‘Laat de makelaar de vertegenwoordiger van de vraag worden’
- 3 minuten leestijdArjan Lamberink van Woonwensfabriek pleit voor meer datagedreven samenwerken
Vraaggestuurd bouwen en ontwikkelen is essentieel voor een gezond woningaanbod, vindt Arjan Lamberink, directeur van Woonwensfabriek. Hij legt uit wat het oplevert als makelaars, projectontwikkelaars en funda meer samenwerken.
Het delen van data en kennis over woonwensen is bij vraaggestuurd bouwen het basisingrediënt voor succes, zegt Arjan Lamberink. Als nieuwbouwspecialist participeerde hij de afgelopen tien jaar in meerdere samenwerkingsinitiatieven om die basis te realiseren.
Klantreis van A tot Z
Een voorbeeld van zo’n initiatief is Dynamis, waarin dertien makelaarskantoren samenwerken. Lamberink: ‘Wij hebben samen met onder andere segmentatiespecialist Whooz een database gebouwd met de subject- en objectgegevens van alle huishoudens en woningen in Nederland. Die combineerden we met de transactiegegevens vanuit Brainbay en met de database van nieuwbouwplatform NieuwWonen Nederland.’
Die inzichten over verleden, heden en toekomst leveren, samen met de kennis uit de makelaarspraktijk over vraag en aanbod, een schat aan informatie op. Lamberink: ‘Hiermee breng je de volledige klantreis van A tot Z in kaart en kunnen wij gemeenten, ontwikkelaars en adviesbureaus ondersteunen bij het vormen van visies en plannen, of het laten toetsen hiervan.’
Concrete woonvraagprofielen
Met die uitgebreide database kan Woonwensfabriek veel efficiënter en vooral vraaggericht woonwensen in vervulling laten gaan. ‘Wij kijken eerst naar de historie van de locatie. Hoe is een wijk gegroeid, wat speelt er’, vertelt Lamberink. ‘Dan kijken we naar de lokale woonwens. In een woonvisie staat vaak een mix van verwachtingen van de gemeente en adviesbureaus. Maar als je de vraag onderzoekt, blijkt regelmatig dat een andere, meer vraaggestuurde woningmix nodig is, afgestemd op lokale behoefte. Daarmee creëren we een concreet woonvraagprofiel. Zo komen vraag en aanbod veel dichter bij elkaar.’
Ben je NVM-makelaar? Gebruik de funda Vraagscan om je advies te onderbouwen.
De Vraagscan laat direct zien hoeveel interesse er is voor een specifiek object op een bepaalde locatie.
Volgens Lamberink is dit precies waarover ook in de nieuwe Omgevingswet wordt gesproken: de wensen van de consument voorop. ‘Niet meer: we hebben een ruimte, we vragen een ontwikkelaar die snel veel huizen wil bouwen en zoeken dan mensen die er willen wonen’, legt Lamberink uit. ‘Dat was jarenlang de waan van de dag, maar het is eigenlijk de omgekeerde wereld.’
Meer samenwerken in de keten
Lamberink vindt dat ook andere makelaars veel meer met hun uitgebreide kennis en data moeten doen, net zoals de samenwerkende makelaars in Dynamis. Nog mooier zou het volgens hem zijn als ontwikkelaars, bouwers, funda en makelaars hun krachten bundelen. ‘Dan kunnen we nog sneller en accurater onze klanten adviseren en gemeenten en projectontwikkelaars helpen met inzichten en bepaalde keuzes. Laat de makelaar de vertegenwoordiger van de vraag worden. Met veel data om te interpreteren en te ‘vertalen’, krijgen makelaars meer slagkracht.’
Toegevoegde waarde benutten
Nu komen nieuwbouwmakelaars pas in beeld als er een brochure gemaakt moet worden en de ontwikkelde huizen verkocht moeten worden. ‘We zijn dan vooral verkopers, terwijl we beter aan het begin van het traject mee kunnen denken over geschikte locaties en lokale woonwensen', vindt Lamberink. ‘Dan wordt onze expertise ten volle benut en zijn we van toegevoegde waarde.’
Lamberink vindt dat de hele keten gebruik kan maken van de uitgebreide kennis en data van makelaars. Die hebben inzicht in de woonwensen van de klant van vandaag en morgen, omdat ze de juiste data weten op te halen bij onder andere funda, Realworks, Brainbay en NVM. Makelaars kunnen locaties initiëren en hierop de woonwensen vertalen voor gemeenten en ontwikkelaars.
Volgens Lamberink zouden makelaars zich ook veel beter als zodanig moeten profileren. ‘De makelaar blijft hiermee als ontzorgpartner ook in de toekomst van toegevoegde waarde. De gemeente houdt de regierol en de ontwikkelaar wordt op voorhand beter bediend.’
Data delen brengt vraag en aanbod bij elkaar
Dat deze aanpak werkt, ziet Lamberink op kleine schaal bij Dynamis. Door data met elkaar te delen, krijgen de makelaars veel meer kennis over zeer diverse zaken die zij in hun dagelijkse praktijk kunnen toepassen. Die kennis verschaft hun ook autoriteit.
Data als oplossing voor het woningtekort
Webinar | On demand beschikbaar Hoe kunnen we het woningaanbod beter laten aansluiten op de wensen van woningzoekend Nederland? En belangrijker: welke cruciale rol spelen makelaars daarin? In dit webinar gaan verschillende experts met elkaar in gesprek over de woningcrisis en de (gewenste) partners in de keten van projectontwikkeling.