Laat data voor je werken met de funda funnel
- 3 minuten leestijdVan bereik naar interesse, naar meer leads
Als makelaar ben je altijd op zoek naar kopers voor de woning van je klanten en met het vinden van nieuwe klanten. Die bevinden zich onder meer op funda, hét marketingplatform waarbij je dankzij een groot bereik veel leads kunt genereren. Daar kunnen uiteindelijk potentiële kopers uit voortvloeien. Om uit te leggen hoe dat precies werkt, introduceren we: de funda funnel.
De funda funnel kan inzichtelijk maken hoe potentiële klanten daadwerkelijke klanten kunnen worden – en in welke stappen van dit proces kansen liggen voor optimalisatie.
Funda funnel
De funnel is een manier om te laten zien hoe onze bezoekers zich gedragen. Het is een trechter die laat zien hoe een grote groep funda-bezoekers, je bereik, zich steeds verder uitkristalliseert: van bezoekers naar serieus geïnteresseerden, en vervolgens naar potentiële klanten die contact met je opnemen. Een contactaanvraag noemen we een lead.
Bereik: de resultatenlijst
In principe doorloopt iedere serieuze huizenzoeker deze stappen, oftewel deze trechter. Een consument komt op funda en voert een zoekopdracht in. Dan komt hij terecht in de resultatenlijst waarin verschillende objecten worden getoond. De resultatenlijst is de lijst van objecten die voldoen aan de zoekcriteria van de desbetreffende funda-bezoeker.
Interesse: de objectpagina
Vervolgens klikt een zoeker door naar een objectpagina, oftewel de pagina van het object dat je verkoopt. De bezoeker bekijkt die specifieke woning. Die stap heet in de funda funnel ‘interesse’. Op de objectpagina vindt de zoeker informatie over de woning. In de vorm van foto’s, een video, een omschrijving van de woning, 360°-foto’s en plattegronden.
Contact: de leads
Is er voldoende interesse in de woning? Dan kan een zoeker contact opnemen met de makelaar door te klikken op één van de contactmogelijkheden op de objectpagina, in het contactblok. Met meer dan 75 miljoen bezoeken per maand, die leiden tot 9 miljoen leads per jaar (in de categorie: bestaande bouw koop, dus geen nieuwbouwprojecten of huurhuizen) is het de moeite waard te weten hoe je bezoekers zich gedragen in de funda funnel. Zie je bijvoorbeeld dat je objecten wel veel bereik hebben, maar loopt de interesse terug? Dan liggen daar je kansen en kun je bij jezelf te rade gaan over hoe je je objecten presenteert, en hoe je daarmee meer interesse kunt wekken die zullen leiden tot contactaanvragen.
Houvast met de funda funnel
De funda funnel is er om je houvast te geven. Je kunt hem gebruiken als je je eigen data bekijkt in de funda desk. Het bereik staat namelijk voor het aantal keer dat je object gevonden is, interesse voor aantal keer bekeken en contact is ook in de objectstatistieken contact.
De funnel heeft een trechtervorm. Het biedt inzicht in hoeveel mensen je object te zien krijgen, hoeveel mensen daar specifieke interesse in tonen en welk deel daarvan contact met je opneemt over het object. Zo kun je analyseren waar je goed op scoort en waar iets minder, oftewel: waar veel mensen in de funnel afvallen en je dus leads kwijtraakt. Krijg je niet zo veel leads? Dan is het waardevol om te kijken waar mensen afhaken.’
Meet en optimaliseer je objectpresentaties
Weten hoe je presteert ten opzichte van andere makelaars? Dat kan met de funda Barometer.