Verruil het onderbuikgevoel met de data van funda
- 3 minuten leestijdBlog van accountmanager Olivier Vis
Tijdens mijn adviesgesprekken merk ik dat makelaars vaak hun beslissingen nemen op basis van gevoel in plaats van data. Ze weten vaak niet dat funda een bron van informatie biedt. In zo’n gesprek laat ik die data dan ook graag zien en maak ik inzichtelijk hoe makkelijk ze die kunnen gebruiken.
Elke week bezoek ik gemiddeld tien van mijn klanten. Ik inventariseer dan onder andere waar een makelaar mee bezig is en hoe ik daarbij kan helpen.
Eén klantbezoek eerder dit jaar is me vooral bijgebleven. Dat was bij een ambitieuze makelaar in een middelgrote plaats in Zuid-Holland. Rustig bijpraten was er niet bij: hij begon direct over alle data waarover funda beschikt.
Op zoek naar data
Hij mopperde dat funda veel data heeft, maar dat we die onvoldoende teruggeven aan de makelaar. Ik vroeg hem wat hij dan nog miste, welke inzichten hij wilde opdoen en hoe funda daarbij kon helpen. Als antwoord op die vraag liet hij me een Excel-bestand zien.
De makelaar vertelde me dat hij elke maand vanuit funda desk handmatig bijhield hoeveel contactaanvragen hij op zijn objecten en op zijn profielpagina kreeg. Ik was aangenaam verrast.
De prestaties van jouw aanbod op funda op de voet volgen?
Dat kan via de objectstatistieken. Bekijk hoeveel zoekers je bereikt, hoe groot de interesse in jouw objecten is en hoeveel contactaanvragen er binnenkomen via funda. Je vindt de statistieken op de pagina van je object.
Op gevoel
Veel makelaars houden zich namelijk niet zo nauwgezet bezig met data. Als je bijvoorbeeld vraagt hoe verkoopklanten bij hun kantoor terechtgekomen zijn, antwoorden ze meestal dat ze dat niet precies weten. Ze besteden hun budget om hun kantoor te promoten dan ook vaak op gevoel. Terwijl die makelaar uit Zuid-Holland zich vooral wil baseren op concrete feiten, op data.
In een paar tellen alle data
Ik bevestigde dat funda inderdaad over de data beschikt die hij zocht. Op mijn laptop logde ik in op het dashboard waar accountmanagers van funda toegang toe hebben.
Al snel blijkt dat ik de makelaar kan helpen met de inzichten die de hij zoekt
De gegevens die de makelaar elke maand in een Excel-bestand noteerde, toverde ik in een aantal seconden tevoorschijn op mijn scherm. Toen ik voorstelde om hem die gegevens elk kwartaal te mailen, was hij degene die aangenaam verrast was. ‘Dit is precies wat ik nodig heb.’
Een mailtje per kwartaal
Dit soort gesprekken vind ik heerlijk. Een klant gaat aanvankelijk een beetje sceptisch het gesprek in, omdat hij verwacht dat ik zijn probleem niet kan oplossen. Maar al snel blijkt dat ik hem kan helpen met de inzichten die hij zoekt.
Met één mailtje per kwartaal bespaar ik hem een hoop tijd. Deze makelaar help ik nu met data over contactaanvragen, maar ik voorzie ook anderen van andersoortige informatie. Zoals de effecten van advertentieproducten. Of hoe het marktaandeel van een makelaarskantoor zich ontwikkelt en hoe de inzet van funda daaraan kan bijdragen.
Zoals ik al zei: funda beschikt over veel nuttige data. En de inzichten die daaruit volgen delen we graag, zodat makelaars op meer kunnen bouwen dan alleen een onderbuikgevoel.
Meer inzicht in jouw lokale markt?
De Vraagscan biedt NVM-makelaars binnen enkele klikken een handige uitdraai van de actuele vraag in een bepaalde regio. Ook handig voor je verkoper.