. Er zijn meer keuzemogelijkheden voor de verkoper en er is meer transparantie voor alle betrokkenen. Makelaars kunnen zich met transparant bieden onderscheiden van concurrenten en dit inzetten als marketinginstrument. Ook is online bieden minder arbeidsintensief en geeft het minder onrust.

Van der Houwen merkt dat online bieden ook het imago van de makelaar ten goede komt. En dat als je begint met een relatief lage startprijs, je meer bieders trekt: meer concurrentie dus. ‘Van een lage startprijs worden verkopers soms wel zenuwachtig, maar ik leg dan uit dat ze hun huis altijd kunnen terugtrekken als het eindbedrag hun niet aanstaat. Ook kunnen ze het juist gunnen aan iemand anders dan de hoogste bieder, bijvoorbeeld vanwege gunstiger voorwaarden.’

Biedlogboek biedt geen ultieme transparantie

Hoewel Van der Houwen en Zuur beide voorstander zijn van een transparant biedproces en online bieden, zijn hun meningen verdeeld over het biedlogboek. Dat geeft bij een gesloten biedproces achteraf inzage in de biedingen.

Van der Houwen denkt niet dat gesloten inschrijven er transparanter van wordt. ‘Hiermee toon je niet aan of de makelaar toch een vriendje inseinde over het hoogste bod. Bij online bieden is dat onmogelijk. De potentiële kopers bieden live, zien de bedragen en kunnen op dat moment zelf beslissen of ze nog hoger willen bieden. Ook de verkoper en makelaar kijken mee.’

Of dit nu de ultieme transparantie is waar de consument naar zoekt, betwijfel ik

Zuur weet dat ze in Scandinavië al langer met biedlogboeken werken. ‘Achteraf checken op malversaties en kijken welk bod gewonnen heeft, is wel fijn. Ook voor de makelaar. Dat scheelt rechtszaken en vervelende telefoontjes van ‘verliezers’. Maar of dit nu de ultieme transparantie is waar de consument naar zoekt, betwijfel ik.’ Zuur maakt wel gebruik van het online biedlogboek. ‘Het geeft, ook al is het achteraf, een geruststellende transparantie.’

Is online bieden de transparante toekomst?

Beide heren zien dit online biedsysteem nog geen vlucht nemen. Zuur: ‘Op mijn kantoor is zelfs discussie of we daarmee wel de maximale opbrengst genereren. Diezelfde houding zie ik ook bij collega’s in het veld. Hier kan dus nog heel veel gewonnen worden, want dit is een aanname die puur op intuïtie is gebaseerd.’ Van der Houwen stelt dat hij juist met online bieden een hogere verkoopprijs genereert. Maar ook dat is, naar eigen zeggen, gebaseerd op zijn onderbuikgevoel: ‘Ik heb er geen bewijs voor. Met online bieden zie ik altijd wat rek bij kopers. Je laat een huis niet lopen voor € 500.’

Funda Product
Jouw kantoor onder de aandacht brengen van zoekers?

Met Podiumplaats ben je op drie verschillende plekken zichtbaar op funda voor een vast bedrag per maand.

Vertel me meer