Loont het om een object opnieuw aan te melden op funda?
- 3 minuten leestijdFunda geeft antwoord op de vraag van april
In de rubriek ‘Funda geeft antwoord’ beantwoorden we elke maand een vraag van een makelaar. Deze maand die van makelaar John van den Bosch, register-taxateur bij Zuidstad Makelaars in Rotterdam: wat zijn de voor- en nadelen van het herplaatsen van een object?
Nu woningen langer te koop staan, is het voor makelaarskantoren de uitdaging om de aandacht voor hun aanbod vast te houden. Zo ook voor Zuidstad Makelaars in Rotterdam, waar John van den Bosch als makelaar werkt. ‘We laten weleens nieuwe foto’s maken of we wijzigen de prijs.’ Soms haalt Zuidstad Makelaars de woning dan tijdelijk van funda, om die vervolgens opnieuw aan te melden. ‘Op die manier komt een huis nogmaals onder de aandacht bij een grotere groep mensen.’
Er zijn ook makelaars die zonder wijzigingen hun objecten opnieuw aanmelden. Van den Bosch ziet daar weinig in, maar vraagt zich wel af wat de voor- en nadelen zijn als je dit doet.
Aantal heraanmeldingen neemt toe
Veel makelaars weten dat een object verreweg de meeste aandacht krijgt in de eerste drie dagen dat het op funda staat. Het komt dan voorbij in de push-notificaties, de mails met het nieuwste aanbod en in de resultatenlijsten van serieuze zoekers die elk uur even op funda kijken.
De tactiek die Van den Bosch beschrijft, zien we sinds een jaar steeds vaker toegepast worden: een object wordt van funda gehaald en daarna weer als nieuw object aangemeld. In oktober vorig jaar gebeurde dat met 10% van het aanbod.
Op dezelfde manier heraanmelden heeft geen zin
De vraag of heraanmelden werkt, kunnen we niet enkel op basis van data beantwoorden. Het klopt inderdaad dat een object door heraanmelden opnieuw aandacht krijgt. Tegelijkertijd zien we in de cijfers dat objecten het de tweede keer op funda over het algemeen niet beter doen dan de eerste keer als ze op precies dezelfde manier worden aangemeld, bijvoorbeeld met een basisplaatsing.
Bij heraanmeldingen wordt vaker een product als Blikvanger of Toppositie ingezet
Vaak heeft zo’n object extra aandacht nodig en werkt het beter om een andere strategie te gebruiken, bijvoorbeeld door voor aanvullende media en een Blikvanger te kiezen. Meld je het object bijvoorbeeld de tweede keer aan met funda Premium, dan krijgt het waarschijnlijk wél meer interesse en bereik. Over het algemeen zien we dat bij heraanmeldingen vaker een product als Blikvanger of Toppositie wordt ingezet dan bij de eerste plaatsing.
Negatieve effecten van heraanmelden
Herplaatsen kan ook een negatief signaal afgeven, vooral aan serieuze zoekers die het aanbod nauwlettend in de gaten houden. Zij herkennen woningen die al eerder op funda stonden en denken dat er misschien iets mis is met het huis. Dat kan negatief uitpakken voor de uiteindelijke verkoop. Overigens krijgt funda hier weinig klachten over: consumenten weten dat het een lastige markt is en staan er niet van te kijken dat woningen soms opnieuw geplaatst worden.
Als je vaak objecten opnieuw aanmeldt, kan dat ook negatieve gevolgen hebben voor je imago. Potentiële klanten zouden kunnen denken dat jij een makelaar bent die moeite heeft om huizen in één keer te verkopen. Dit zijn factoren die wij niet kunnen meten of onderbouwen met cijfers, maar ze zijn wel iets om alert op te zijn.
Andere manieren om op te vallen
Wil je je object een boost geven, dan zijn daar ook andere manieren voor dan heraanmelden. Met Toppositie breng je je object bijvoorbeeld onder de aandacht van zoekers in een andere plaats, zoals een nabijgelegen grotere stad. Daarmee vergroot je direct het bereik en boor je een nieuw publiek aan. Voor objecten die al wat langer te koop staan, werkt dit beter dan een Blikvanger, omdat die weinig doet voor je ranking.
Toppositie of Woning in beeld: wanneer kies je wat?
Toppositie en Woning in beeld vergroten het bereik, maar er zijn wezenlijke verschillen.
Twijfel je over wat je met een object aan moet? Of hoe je je strategie het beste kunt aanpassen aan de veranderde markt? Neem dan contact op met een accountmanager van funda voor een advies op maat.
.