Zo maak je effectief gebruik van social media
‘Durf een socialmediakanaal te kiezen en te experimenteren’
Social media bieden volop mogelijkheden om op een vrij eenvoudige en goedkope manier je kantoor en objecten onder de aandacht te brengen. Maar wie social vooral ziet als een quick win, komt volgens Martijn Joosten van Marketing voor Makelaars bedrogen uit. ‘In social media moet je investeren.’
Veel makelaars worstelen met wat ze op social media moeten zetten. Ze gebruiken Facebook en Instagram vooral als extra verkoopkanaal om hun objecten te promoten. Terwijl socialmediakanalen ook heel geschikt zijn om als kantoor onderscheidend te zijn en de naamsbekendheid te vergroten. ‘Het is belangrijk om te weten wat je precies met welk kanaal kunt bereiken om vervolgens een keuze te maken,’ vertelt Martijn Joosten van Marketing voor Makelaars. ‘Focus is namelijk de basis om te groeien.’
Welke kanalen zijn interessant?
Elk social medium heeft een eigen doelgroep en functionaliteiten. Hoewel Facebook steeds meer jonge gebruikers verliest, is en blijft het platform populair en is het volgens Joosten bij uitstek een goed platform om als makelaar naamsbekendheid te genereren. Zeker wanneer een makelaar zich ook actief mengt in lokale groepen op het platform, zoals groepen waarin naar woonruimte of een huizenruil wordt gezocht. Joosten: ‘Bijna iedere makelaar is op Facebook begonnen. De meesten hebben hier het grootste netwerk opgebouwd. Maar het is interessant om breder actief te zijn. Op Instagram bereik je de 25-plusser en kun je met hashtags objecten onder een specifieke doelgroep onder de aandacht brengen.’
De belangrijkste socialmediatrends voor makelaars
Welke socialmediaplatforms zijn het interessantst voor makelaars? Ontdek de trends en ontwikkelingen.
LinkedIn gebruiken mensen vooral om te netwerken. Het is een interessant kanaal om vacatures op te plaatsen en jezelf te promoten als werkgever, maar minder geschikt om huizen te verkopen. Dat laatste geldt ook voor X (voorheen Twitter), waar discussies over actuele onderwerpen de boventoon voeren. Hier zou je bijvoorbeeld wel je visie kunnen delen over ontwikkelingen op de woningmarkt of het makelaarsvak. Joosten: ‘De groei en uitdaging zit ‘m in het gebruik van TikTok als nieuw kanaal onder de makelaars, want hiermee bereik je mensen in de jongere leeftijdscategorieën.’
TikTok: meer dan dansende tieners
TikTok wordt volgens Joosten onterecht afgeschilderd als een platform waar tieners alleen maar dansjes doen. Wie in TikTok zoekt op het woord ‘makelaar’ komt talloze filmpjes tegen van Nederlandse makelaars. Video’s van makelaars die in vogelvlucht hun werkdag laten zien, makelaars die proosten op het zoveelste verkochte huis, een video waarin we door een makelaarskantoor lopen en alle makelaars zich kort voorstellen, maar ook snappy video’s waarin een te koop staande woning wordt getoond.
Begin en zet door, ook al boek je het eerste halfjaar weinig resultaat
Joosten: ‘Een voorbeeld is Buurman Makelaardij uit Apeldoorn. Met sommige filmpjes trekt dit kantoor bijna dertigduizend kijkers, dat is gigantisch – veel meer dan het bereik via Facebook of Instagram.’
Lees ook: 'Buurman Makelaardij krijgt fans door TikTok'De kracht van TikTok zit ‘m volgens Joosten in de viral factor. Makelaars die korte filmpjes met een beetje humor maken, scoren. Dat hoeft helemaal geen hogere wiskunde te zijn: de meeste filmpjes zijn gewoon met een telefoon gemaakt en nauwelijks bewerkt. Joosten: ‘Het is een hele interessante trend om mee te experimenteren. Het uiteindelijke doel is veel volgers: want zij krijgen allemaal een update wanneer je weer iets plaatst. Hiermee bouw je naamsbekendheid op onder toekomstige klanten. Daarnaast is je online bereik belangrijk wanneer je ooit je kantoor wilt verkopen: cijfers als websitebezoek, bereik op social media en het aantal abonnees spelen mee in de prijswaardering van je kantoor.’
De kunst van consistentie
Makelaars die scoren op Facebook, Instagram en TikTok hebben één belangrijke gemene deler: ze zijn consistent in de uitingen die ze doen. Volgens Joosten beginnen veel makelaars enthousiast aan een nieuw socialmedia-avontuur, maar stoppen ze net zo snel weer omdat het tijd kost en ze niet direct resultaat zien. ‘Veel makelaars willen een quick win, maar zo werkt het niet. Op social media moet je structureel blijven posten, zoals drie keer per week. Lukraak maar wat doen, heeft geen zin’, vertelt hij.
Daarom adviseert Joosten zijn cursisten om een contentplanning te maken en van tevoren content klaar te zetten. Naast posts over te koop staande woningen kun je makelaarsbegrippen uitleggen, of je volgers meenemen in je dag als makelaar. En deel bijvoorbeeld elke twee weken een video-update van een minuut over je aanbod: wat staat er te koop, wat heb je verkocht? Joosten: ‘Zo laat je zien dat je bezig bent in de markt, dat je in beweging blijft.’
Iedereen kan expert worden
Misschien is TikTok voor sommige makelaars nog een brug te ver, maar consistent posten op een socialmediakanaal naar keuze zou voor iedereen haalbaar moeten zijn, vindt Joosten. ‘Begin en zet door, ook al boek je het eerste halfjaar waarschijnlijk weinig resultaat. Maar weet: iedereen kan een expert worden in social media – mits je er tijd voor vrijmaakt en het prioriteit geeft.’
Aan de slag met contentmarketing
Om contentmarketing succesvol in te zetten, heb je een plan van aanpak nodig. In deze e-learning van 6 lessen leer je hoe je dat doet.