Buurman Makelaardij krijgt fans door TikTok

- 3 minuten leestijd

‘Hiermee kun je je als makelaar onderscheiden’

Rosalinde Buurman, marketeer bij Buurman Makelaardij in Apeldoorn, omarmde als een van de eerste makelaars TikTok als marketinginstrument om zich te onderscheiden van anderen. Het was even wennen, maar Buurman ziet daar de toekomst van hun woningpromotie liggen.

TikTok is op dit moment het snelst groeiende sociale medium. Het begon als een platform voor dansende tieners, maar inmiddels zien ook oudere doelgroepen en bedrijven de potentie.

Niet veel volgers nodig

Wie creatief gebruikmaakt van alle bewerkingsmogelijkheden die TikTok aanbiedt – van grappige filters tot populaire muziek – en daarmee kijkers vasthoudt, kan met slechts een handjevol volgers miljoenen views genereren. En dus veel aandacht trekken. Niet alleen in de eigen regio, maar ook ver daarbuiten.

Er is wel een moeilijkheidsgraad: het filmpje moet echt creatief zijn en mag maar 7 tot maximaal 30 seconden duren.

Meer verkeer naar de website

‘Onze aanwezigheid op dit platform levert niet alleen meer traffic op naar Instagram. Met filmpjes als Raad de waarde van deze woning trekken we ook veel verkeer naar onze website,’ zegt Buurman.

Ze haalt veel inspiratie uit buitenlandse TikTok-platforms, met name uit Amerika en België. De filmpjes van Buurman makelaardij worden goed bekeken, ook door mensen van 25-30 jaar en veertigers. Buurman zet daarom vaak verkoopwoningen op TikTok. Met wisselend resultaat. ‘Het blijft gokken welke het goed doet. Dat maakt het juist spannend.’

Leuk filmpje: 130.000 views

Wat werkt goed op TikTok? ‘Zorg vooral dat degene die de hoofdrol in het korte filmpje speelt spontaan is, goed kan acteren en presenteren,’ raadt Buurman aan. Collega Arjan Buurman heeft inmiddels door zijn positieve optreden veel fans in Apeldoorn. Hun populairste filmpje, van de door het huis razende makelaar, kreeg onlangs 130.000 views, 2500 likes en veel reacties. Meer dan ze ooit op een ander platform kregen.

TikTok is onontgonnen terrein voor makelaars, dus hiermee kun je je onderscheiden’

‘Of filmpjes viraal gaan of niet, het is altijd belangrijk om de reacties in de gaten te houden, om interactie te creëren. Beantwoord ze en verwijder onzin,’ tipt Rosalinde Buurman.

Zelf doen of laten doen?

Buurman maakt niet alle TikTok-fillmpjes zelf. Ook laten ze dat doen door hun medialeverancier, die de foto’s en video’s voor woningadvertenties maakt. Buurman: ’Daarna zetten we zelf via TikTok de muziek, pakkende teksten en soms een voice-over eronder. Filmpjes met tips, waarin we bijvoorbeeld vertellen hoe je je huis kunt verkopen, maken we zelf met onze smartphone.’

Filmpjes maken, monteren, inspiratie op doen en creatieve invalshoeken bedenken kost wel tijd, bekent ze. ‘Je wordt er wel steeds handiger in. Een filmpje zet ik inmiddels, inclusief monteren, binnen een kwartier op TikTok.’

Wat levert het op?

Buurman denkt dat TikTok binnen twee jaar een volwassen platform is, net zo belangrijk als YouTube, Facebook en Instagram. ‘Het is nog onontgonnen terrein voor makelaars, dus hiermee kun je je onderscheiden.’

Een makelaar die zich in dit medium verdiept, kan veel views en uiteindelijk ook volgers genereren. ‘Populaire filmpjes resulteren in veel aandacht en naamsbekendheid, waar uiteindelijk leads en, als fijne bijkomstigheid, zelfs spontaan stagiaires uit voortkomen.’

Ook op zoek naar een manier om je te onderscheiden van jouw concurrenten?

Mara en haar collega’s helpen je graag

Mara van der SlootAccountmanager