Hoe ken je waarde toe aan duurzaamheid?
- 3 minuten leestijd‘Met actuele kennis kun je een deal maken of breken’
Consumenten hechten steeds meer waarde aan de energiezuinigheid van een woning. Dat blijkt uit verschillende onderzoeken, waaronder ook van funda. Een energielabel heeft dan ook steeds vaker directe invloed op de verkoopprijs, gunstig of ongunstig.
Prof. dr. Dirk Brounen, hoogleraar Real Estate Economics aan Tilburg University, weet dit eigenlijk al jaren: het energielabel beïnvloedt de verkoopprijs van een huis. Hij zag direct bij de introductie van het energielabel in 2008 de raakvlakken tussen dit label en de woningwaarde. En hij bewees dat in zijn onderzoek daarover in 2010. ‘Uit 177.000 transacties kwam naar voren dat potentiële kopers wel degelijk keken naar energielabels en hoe een huis verduurzaamd was. Groengelabelde woningen werden ook toen al sneller en voor een beter bedrag verkocht dan roodgelabelde woningen.’
Hoe belangrijk vinden zoekers een energielabel?
Een gunstig energielabel wordt sinds de stijging van de energieprijzen steeds belangrijker voor zoekers.
Pas nu dringt het echt door in de makelaarswereld. Brounen: ‘Dankzij Poetin is energiezuinigheid een hot topic en zien ook steeds meer makelaars de waarde van duurzaamheid onder ogen.’ Daar zouden zij meer op kunnen doorpakken tijdens verkoopgesprekken, denkt hij.
Makelaar als huisarts
Brounen: ‘Een aan- of verkoopmakelaar die zijn kennis over duurzaamheid deelt, is voor (potentiële) klanten een waardevolle adviseur. Kopers willen weten wat een woning jaarlijks kost, ook aan energieverbruik. Wat zijn de consequenties van een laag label voor hun portemonnee? Welke verbeteringen kunnen zij doen en wat kost dat?’
Je zou een makelaar op dat gebied kunnen vergelijken met een huisarts, vindt Brounen. Die stelt een duurzaamheidsdiagnose, vertelt globaal over de verbeterkosten en stuurt de consument door naar een specialist. ‘Je bent van toegevoegde waarde als je als makelaar meer weet dan de mondige consument en een prijskaartje aan duurzaamheid kunt hangen, qua woningwaarde of qua kosten van duurzaamheidsverbeteringen.’
Up-to-date blijven is een must
Jaarlijks je kennis over duurzaamheid up-to-date houden is een must voor ambitieuze makelaars, zegt Brounen. Dat kan via vakmedia, kranten, internet of cursussen. Hij begrijpt dat makelaars al zoveel moeten en dat kennis vergaren over duurzaamheid tijd kost. ‘Maar juist daarmee kun je als adviseur straks de deal maken of breken. Een dag intensief ermee bezig zijn en je hebt een goede basis,’ voorspelt Brounen. Een basis die van veel belang is voor klanten. ‘Hiermee kun je mensen echt helpen.’
Korte e-learning
Samen met Finance Ideas ontwikkelde hij voor makelaars, taxateurs en hypotheekadviseurs een korte e-learning: Duurzaam taxeren. Daarin maakt hij inzichtelijk hoe je de waarde van duurzaamheid beredeneert en berekent. ‘Kijk bijvoorbeeld naar wat de energiekosten van een woning per jaar op dit moment zijn. En wat deze kosten worden als je zou isoleren en zonnepanelen plaatst. In hoeveel tijd verdien je die aanschafkosten dan terug via je energierekening? Dit kun je vervolgens meenemen in je berekening van de woningwaarde.’
‘De makelaar kan duurzaamheid vertalen in goed woningmarktadvies’
Volgens hem verwachten klanten dit soort kennis van een woningadviseur. ‘Vergelijk het met erfpacht: daarvan wil je als huizenkoper ook weten wat het is, wat het kost en wat de consequenties ervan zijn op de lange termijn. Laat voor- en nadelen zien, zodat mensen onderbouwd kunnen kiezen,’ adviseert hij.
Cruciale kennis
In de cursus leren cursisten ook wat er in de wetgeving over duurzaamheid verandert, wat er in de literatuur staat over energie en waarde en krijgen zij feiten en cijfers over het gemiddelde energieverbruik van een gezin in een oude woning en in nieuwbouw. Hiermee vergaren zij brede kennis op het gebied van duurzaamheid. ‘Waarmee ze ook goed voor de dag komen bij de tussentijdse niveaumetingen van VastgoedCert,’ aldus Brounen.
Duurzaamheid is geen kijksport
De woningmarkt verandert. Brounen: ‘Nu kopers meer tijd en keuze krijgen om een huis te vinden, wegen de kwaliteitsverschillen tussen woningen steeds zwaarder in het verkoopproces.’ Ook door internationaal vastgelegde klimaatdoelstellingen en strenger beleid wordt duurzaamheid alleen maar belangrijker. Juist daarom is een makelaar van grote toegevoegde waarde, merkt Brounen: ‘Die kan deze maatschappelijke trend vertalen in goed woningmarktadvies. En ja, je zal je als adviseur daar echt in moeten verdiepen, want duurzaamheid is geen kijksport. Gelukkig is het niet heel ingewikkeld en eigenlijk is het stiekem best leuk.’
De rol van duurzaamheid in het aan- en verkoopproces
Webinar | donderdag 16 maart | 12.00-13.00 uur Hoeveel waarde hechten kopers aan het energielabel van een woning? Wat voor informatie vinden zij daarover op funda? Tijdens dit webinar delen we inzichten uit ons woonwensenonderzoek en leer je hoe je als makelaar inspeelt op het thema duurzaamheid tijdens het aan- en verkoopproces.