Hoe consumenten hun makelaar kiezen
Onderzoek geeft makelaars inzicht in consumentenkeuzes
Afgelopen juli heeft funda onderzocht hoe de consument naar makelaars en hun toegevoegde waarde kijkt en hoe zij een makelaar kiezen. Data-analisten Garikai van Weydom en Thomas Saffrie vertalen de uitkomsten in praktische inzichten en tips. ‘Als je je online niet goed presenteert, loop je veel potentiële klanten mis.’
Consumenten geven in dit nieuwe funda-onderzoek aan dat een persoonlijke klik de belangrijkste reden is om voor een makelaar te kiezen. Dat is geen verrassing, want dat bleek ook al uit eerder onderzoek van funda uit 2020.
Vaker online op zoek
Verrassend is wel dat 40% van de consumenten aangeeft online een verkoopmakelaar te zoeken. Daarmee is dit een belangrijkere manier geworden dan het vragen van kennissen of vrienden, wat in 2020 nog op de tweede plek stond. En bij aankoop ligt dat percentage zelfs nog hoger: 49% van de kopers zoekt online naar een makelaar.
‘Dit betekent dat jezelf online profileren steeds meer kansen biedt,’ zegt Garikai. ‘We horen vaak van makelaars dat hun bestaande netwerk de meeste klanten oplevert. Maar als je je online niet goed presenteert, loop je alsnog veel potentiële klanten mis.’
Kantoorprofiel als visitekaartje
De online zoektocht naar makelaars begint in 53% van de gevallen op funda. Hoe maak je een goede indruk?
Funda is belangrijkste zoekkanaal
Uit het onderzoek blijkt ook dat funda het belangrijkste online kanaal is waar consumenten een makelaar proberen te vinden.
Thomas: ‘53% van de online zoekers begint op funda zijn zoektocht naar een makelaar. Dit wordt gevolgd door Google of een andere zoekmachine. Daar begint 30% de zoektocht naar een makelaar.’
Vergelijkingssites en social media scoren opvallend laag als startpunt. Voor verkoopmakelaars is dat voor beide 7% en voor aankoopmakelaars respectievelijk 6% en 2%.
Jezelf onderscheiden
Deze cijfers tonen aan dat funda het belangrijkste online kanaal is waar consumenten een makelaar zoeken. Een belangrijke vraag om jezelf als makelaar vervolgens te stellen, is hoe je je op funda het beste onderscheidt.
‘Met Kantoorprofiel Pro,’ zegt Garikai stellig. ‘Daarmee breng je je eigen identiteit het beste voor het voetlicht en kun je jezelf onderscheiden van andere makelaars.’
Uit eerder onderzoek blijkt dat makelaars die zich structureel profileren op funda daar op de lange termijn ook profijt van hebben. Garikai: ‘De cijfers tonen aan dat deze makelaars in de loop der jaren meer nieuwe klanten krijgen, dan makelaars die zich minder goed profileren.’
Krijg jouw kantoor veel positieve beoordelingen?
Licht ze uit met Kantoorprofiel Pro en laat zien waarom nieuwe klanten voor jou moeten kiezen.
Reactiesnelheid en bereikbaarheid
Consumenten die een verkoopmakelaar zoeken, letten op dezelfde zaken als mensen die een aankoopmakelaar zoeken. Naast de persoonlijke klik zijn dat vooral reactiesnelheid en bereikbaarheid. Dat is niet veranderd ten opzichte van 2020. Ook hecht meer dan de helft van de kopers en verkopers belang aan lidmaatschap van een branchevereniging.
Er ligt een kans voor makelaars om hun kennis van de buurt en bewoners duidelijker te maken
Bij het kiezen van een makelaar zit er wel verschil tussen mensen die al wel en mensen die nog geen ervaring hebben met een makelaar. ‘Mensen zonder ervaring vinden het bijvoorbeeld minder belangrijk dat een verkoopmakelaar de buurt kent,’ zegt Thomas.
‘Zij schakelen ook minder snel een makelaar in vanwege zijn of haar netwerk. Ik denk dat we kunnen concluderen dat consumenten er pas door ervaring achter komen hoe belangrijk het is dat een makelaar de buurt én de mensen in die buurt goed kent. Daar ligt dus ook een kans voor makelaars, om dat aan de voorkant al veel duidelijker te maken.’
Goede ervaringen met makelaars
Uit het onderzoek blijkt ook duidelijk dat de meeste mensen die wel een makelaar hebben ingeschakeld, daar heel tevreden over zijn. Slechts 10% zou een makelaar niet aanraden aan anderen. Bovendien zegt een op de drie mensen die ooit een makelaar heeft ingeschakeld dat die hun verwachtingen overtroffen heeft.
Nog meer mooie cijfers: 50% van de kopers zegt dat hun aankoopmakelaar ze volledig heeft ontzorgd. 41% heeft ervaren dat een aankoopmakelaar veel tijd bespaart. En nog eens 30% zegt dat de makelaar ze geld bespaard heeft.’
Nog veel te winnen
Tegelijkertijd is 25% van de verkopers nog niet overtuigd van het inschakelen van een makelaar. En wat betreft de inzet van een aankoopmakelaar ligt dat percentage op maar liefst 66%.
Meer dan de helft van de kopers geeft ‘onvoldoende toegevoegde waarde’ als reden daarvoor, gevolgd door ‘te duur’. ‘Dat is voor makelaars een belangrijk signaal om de consument beter te informeren over wat die allemaal kan betekenen,’ besluit Garikai. ‘En ook voor ons, natuurlijk. Om de makelaar nog beter te kunnen positioneren op funda.’
Zo selecteert en kiest de consument een makelaar
Het binnenhalen van nieuwe opdrachten voor aan- en verkoop kan een uitdaging zijn. In dit webinar geven we je inzicht in de resultaten van ons uitgebreide consumentenonderzoek naar hoe kopers en verkopers tot een keuze van een makelaar komen. Deze inzichten kun je zelf toepassen in je positionering en marketing- en communicatieuitingen.