Heeft een Podiumplaats-advertentie nog effect als er veel in mijn regio zijn?

- 3 minuten leestijd

Funda geeft antwoord op de vraag van december

Met Podiumplaats vergroot je je naamsbekendheid in je regio. Maar wat nu als meerdere kantoren in jouw werkveld hetzelfde idee hebben? Heeft een Podiumplaats-advertentie dan nog wel effect?

Getreuer Makelaars uit Deventer gebruikt op dit moment nog geen Podiumplaats. Ze vragen zich af of deze advertentie de investering waard is, vertelt Annemijn Getreuer. ‘Als ik kijk naar mijn eigen regio, Deventer en omstreken, zie ik zeker drie makelaars met een Podiumplaats de revue passeren. Hoeveel zijn er tegelijkertijd te zien? En is een Podiumplaats nog wel interessant als veel kantoren in dezelfde regio er gebruik van maken?’

Allemaal even vaak vertoond

Podiumplaats verschijnt op drie plaatsen op het platform:

  1. onder de zoekresultaten van objecten in een bepaalde plaats en alle onderliggende buurten;

  2. op de buurtpagina’s van diezelfde plaatsen en buurten waar consumenten informatie over de lokale woningmarkt kunnen vinden;

  3. onder de zoekresultaten van Zoek een makelaar.

Op al die plekken kunnen we per paginaweergave maximaal twee advertenties laten zien. Zijn er meer dan twee Podiumplaats-advertenties ingesteld, dan rouleren die. Alle advertenties worden even vaak getoond.

Wil je naamsbekendheid opbouwen of nieuwe aan- en verkoopopdrachten krijgen?

Met Podiumplaats adverteer je onder het meest relevante publiek

Bestel in funda desk

Concurrentie en kleine plaatsen

Hoe vaker er op de plaats waar je adverteert gezocht wordt, hoe meer vertoningen er te vergeven zijn. In kleine plaatsen, waar minder makelaars actief zijn, heb je minder concurrentie van andere Podiumplaatsen. Maar het aantal mensen dat in die plaats zoekt, is ook een stuk lager, waardoor er minder vertoningen te vergeven zijn. Het best is dus om te adverteren op een plek waar weinig Podiumplaatsen actief zijn en waar toch redelijk veel zoekverkeer is.

Hoeveel Podiumplaatsen zijn er in jouw regio?

Wil je weten hoeveel advertenties er lopen in jouw regio? Als je niet in een hele grote plaats actief bent, kom je met een klein onderzoek een heel eind: zoek op de plaats en refresh de pagina een aantal keer. Hou bij hoeveel verschillende makelaarskantoren je voorbij ziet komen, tot je geen nieuwe meer tegenkomt. Dan weet je hoeveel Podiumplaatsen er zijn.

In grote steden als Amsterdam, Utrecht of Groningen is dit iets lastiger te achterhalen. Je accountmanager kan je aan deze informatie helpen.

Veel concurrentie is geen probleem

Een Podiumplaats is eigenlijk altijd lucratief, ook als er veel concurrentie is. Er is dan namelijk ook veel zoekverkeer, waardoor je advertentie nog steeds relatief vaak wordt vertoond. Zo zijn er in Den Haag bijvoorbeeld ongeveer vier keer meer Podiumplaatsen actief dan in Deventer, maar het zoekvolume ligt daar ook vier keer zo hoog. Het effect van de advertentie blijft daarmee gelijk.

Tip voor optimaal resultaat

Adverteer niet alleen in de plaats waar je kantoor is gevestigd. Ben je actief in een grotere stad als Deventer? Dan kan het lonen ook in de omliggende kleinere plaatsen te adverteren. In Schalkhaar zijn op het moment van schrijven maar twee advertenties actief. Dat betekent dat er niet gerouleerd wordt en je dus het volledige bereik van Schalkhaar meepikt met één advertentie.

Consumenten verwachten dat je ook actief bent in de woningmarkt waar je adverteert en dat je er verstand van hebt

Ben je actief in een kleinere plaats, dan bereik je andersom juist mogelijk veel nieuwe of potentiële klanten als je in een grote stad adverteert. Houd er wel rekening mee dat consumenten verwachten dat je ook actief bent in de woningmarkt waar je adverteert en dat je er verstand van hebt.

Je kunt in zoveel plaatsen tegelijk adverteren als je wilt; per plaats betaal je een vast tarief. Wil je het effect tussen advertenties in verschillende plaatsen vergelijken, dan raden we je aan voor elke plaats een losse advertentie te maken. Dit kost hetzelfde, maar je ziet dan beter hoeveel mensen je per advertentie bereikt.