Makelaar Babette Venmans heeft een succesvolle podcast
‘Advies kun je het beste uit de mond van een professional horen’
Podcasts zijn haast niet meer weg te denken uit ons dagelijks leven. Dat weten slimme ondernemers en bedrijven ook: zij beginnen steeds vaker een eigen podcast als marketingtool. Is deze trend ook interessant voor makelaars?
Meer dan 6,3 miljoen Nederlanders (16+) luistert weleens naar een podcast en ook het aantal te beluisteren podcasts stijgt gestaag. Er zijn praatpodcasts, true-crimepodcasts, nieuwspodcasts, podcasts waar in elke aflevering een verhaal wordt uitgediept en podcasts die door gedegen onderzoek echt een verschil maken.
Niet alleen mediabedrijven maken podcasts, ook bedrijven anticiperen op deze trend. Zij gebruiken hun kennis, ervaring en netwerk om podcasts te maken over onderwerpen waar een brede of juist specifieke doelgroep in geïnteresseerd is. Zo heeft Bol.com een podcast over platformpioniers, waarin samen met experts onderzoek wordt gedaan naar de wereld van platforms. De AIVD geeft in een podcast van zes afleveringen een kijkje in de keuken van zijn werkzaamheden en KPN heeft met ondernemer Vincent Reinders een podcast gemaakt over ondernemen in de breedste zin van het woord.
Podcasts van makelaars
Er is nog maar een handvol makelaars dat podcasts maakt. Jim Bouman maakt bijvoorbeeld De makelaarspodcast en de Digimakelaarspodcast telt al vijftig afleveringen.
Makelaar Babette Venmans maakt podcasts met een professionele partij
Makelaar Babette Venmans van Van de Steege Makelaarsgroep maakt op dit moment het tweede seizoen van Podcast van een huis. Als makelaar en manager groei & ontwikkeling binnen Van de Steege Makelaarsgroep wist ze dat er potentie zat in het maken van podcast en tegelijkertijd zag ze er een mooie kans in om goede adviezen te delen. ‘Mensen hebben veel vragen over de koop van een huis en er wordt veel geroepen. Er zijn een hoop mensen die goedbedoelde adviezen geven, maar het beste kun je die adviezen uit de mond van een professional horen.’
Dit wil jouw doelgroep graag weten
Haal inspiratie voor je communicatie uit deze veelgestelde vragen aan funda.
Zelf doen of werken met een professional
Haar werkgever was enthousiast en gaf haar de kans om binnen kantooruren – één, soms twee dagen per week – een podcast te ontwikkelen. Met behulp van een professionele partij heeft Venmans relatief snel een podcast op poten weten te zetten. ‘Natuurlijk kun je dat ook zelf doen om de kosten te drukken,’ vertelt Venmans. ‘Maar het is prettig om te werken met een partij die helpt met de techniek, de presentatie en met wie je kunt sparren over de lengte en inhoud van je podcast.’
‘Klanten reageren heel positief en verrast, want er zijn maar weinig makelaars die dit doen’
In het eerste seizoen van Podcast van een huis schuiven verschillende experts aan tafel om te praten over het kopen en verkopen van een huis: van financieel adviseur tot aannemer. Venmans spreekt met makelaars van andere kantoren, maar ook met een notaris en een verhuizer. In het tweede seizoen wil Venmans elke aflevering een bepaalde casus behandelen. Venmans: ‘Dat is ook het leuke aan een podcast, je kan en mag het concept omgooien. Het is geen statisch medium.’
Wat levert het op?
Hoewel Van de Steege Makelaarsgroep de podcast van Venmans financiert, hebben zij hun naam bewust niet op de podcast geplakt. Dat komt omdat er ruimte moet zijn voor makelaars van andere kantoren om vrijuit te kunnen spreken. Venmans: ‘Maar dat betekent niet dat we de podcast als kantoor niet gebruiken. In een inverkoopnamegesprek zeg ik weleens: als u meer wilt weten, luister dan eens naar onze podcast. En in onze nieuwsbrief en op de site delen we de podcast ook. Daar reageren klanten tot nu toe heel positief en verrast op. Want er zijn maar weinig makelaars die dit doen.’