Hoe maak je optimaal gebruik van je kantoorprofiel op funda?
- 3 minuten leestijdFunda geeft antwoord op de vraag van mei
In de rubriek ‘Funda geeft antwoord’ beantwoorden we elke maand een vraag van een makelaar. Deze maand vraagt Maurice van Oirschot hoe hij zijn kantoorprofiel op funda zo goed mogelijk in kan richten.
Plus Makelaardij van Maurice van Oirschot bestaat nog niet zo lang. Nu de eerste huizen aangeboden worden via funda, wil hij optimaal gebruik maken van zijn kantoorprofiel. ‘Het grootste deel van de mensen die ons voor een bezichtiging benaderen, doen dat via funda. Onze kantoorpagina zie ik als ons online visitekaartje, dus die wil ik zo goed mogelijk inrichten. Maar hoe doe ik dat?’
Onderscheidende profielpagina levert leads op
De vergelijking met een visitekaartje klopt zeker: een op de drie verkopers zoekt een makelaar via een online kanaal, bij kopers ligt dat aantal zelfs op 43%. Funda wordt daarbij vaker als zoekmachine genoemd dan Google.
In 2022 leverde funda ongeveer 1,2 miljoen leads voor de aankoop-, verkoop- of taxatiediensten van makelaars. Het is dus een waardevol platform om nieuwe opdrachten binnen te halen. Des te belangrijker om jezelf hier goed te presenteren en je te onderscheiden van concurrenten. Makelaars kunnen hiervoor hun kantoorpagina gebruiken.
Maar hoe laat je je kantoorpagina zo goed mogelijk voor je werken? Een paar tips.
1. Trek klanten naar je profielpagina met je objectpresentatie
Uit onderzoek blijkt dat verkopers hun keuze voor een belangrijk deel baseren op de manier waarop een makelaar het aanbod presenteert en promoot op funda. We zien ook dat verreweg het meeste verkeer naar profielpagina’s komt via objecten. Vaak zijn dit doorstromers die tijdens hun zoektocht onder de indruk zijn van een presentatie en meer willen weten over de makelaar die de woning verkoopt. Met een goede presentatie trek je dus potentiële verkopers naar je profielpagina.
2. Gebruik Podiumplaats om verkeer naar je kantoorpagina te stimuleren
Een andere manier om zoekers naar je profielpagina te krijgen, is door middel van een Podiumplaatsadvertentie. Je kantoor is dan zichtbaar op relevante plekken, zoals onder de objectzoekresultaten en op de zogenoemde buurtpagina’s. Geïnteresseerden die erop klikken, komen op je profielpagina terecht.
3. Maak je profiel zo compleet mogelijk
Gebruik alle elementen op je profielpagina. Dit heeft een belangrijk voordeel: het biedt mogelijkheden om consumenten te laten zien wie je bent en waarom ze voor jouw kantoor moeten kiezen. Standaard tonen we de contactgegevens, beoordelingen, transactiehistorie en kenmerken van je kantoor.
Met Kantoorprofiel Pro kun je daar nog meer aan toevoegen, namelijk:
- Een headerfoto. Kies een afbeelding die laat zien wat jou uniek maakt. Toon bijvoorbeeld je collega’s in actie. - Een kantooromschrijving. Trek je aandacht van je doelgroep door in te spelen op hun vragen of onzekerheden. Begin bijvoorbeeld met: ‘Twijfel je of dit het juiste moment is om te verkopen?’ of ‘Zoek jij een makelaar die net een stapje meer doet?’. Maak vervolgens duidelijk welke kennis je hierover hebt en wat jou een geschikte match maakt. Probeer je lezer in zo’n 150 tot 200 woorden te leiden naar een contactaanvraag. Meer hoeft niet, want echt overtuigen doe je pas in een gesprek. - Een kantoorvideo: de perfecte manier om jouw werkwijze te laten zien. Of laat tevreden klanten vertellen hoe jij ze geholpen hebt. Ook hier geldt: maak het niet te lang. - Foto’s van het bedrijf en van de medewerkers. Die geven een indruk van jouw stijl en de mensen die er werken.
4. Durf je merkpersoonlijkheid te laten zien
Wat je uitdraagt als makelaarskantoor heeft invloed op waarom een consument voor je kiest. Denk daarom goed na over je merkpersoonlijkheid: hoe je praat, wat je belooft, wat typerend is voor jouw kantoor. En pas dit toe op je kantoorprofiel.
Zo zet je je kantoor neer als sterk merk
Wat je uitdraagt als makelaarskantoor, beïnvloedt waarom een consument voor je kiest. Welk archetype makelaar ben jij?
.