Effectieve call to actions schrijven doe je zo

3 minuten leestijd

5 tips om met CTA’s te verleiden tot een klik

Adverteren en call to actions zijn twee boezemvrienden die niet zonder elkaar kunnen. Zonder goede call to action, ofwel ‘oproep tot actie’, scrolt het publiek zo jouw advertentie voorbij. En dat was precies níét de bedoeling. Dus hoe zorg je voor een call to action die de aandacht trekt én verleidt tot klikken? Met deze vijf tips kom je een heel eind.

Een call to action, afgekort CTA, betekent in gewoon Nederlands: een oproep tot actie. Kopen. Aanmelden. Bestellen. Inschrijven. Boeken. Reserveren. Verder lezen. Afspraak maken. Het is de actie die we verlangen van de doelgroep die een advertentie ziet.

Adverteren doe je immers altijd met een doel. Zichtbaarheid of naamsbekendheid kan een doel zijn, maar vaak wil je meer bereiken dan dat: dat de doelgroep doorklikt naar jouw website, een afspraak maakt, een bezichtiging plant. Hoe krijg je dat voor elkaar? Daar komt het belang van een goede call to action om de hoek kijken. Imke Hamacher, Creatief Copywriter bij funda, geeft 5 tips.

Imke Hamacher is Creatief Copywriter bij funda

Imke Hamacher is Creatief Copywriter bij funda

1. Vermijd generieke CTA’s

Lees meer. Kijk verder. Ga door. Dit zijn generieke CTA’s die veel voorkomen, maar daardoor ook onorigineel en onopvallend zijn. Imke: ‘Dit soort CTA’s zijn lui. Ze gaan ervan uit dat de interesse bij de doelgroep al gewekt is en er weinig voor nodig is om diegene te laten klikken. Terwijl: niets is minder waar. Het is online vechten om aandacht; mensen laten klikken is een kunst. Blijf daarom weg van generieke CTA’s die niets zeggen over wat zich bevindt achter die felbegeerde klik. Zonder reden om door te klikken, nodigt een CTA weinig uit.’

2. Verplaats je in de doelgroep

What’s in it for them? Welk voordeel valt er te halen? Beter dan ‘Meld je aan voor de nieuwsbrief’ is: ‘Krijg wekelijks tips om jouw woningwaarde te maximaliseren’. Daarmee benadruk je de winst voor de lezer. Heb je iets weg te geven, zoals een waardebepaling? Benoem dat: ‘Ja, ik wil nu een gratis waardebepaling’. Imke: ‘Het woordje ‘nu’ creëert urgentie. En door de CTA bewust te formuleren vanuit het perspectief van de lezer wordt al een zaadje geplant: ja ik wil dit.’

3. Hoe concreter, hoe beter

Door concreet te zijn in jouw CTA, geef je lezers meer reden om door te klikken. Imke: ‘Een gratis waardebepaling binnen 48 uur is beter dan een gratis waardebepaling. 50% korting is beter dan korting. 9 tips zijn beter dan tips. Door zulke concrete details in de CTA te verwerken, maak je het voor de lezer nog aantrekkelijker om actie te nemen.’

4. Een knop valt op

Een goede CTA valt niet alleen op qua tekst, maar ook qua vormgeving. Het meest opvallend is een knop die qua kleur contrasteert met de rest van de advertentie. Dat verleidt meer tot klikken dan klikbare tekst. Plaats daarin de tekst met eventueel een ‘>’. ‘Maak direct een afspraak >’ Imke: ‘Denk ook na over de plaatsing van de CTA. Onderaan een tekst of advertentie lijkt logisch, maar is niet altijd het meest effectief, omdat lezers soms al afgehaakt zijn. Ook bovenaan, in het midden of op meerdere plekken in een advertentie kan een optie zijn – afhankelijk van de grootte en designmogelijkheden.’

5. Denk out of the box

Het doel van een CTA is opvallen. Triggeren. Verleiden. Wees daarom ook creatief qua woordgebruik. Imke: ‘Denk aan originele synoniemen of bijvoeglijke naamwoorden waarmee je een CTA net wat meer kleur kan geven. Waarom niet ‘Meld je als de bliksem aan’ in plaats van het standaard ‘Meld je snel aan’? Of ‘Mis nooit meer een LinkedIn-post’ in plaats van ‘Volg ons op LinkedIn’. Of ‘Daar wil ik meer van weten’ in plaats van ‘Lees meer’. Je onderscheiden van de rest, doe je ook op woordniveau.’

Promoot jouw kantoor tussen het woningaanbod

Ben je NVM-makelaar? Adverteer dan met jouw makelaarskantoor tussen de resultaten en werf nieuwe aan- of verkoopklanten.

Bestel in funda desk