Bij expats valt nog een wereld te winnen
Blog van accountmanager Sef van Vlijmen
Als ik een makelaar vraag hoe het nieuwbouwproject loopt, antwoordt die tegenwoordig meestal dat de belangstelling is afgenomen is en dat het te langzaam gaat. Herkenbaar? Dan heb ik goed nieuws: er is een vrijwel onontdekte doelgroep voor nieuwbouwprojecten, die je makkelijk via funda bereikt: expats.
Ons land telt veel expats en andere mensen die geen Nederlands spreken. En dat aantal neemt alleen maar toe, vooral in de Randstad. Precieze cijfers ontbreken, maar de regio Amsterdam herbergt de meeste expats: tussen de 50.000 en 100.000. De regio Den Haag telt er ongeveer 60.000. En ook in en rond Rotterdam en Utrecht woont een groot aantal.
Engelstalige funda
Al die mensen hebben een woning nodig. En of je nou in het Nederlands of Engels naar een koop- of huurwoning zoekt, via een zoekmachine als Google kom je al snel op funda terecht. Het feit dat bij steden in de Randstad gemiddeld 15% van de zoekopdrachten op de Engelstalige versie van funda plaatsvindt, spreekt boekdelen.
Hier ligt een gouden kans als je een project in de verkoop of verhuur hebt waarmee je expats wilt bereiken. Alleen ... nog bijna niemand grijpt die kans.
Engelstalige advertenties
Veel makelaars weten trouwens niet dat funda ook een Engelstalige versie heeft. Je komt hier door op funda.nl helemaal onderaan ‘Engels’ te kiezen. Wat ook niet iedereen weet, is dat je hier advertenties in het Engels kunt tonen.
Je project op de Engelstalige versie van funda in het Engels aanbieden is natuurlijk dé manier om expats aan te spreken. Hiermee vergroot je heel makkelijk je bereik en boor je een nieuwe doelgroep aan.
Maatwerk voor expats
De meerwaarde van funda is dat je met een maatwerkadvertentiecampagne een nieuwbouwproject onder de aandacht van een gerichte groep zoekers kunt brengen. Bijvoorbeeld mensen die binnen een bepaald postcodegebied en/of prijsrange zoeken.
Bereik de juiste doelgroep voor jouw nieuwbouwproject
Val op met een maatwerkcampagne die recht doet aan jouw project.
Dit soort advertenties kunnen we ook in het Engels opmaken en dan alleen tonen aan bezoekers die op funda in het Engels zoeken. De kans dat een expat jouw advertentie ziet, is dan een stuk groter. Wie op zo’n Engelstalige advertentie klikt, komt ook op een Engelstalige landingspagina terecht.
Tot nu toe heeft funda pas twee Engelstalige campagnes vertoond die gericht waren op expats en andere niet-Nederlandstalige woningzoekers. De markt is dus nog vrijwel onontgonnen en biedt volop kansen.
Expertise blijft nodig
Ook richting ontwikkelaars van nieuwbouwprojecten kun je hierbij je expertise inzetten. Als makelaar kun jij namelijk het beste beoordelen of expats een interessante doelgroep zijn voor je klant. Is dat het geval, dan is het enige wat je als makelaar extra hoeft te doen je teksten ook in het Engels aanleveren.