Wat doet Podiumplaats voor mijn kantoor?

Article Primary Image - Wat doet Podiumplaats voor mijn kantoor?
- 4 minuten leestijd

Funda geeft antwoord op de vraag van januari

In de rubriek ‘Funda geeft antwoord’ beantwoorden we elke maand een vraag van een makelaar. Deze maand komt de vraag van Lesley van Noort van Van de Zande Makelaardij B.V. uit Waalwijk. Zij vraagt zich af wat een Podiumplaats-advertentie precies voor het kantoor kan betekenen.

Om aan de naamsbekendheid van het kantoor te werken, besloot Lesley van Noort om Podiumplaats in te zetten. Van de Zande Makelaardij B.V. gebruikte al vaker producten van funda zoals Blikvanger, maar die zijn vooral op objecten gericht. ‘We hebben Podiumplaats direct aangezet voor onze drie vestigingen, maar zijn benieuwd wat dit product precies voor ons kan betekenen. Hoe vaak wordt er bijvoorbeeld op onze advertenties geklikt? En hoe vaak worden we gezien?’

Naamsbekendheid

Podiumplaats is in de plaats gekomen van het vroegere product Makelaar in de buurt. Maar er is meer veranderd dan alleen de naam. We hebben namelijk ook goed gekeken naar de posities op funda waar de advertentie vertoond wordt. Voorheen was dat alleen onder de zoekresultaten. Podiumplaats wordt ook getoond op de zogenoemde Buurtpagina’s en bij de functionaliteit ‘Zoek een NVM-makelaar’. Om een antwoord te geven op de vraag, kijken we naar deze drie posities.

Kantoornaam en -logo regelmatig in beeld

Podiumplaats is primair bedoeld om makelaars de mogelijkheid te bieden te werken aan hun naamsbekendheid via funda. Funda is natuurlijk bij uitstek de plek waar potentiële klanten voor aan- en verkoop zich bevinden. Kijken we naar het aantal vertoningen van Podiumplaats, dan blljkt dat in het laatste kwartaal van 2021 een advertentie per maand gemiddeld zo’n 20.000 keer werd bekeken. Dat betekent dat jouw kantoornaam en -logo bij het inzetten van Podiumplaats regelmatig getoond worden.

Podiumplaats is zowel interessant voor verkoopmakelaars als aankoopmakelaars – vanwege de grotere naamsbekendheid

In veel gevallen is dat op de pagina van de objectzoekresultaten en bereik je voornamelijk zoekers. Een interessante plaats dus voor aankoopmakelaars. Maar ook verkoopmakelaars kunnen hun voordeel ermee doen, door naamsbekendheid op te bouwen onder een relevant publiek: veel van de zoekers zijn doorstromers en zullen na het vinden van hun nieuwe woning hun oude woning willen verkopen. Hebben zij jouw kantoornaam recent een paar keer voorbij zien komen? Dan is de kans aannemelijk dat ze jouw kantoor meenemen in hun overweging.

Relevant bereik op de Buurtpagina

Naast een prominente plek op de resultatenlijst, is jouw kantoor ook te zien op de Buurtpagina en val je op in de zoekmachine van NVM-makelaars. Buurtpagina’s geven de consument meer informatie over de buurt waarin ze op zoek zijn naar een woning. Over de lokale woningmarkt, de inwoners, de voorzieningen en over welke makelaars er actief zijn. Uit eerder onderzoek van funda blijkt dat de ervaring van een aankoopmakelaar in het zoekgebied erg belangrijk is voor kopers.

De Buurtpagina’s worden honderdduizenden keren bekeken per maand. Over het algemeen zijn dat allemaal consumenten die op het punt staan om tot een aankoop over te gaan en dus goed de hulp van een aankoopmakelaar kunnen gebruiken. Op de buurtpagina’s vinden ze wat eerste inzichten, maar vervolgens kan je die inzichten verder duiden en naar hun persoonlijke situatie vertalen. Via Podiumplaats-vertoningen op de Buurtpagina’s bereiken aankoopmakelaars dus een enorm relevant publiek: gekwalificeerde leads die je relatief makkelijk tot klant kunt omzetten.

Meer resultaat dan Facebook

Naast de naamsbekendheid zien we namelijk regelmatig dat er potentiële leads voor makelaars uit Podiumplaats voortkomen. Het percentage consumenten dat de advertentie op Podiumplaats ziet en er vervolgens op klikt, de zogeheten click through rate, is op de Buurtpagina’s 1,2%. Van 100.000 bezoekers klikken er dus 1200 via de advertentie door naar uw profielpagina of website. Ter vergelijking: Facebook heeft een gemiddelde CTR van 0,89%.

Podiumplaats scoort bij de ‘NVM-makelaar zoeken’-functionaliteit nóg beter, met een CTR van 2,73 procent in het laatste kwartaal van 2021. Ruim drie keer zo hoog als de gemiddelde advertentie op Facebook, wat het voor zowel aan- als verkoopmakelaars een heel interessante positie maakt. Bovendien zijn de clicks op deze positie van Podiumplaats misschien wel het relevantst: deze consumenten zijn allemaal actief en doelbewust op zoek naar een makelaar.

Conclusie

Afgaande op deze cijfers kunnen we stellen dat de aanpassing van de Podiumplaats-advertentie makelaars goed kan helpen meer naamsbekendheid te genereren. Door de relevantere posities zorgt de advertentie ook voor veel clicks van potentiële klanten naar jouw profielpagina op funda of je eigen website.

Natuurlijk gaat het in bovenstaand verhaal allemaal om gemiddeldes. De cijfers variëren afhankelijk van waar je als makelaar actief bent. Neem daarom contact op met een accountmanager als je meer gedetailleerd wilt weten wat Podiumplaats voor je doet.

Maak slim gebruik van een gratis adviseur

Jeroen en zijn collega's maken graag een analyse op maat over hoe jouw makelaarskantoor het op funda doet ten opzichte van je concurrenten. En adviseren je waar je mogelijk nog meer uit kan halen. Neem contact op voor een vrijblijvend gesprek.

Jeroen BlomAccountmanager