Meet en optimaliseer je objectprestaties met de funda Barometer

3 minuten leestijd

Weet hoe je objecten presteren met de funda Barometer

Wil je weten hoe je als makelaar presteert ten opzichte van je concurrenten? Dat kan. Funda heeft daarvoor een handige online tool voor makelaars: de funda Barometer. Met die tool ontdek je in enkele klikken hoe een object met bepaalde kenmerken gemiddeld presteert binnen een specifieke regio. Daarmee heb je dus een benchmark om je eigen prestaties tegen af te zetten.

De funda Barometer is ontstaan vanuit de behoefte van makelaars, vertelt Garikai van Weydom, Marketing Analyst bij funda. ‘Ik ben in mijn werk dagelijks bezig om de wensen van makelaars zo goed mogelijk in kaart te brengen,’ gaat hij verder. ‘Door goed te begrijpen wat hen bezighoudt, kunnen we ze beter helpen. In het geval van de Barometer doen we dat aan de hand van de data die we hebben door het zoekgedrag van miljoenen funda-gebruikers te analyseren.’

De funda funnel

Om deze data en hun betekenis voor je inzichtelijk te maken, introduceerden we een tijd terug de funda funnel. Dat is een eenvoudig model om te laten zien hoe onze bezoekers zich gedragen. Het is eigenlijk een trechter: de grootste groep funda-bezoekers die jouw object op funda tegenkomt in de resultatenlijst, noemen we je bereik. Dat kristalliseert zich uit naar een kleinere groep serieus geïnteresseerden die de objectpagina bekijkt, en die groep wordt weer kleiner in het laatste deel van de funnel: de potentiële kopers die contact met je opnemen.

Objectmarketing
Laat data voor je werken met de funda funnel

Weten hoe je tussen 4,5 miljoen maandelijkse funda-bezoekers de beste koper voor jouw klant vindt? De funda funnel geeft inzicht.

Lees meer

Zo specifiek mogelijk

Garikai vertelt: ‘De Barometer is een online tool die aan de hand van de stappen uit die funnel inzicht biedt in hoeveel mensen objecten bekijken, er specifieke interesse in tonen en er contact over opnemen.’ Om die informatie zo goed mogelijk aan te bieden, maken we elk half jaar een uitgebreide analyse van alle objecten die de afgelopen 6 maanden online hebben gestaan.’

‘Vervolgens zorgen we ervoor dat die data meer behapbaar worden voor makelaars, zodat zij ze gemakkelijk kunnen gebruiken.’ Om dat te doen, splitsten Garikai en zijn collega’s de data uit tot zo klein mogelijke regio’s. ‘Dat is relevant voor de makelaar, want zo kan hij of zij zien hoe makelaars gemiddeld presteren in hun eigen regio — en of zijn eigen objecten voorlopen op of juist achterblijven bij dat gemiddelde. Wil je bijvoorbeeld weten hoeveel contactaanvragen per week een object van 450.000 euro in Hoorn gemiddeld krijgt, dan geeft de online tool daar inzicht in.’

Optimaliseer je prestaties

‘We zijn daarbij zo specifiek mogelijk,’ zegt Garikai. ‘We bieden ook als gratis service aan om niet alleen voor een object een benchmark te maken, maar ook van een volledig makelaarskantoor. Zodat zij hun eigen prestaties kunnen meten aan de hand van wat concurrerende kantoren doen. Blijft zo'n kantoor achter op de rest? Dan helpen we ze graag om hun cijfers te verbeteren. Uiteindelijk weten we dat het voor makelaars belangrijk is om een goed verhaal naar potentiële verkopers te kunnen brengen. De cijfers van de Barometer helpen daarbij.’

Data & inzichten
Hoe scoort jouw object ten opzichte van vergelijkbare objecten in de regio?

Met de funda Barometer krijg je op basis van landelijke en regionale data inzicht in je objectprestaties.

Naar de Barometer