Hoe kan je je als klein makelaarskantoor profileren?
- 3 minuten leestijdFunda geeft antwoord op de vraag van november
In de rubriek ‘Funda geeft antwoord’ beantwoorden we elke maand een vraag van een makelaar. Deze maand vraagt Frank Mennink zich af hoe hij zich als eenmanszaak op funda kan profileren.
Een groot aanbod objecten, opvallende fotografie of een grappige tekst: makelaars trekken van alles uit de kast om op te vallen op funda. In totaal zijn er zo’n 4500 makelaarskantoren die door heel Nederland hun woningaanbod willen laten opvallen. Hoe profileer ik me als klein kantoor, vraagt Frank Mennink van Mennink Makelaars in Apeldoorn zich af. ‘Wat is nou écht je onderscheidend vermogen op funda, als je in je eentje een kantoor bestiert?’
Het valt Mennink op dat veel kantoren op hun profielpagina een foto hebben van alle medewerkers. ‘Ik ben alleen, dat staat toch wat vreemd als ik voor m’n kantoor poseer. Ik vind het lastig in te schatten hoe ik mij het best kan profileren als eenmanszaak.’
Opvallen tussen het aanbod
Volgens Accountmanager bij funda Paulien Stapel is Mennink niet de enige met die vraag. Paulien adviseert dagelijks veel kleine kantoren over hun gebruik van funda. ‘Het gevoel heerst dat je met minder objecten ook minder opvalt. Als woningzoekers bij verschillende objecten heel vaak dezelfde naam voorbij zien komen, dan is een kantoor inderdaad zichtbaarder.’
Maar dat betekent niet dat je je als klein kantoor met minder objecten niet in de kijker kan spelen. Zo kun je als NVM-makelaar gebruikmaken van de MakelaarAd, waarbij je tussen de objecten in de resultatenlijst komt te staan. Op een plek waar je bijvoorbeeld naar voren wilt komen om je werkgebied uit te breiden, of in je huidige werkgebied om je zichtbaarheid en naamsbekendheid te vergroten.
Laat jouw kantoor opvallen tussen de zoekresultaten
Kies zelf in welke regio’s je gezien wilt worden. Je betaalt per 1000 impressies, het aantal keer dat je advertentie getoond wordt.
Dezelfde advertentiemogelijkheden
Paulien merkt dat veel kleine kantoren niet direct aanslaan op adverteren. ‘Kleine kantoren hebben precies dezelfde advertentiemogelijkheden als grote kantoren. Ze denken vaak dat adverteren vanwege de kosten niet voor hen is weggelegd. Maar wie het slim inzet, kan zichzelf goed profileren.’
Qua vormgeving zijn de advertenties hetzelfde – je kunt een foto toevoegen en een tekst – maar je kunt je wel echt onderscheiden met wat je erin zet, zegt Paulien. Vaak ziet ze nogal standaard teksten. ‘Dat is jammer, want juist daarmee kun je jezelf profileren.’
Ze raadt haar klanten daarom aan om eerst goed te bedenken hoe zij zichzelf willen neerzetten. Zo vertelde makelaar Frank Mennink haar dat hij bij zijn klanten langskomt op de fiets. ‘Dat draagt hij nu dus uit in zijn beeld en tekst, en dat valt op.’
Slim inzetten
Wie niet groot is, moet slim zijn. Paulien adviseert daarom om je advertentie op handige plekken in te zetten. ‘Het heeft niet zoveel zin om met een klein budget in een grote stad te adverteren, daar is de concurrentie te groot.’ Kies bijvoorbeeld voor kleinere dorpjes rond grote steden. ‘Het gaat erom dat je zichtbaar bent, dus dat kan een slimme zet zijn. Je hebt dan een minder grote investering nodig voor een redelijk zichtbaarheidspercentage.'
Korte lijntjes
Probeer niet op te boksen tegen grotere kantoren, zegt Paulien, maar laat juist zien dat je kleinschalig bent. ‘Bij kleine kantoren zijn de lijntjes vaak korter. Als je belt, krijg je direct de juiste persoon aan de lijn. Dat zijn allemaal pluspunten, dus benoem die vooral.’
Je profielpagina is daar de ideale plek voor. ‘Veel mensen zoeken bewust naar een klein kantoor, maak daar slim gebruik van.’ En een foto van jezelf voor je eenmanszaak? ‘Een gezicht erbij wekt juist vertrouwen, dus zeker doen.’