Hoe omschrijf je jouw kantoor op funda?

- 4 minuten leestijd

‘Een goede openingszin is het halve werk’

Waarom moet een klant voor jouw kantoor kiezen? Pakkend onder woorden brengen wie je bent en wat je doet klinkt simpel, maar is een hele kunst. Salesexpert Frans Kofflard helpt makelaars met dit soort vraagstukken en deelt zijn beste tips uit de praktijk.

In een paar regels duidelijk maken wat je kantoor doet en waarin jij zich onderscheidt, is zo eenvoudig niet. Zo’n tekst moet namelijk wel góed zijn. Zeker als je je bedenkt dat op jouw funda profielpagina alleen de bovenste regels van je omschrijving zichtbaar zijn en niet iedereen op de knop ‘Lees meer’ klikt.

Volgens salesexpert Frans Kofflard is de omschrijvingstekst op je profielpagina een salespitch. ‘De grootste fout die gemaakt wordt bij een salespitch is dat men ervan uitgaat dat de klant geïnteresseerd blijft wanneer de verteller informatie blijft zenden.’

Funda Product
Geef je kantoor een gezicht met Kantoorprofiel Pro

Met Kantoorprofiel Pro kun je meer van je kantoor op funda laten zien en een persoonlijk contactblok toevoegen aan je objectpagina’s.

Vertel me meer >

Maar hoe moet het dan wel? Met deze schrijftips van Frans Kofflard maak je het verschil.

1. Goede openingszin

Een klant wil graag geholpen worden, zegt Kofflard. ‘Daar kun je op inspelen in een goede eerste zin. Bijvoorbeeld: Wil jij je kansen op de woningmarkt vergroten? Dat is precies waar wij goed in zijn.’ Volgens Kofflard heeft zo’n openingszin een aantal voordelen: je benoemt een vraag of probleem waarin de lezer zich herkent én dat jij de expertise in huis hebt om hierbij te helpen. Bovendien is het een indirecte uitnodiging om verder te lezen. Kofflard: ‘Dit voorbeeld kun je natuurlijk verwoorden op een manier die bij je past.’

2. Positieve woorden

Volgens Kofflard is enthousiast taalgebruik ook belangrijk, zeker in een omschrijving. ‘Geen spreektaal, maar de tekst mag wel die richting op bewegen. Gebruik positieve woorden en durf je eigen stijl te ontwikkelen. Met een saaie kantooromschrijving trek je niemand over de streep.’

‘Een goede omschrijving kan zelfs in honderd woorden’

Verder is het slim om witregels en bulletpoints te gebruiken om je tekst makkelijker en sneller leesbaar te maken. Zo houd je je tekst overzichtelijk én houd je het totale aantal woorden binnen de perken. ‘Geloof me,’ zegt Kofflard, ‘een goede omschrijving kan zelfs in honderd woorden. Het belangrijkste is dat je goed nadenkt over de unieke of onderscheidende kracht van je kantoor en dat goed onder woorden brengt.’

3. Benoem de voordelen

Na een korte opening noem je direct de voordelen voor de klant. De klant is op zoek naar informatie dus benoem datgene wat jouw klant wil weten. Kofflard: ‘Vertel bijvoorbeeld: Aan het einde van ons eerste gesprek weet je precies waar je aan toe bent, heb je zicht op de kosten en weet je wat je te wachten staat.’

4. Details en expertise

Gebruik de rest van de omschrijving om dieper in te gaan op details of een eventuele expertise. Woont je in jouw werkgebied? Dan kan het volgens Kofflard slim zijn om uit je omschrijving te laten blijken hoe goed jij de buurt kent. ‘Deel waar je graag komt. Welke buurt, welke winkel? Dat wekt interesse en vertrouwen van een klant.’ Richt je je specifiek op starters, jarendertigwoningen of het hogere segment? Of gebruik je vaak social media? Laat zien waar je goed in bent en waarom ze dus voor jou moeten kiezen.

5. Eindig met een call to action

Vervolgens werk je toe naar het einde van je omschrijving. Die moet een duidelijke vraag om actie bevatten: je wil immers dat de klant contact met je opneemt. Kofflard: ‘Zeg bijvoorbeeld: Wat betekent het voor jou als je straks in een nieuw huis woont? Gun jezelf de tijd voor een goede start. Ik heb een idee hoe je het aan moet pakken. Bel of mail ons voor een afspraak of kom langs voor een kop koffie.

‘Vertel hoe snel je reageert op een e-mail of voicemailbericht’

Geef ook duidelijk je bereikbaarheid aan, zodat de klant weet wat hij kan verwachten. Laat weten of je ook later op de avond bereikbaar bent via WhatsApp en zo ja: tot hoe laat. Vertel hoe snel je reageert op een e-mail of op een ingesproken bericht. Door duidelijkheid te verschaffen, laat je direct zien wat voor type kantoor jij bent.’

6. Vermijd clichés en holle woorden

Frans Kofflard ziet makelaars regelmatig in clichés vervallen wanneer zij hun dienstverlening beschrijven. ‘Ze vertellen graag dat ze persoonlijk werken en kwaliteit leveren. Dit kan iedereen zeggen en daardoor verliest het zijn waarde. Daarom is het belangrijk om juist iets anders te benoemen.’

7. Neem een tekstschrijver in de arm

Gaat praten jou beter af dan schrijven? ‘Huur dan een tekstschrijver in,’ adviseert Kofflard. ‘Die helpt je graag en zorgt ervoor dat de tekst lekker leest en gestructureerd is opgebouwd. Tekstschrijven is een vak, net als makelen.’