De Humorist
- 4 minuten leestijd‘Je leeft maar één keer’
Als makelaar is het belangrijk jouw sterke kanten te kennen. Zo kun je jouw kantoor goed onderscheiden van concurrenten en nieuwe klanten aantrekken. Volgens de Kantoorkaraktertest is jouw kantoor een Humorist. Wat betekent dit en hoe profiteer je van dit archetype om nieuwe klanten te werven?
De Humorist is de cabaretier onder de archetypes: een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd. Plezier staat voor hen centraal in het werk en ze plukken elke dag met een lach. Humor is hun manier om het leven te relativeren en te ontsnappen aan de dagelijkse sleur. Het zijn graag geziene gasten op feesten en partijen, die makkelijk in de omgang zijn. Met hun vrolijke houding halen ze de kou uit de lucht en zorgen ze voor ontspanning.
Welke bekende Humoristen zijn er?
Een typische Humorist is Marc-Marie Huijbregts. Als tafelheer bij De Wereld Draait Door wist deze cabaretier zelfs bij de meest serieuze onderwerpen een grappige of luchtige toon in te brengen en de lachers op zijn hand te krijgen.
Anderen die dit archetype met verve belichamen zijn René van der Gijp, Brigitte Kaandorp, Sanne Wallis de Vries en Youp van ’t Hek. Ook merken doen er van alles aan om de lachers op hun hand te krijgen: MailChimp, Ben & Jerry’s, Pringles, Fanta en Bol.com weten met pakkende reclames en vrolijke uitingen hun merk een goedlachs imago te geven.
Mijn kantoor is de Humorist, wat betekent dat voor mij als makelaar?
Met jouw humor creëer je als makelaar saamhorigheid en plezier. Je bent altijd vrolijk en in voor een geintje. De lach werkt therapeutisch – zeker op de vele spannende momenten die het (ver)kopen van een huis met zich meebrengt. Een grapje op zijn tijd maakt dan de situatie iets luchtiger. Ook helpt jouw humor om te relativeren. Klanten vinden bij jou een ontspannen, informele sfeer, je wilt liever niet te lang bij moeilijke dingen stilstaan.
Misplaatste humor en verkeerde timing werken averechts en kunnen klanten het gevoel geven dat ze hun tijd verspillen
Dat kan echter ook een valkuil zijn, want het kopen of verkopen van een huis blijft nou eenmaal een emotioneel proces. Als klanten zorgen hebben, moet je ervoor waken deze niet te snel te relativeren of weg te wuiven. Daarbij is humor subjectief – wat jij als een leuke grap ervaart, kan bij je klant in het verkeerde keelgat schieten. Verkeerde timing en misplaatste humor werken dan averechts. Bovendien kunnen klanten het gevoel krijgen dat je jouw tijd verspilt, aangezien je het wel erg gezellig hebt.
Hoe profileer ik me als Humorist?
Niet alleen in je dagelijkse gesprekken, ook in jouw communicatie en beeldstijl ga je voor vrolijkheid. Dat betekent: opgewekte, vrolijke, felle kleuren. Bij merken als Pringles en Fanta voelt elke reclame-uiting als een feestje, met dansende mensen en vrolijke kleuren. Het genieten van elk moment straal je uit via sociale media en door leuke evenementen te organiseren met klanten en personeel. Ook van een goede woordgrap ben je niet vies.
Daarbij mag je ook best een beetje uit de box denken: heb je bijvoorbeeld al eens aan illustraties op je eigen website of social media gedacht om jouw kantoor en diensten aan te prijzen? Zolang het je objecten of huisstijl wat opfleurt, is er van alles mogelijk.
Geef jouw kantoor een gezicht met Kantoorprofiel Pro
Upgrade naar Kantoorprofiel Pro.
Hoe kan funda jou daarbij helpen?
Wil je funda optimaal gebruiken om het archetype tot uiting te brengen? Maak voor jouw objecten dan veelvuldig gebruik van funda Premium. Met dit presentatiepakket heb je veel ruimte voor creativiteit en humor: wek bijvoorbeeld in je Blikvanger de aandacht door een tekst als ‘Masterchef gezocht’ en laat een fantastische keuken zien bij de drie getoonde foto’s. Ligt het object aan een drukkere weg? Zoek het randje op met een tekst als ‘Ideale woning voor autoliefhebbers’. Wil je jouw kantoor aanprijzen met humor? Dan is een humoristische video een ideaal middel.
Kies jouw uitdagende archetype
Ook al is de Humorist het basisarchetype van jouw kantoor, je kunt er altijd voor kiezen om in je communicatie een andere toon aan te slaan. Dankzij dit zogenaamde uitdagende_archetype kun je jouw kantoor nog beter onderscheiden van andere Humoristen. Benieuwd naar alle archetypes waaruit je kunt kiezen? Je vindt ze via de button hieronder.
Bekijk alle archetypes