Hoe valt mijn Blikvanger nog op tussen al die andere Blikvangers?
- 4 minuten leestijdBlog van accountmanager Ralph Neijndorff
De laatste tijd krijg ik steeds vaker de vraag van makelaars of het nog wel zin heeft om een Blikvanger te gebruiken als andere makelaars in de buurt dat ook allemaal doen. Val je dan nog wel op? Een terechte vraag, waarop het antwoord eigenlijk heel eenvoudig is.
Onze Blikvanger is populair. Omdat hij drie keer zo groot is als een reguliere plaatsing valt een Blikvanger behoorlijk op in de resultatenlijst. En daardoor klikken zoekers er vaker op: gemiddeld 33% meer, blijkt uit onze cijfers.
Meer naamsbekendheid
Daarnaast werkt een Blikvanger als een soort digitaal tekoopbord, omdat ook het logo van het kantoor prominent erbij staat. Veel makelaars zetten hem daarom ook in om hun naamsbekendheid te vergroten.
Zo vertelde een makelaar uit Schagen mij dat hun kantoor sinds zij de Blikvanger inzetten veel nieuwe klanten heeft gekregen, die via hen hun woning willen verkopen. ‘Vaak geven zij aan dat ze voor ons kiezen omdat we zo zichtbaar zijn op funda,’ zei ze.
Eruit springen tussen andere Blikvangers
Niet gek dus dat steeds meer makelaars dit product inzetten. Maar wat nu als veel kantoren in hetzelfde gebied voor Blikvangers kiezen? Vallen die dan nog steeds op? Die vraag krijg ik de laatste tijd vaker.
Onlangs sprak ik een makelaar die zelfs twijfelde of een Blikvanger voor hem nog wel zin heeft, omdat zo veel andere makelaars in zijn regio dat ook doen. ‘Hoe springt mijn Blikvanger er dan nog uit?,’ vroeg hij me. Ik legde hem uit dat het niet alleen om de Blikvanger zelf gaat, maar vooral om wat je er in uitlicht.
Focus op dat wat uniek is
De truc is om het unieke van een object goed uit de verf te laten komen. In tekst én beeld.
Een Blikvanger laat één grotere en twee kleinere foto’s zien. Heeft een object bijvoorbeeld een prachtig dakterras, dan adviseer ik om dat op de grootste foto te laten zien. Daarmee wijkt die Blikvanger dan meteen af van de meeste andere objecten in de resultatenlijst. Daar zie je bijna altijd een vooraanzicht van de woning.
Het succes van een Blikvanger hangt vaak af van hoe je ’m inzet
Ook raad ik altijd aan om in de tekst boven de Blikvanger een speciale eigenschap te benoemen. Bijvoorbeeld dat de woning een riante tuin op het zuiden heeft. Of heel energiezuinig is. Of dat er onlangs groot onderhoud is uitgevoerd. Kortom, informatie die woningzoekers aanspreekt.
Timing is belangrijk
Een andere manier om op te vallen, is door de juiste timing te kiezen. De makelaar die twijfelde over het gebruik van Blikvangers raadde ik aan om eerst op funda naar andere woningen in hetzelfde gebied te zoeken, om te kijken hoeveel Blikvangers er verschijnen. Zijn er dat geen of weinig, dan is het een goed moment voor een Blikvanger. Zijn het er te veel, dan kun je misschien beter een paar dagen wachten.
Meer Blikvangers, meer naamsbekendheid
Het succes van een Blikvanger hangt dus vaak af van hoe en wanneer je ’m inzet. Zo adviseer ik makelaars die zo vooral hun naamsbekendheid willen vergroten om er meerdere tegelijkertijd te plaatsen. Dan kunnen bezoekers van funda echt niet om je heen. De makelaar uit Schagen is daar heel succesvol mee.
Grootste effect in eerste dagen
Ik zie ook weleens dat makelaars soms pas later een Blikvanger inzetten voor objecten die al op funda staan. Uit onze data blijkt echter dat het effect van een Blikvanger het grootst is als je een object meteen vanaf het begin ermee aanmeldt.
De attentiewaarde is namelijk het grootst in de eerste paar dagen na plaatsing. Daarna verdwijnt een object al wat meer naar achteren in de zoekresultaten en heeft een Blikvanger dus minder zin. Wil je de kans verkleinen dat een object moeilijk verkoopt, dan kun je het dus beter meteen vanaf het begin met een Blikvanger aanmelden.
Als resultaten tegenvallen
Natuurlijk kan het ondanks al je inspanningen gebeuren dat een Blikvanger toch niet het gewenste effect oplevert. Bijvoorbeeld omdat het object nu eenmaal niet zo gewild is, of omdat de Blikvanger toch niet voldoende duidelijk maakt wat het object speciaal maakt.
Soms blijkt de oorzaak van het probleem ergens anders te liggen, bijvoorbeeld in een te laag bereik. In dat geval gaat een Blikvanger niet helpen, maar kun je bijvoorbeeld beter kiezen voor een product als Toppositie.
Wij helpen graag
Twijfel je of de inzet van Blikvanger of een ander advertentieproduct in jouw geval voldoende oplevert? Neem dan contact op met mij of mijn collega’s. We maken graag een analyse voor je en geven een advies op maat. En natuurlijk kunnen wij ook de effecten van je Blikvangers inzichtelijk maken.
Opvallen met je object én kantoor?
Laat je logo en meerdere foto’s van je object zien met een Blikvanger in de resultatenlijst.