‘Social media zijn ons visitekaartje naar de buitenwereld’

- 4 minuten leestijd

Twee makelaars, twee meningen

In deze rubriek gaan twee makelaars met elkaar in gesprek over veranderingen in het vak. Dit keer praten Merel van der Kammen en John Wijling over de grote invloed die social media en online reviews hebben gehad. ‘Met social media kun je het stereotype beeld van de makelaar kantelen.’

Waar de ene makelaar wekelijks iets plaatst op Facebook of Instagram, doet de ander dat niet, of minder vaak. Een story maken tussen twee bezichtigingen door? Makelaar Merel van der Kammen draait haar hand er niet voor om. Makelaar John Wijling is privé minder actief op social, maar juicht het gebruik in de makelaarspraktijk wél toe: ‘Makelaars moeten de tijd nemen om hun socialmediakanalen goed in te richten.’

John: ‘Nog steeds zijn veel makelaarskantoren niet actief met social media bezig. Ik snap het wel, ik ben sinds de jaren tachtig actief in de makelaardij en heb de grote vlucht die social media nam aan den lijve meegemaakt. Ik probeer mijn generatie ervan te overtuigen om mee te gaan met de tijd.’

Merel: ‘Waarom doen sommige makelaars dat niet, denk je?’

John: ‘Makelaars hebben het altijd druk. Ze hollen achter de feiten aan en als je iets nieuws moet aanleren, vereist dat tijd en energie. Dat gaat overigens niet op voor het kantoor waarvoor ik werk: ik ben minder handig met social, maar mijn collega’s zijn daar wel actief in.’

‘Social draagt bij aan actieve verkoop. Je hebt het nodig, zeker om de jongere doelgroep aan te spreken’

Merel: ‘Social media maakt bij ons deel uit van het verkoopproces. Het is voor ons een belangrijke investering, omdat we van mening zijn dat dit je visitekaartje naar de buitenwereld is. De binnendienst plaatst elk huis op onze socialmediakanalen. Dat doen ze een dag voordat het op funda verschijnt, zodat onze trouwe volgers als eerste op de hoogte zijn. De makelaars zitten ook aan de knoppen: wanneer ik ergens sta te wachten voor een bezichtiging, maak ik weleens een story voor Instagram. Dan neem ik de kijker mee in mijn werkdag en laat ik zien hoe een bezichtiging in zijn werk gaat. Ik laat ook zien wat voor administratieve taken op zo’n dag gedaan moeten worden en deel tussendoor wat interieurtips. Toen we een keer ons pand vol in de kerstverlichting hebben gezet, heb ik daar een reel en verschillende story’s aan gewijd.’

John: ‘Dat doet mijn kantoor ook. Wij plaatsen bijvoorbeeld op Facebook en Instagram niet alleen het aanbod, maar doen ook livebezichtigingen op social en delen plaatselijke nieuwtjes en relevante tips.’

Merel: ‘Binnen onze organisatie hebben we een marketingafdeling die zich vol op social en online marketing stort. Zo plaatsen we gericht advertenties op Facebook en Instagram en mikken we op bepaalde doelgroepen. De resultaten meten we: achter onze campagnes hangt een marketingautomation tool waarmee we de warmste leads eruit filteren. Daarmee nemen we telefonisch contact op. Dit werkt heel efficiënt.’

John: ‘Flyers en waardebepalingencheques zijn altijd een marketinginstrument van makelaars geweest. Dat is met de komst van social media uitgebreid. Door je heel gericht op een bepaalde doelgroep te richten, hoef je niet met hagel te schieten. Social draagt bij aan actieve verkoop. Je hebt het nodig, zeker om de jongere doelgroep aan te spreken. En ik denk dat het veel voor de beeldvorming doet. Makelaars kampen nog steeds met een matig imago. Door je social media slim in te richten, kun je dat stereotype beeld kantelen.’

Merel: ‘Absoluut. Ik denk dat het steeds belangrijker wordt om te delen wat we allemaal doen. Zo heb ik weleens een Instagramreel gemaakt over de misvatting die mensen hebben dat makelaars ‘niks’ hoefden te doen in een overspannen markt en heb ik weleens een dag lang de Instagram van de NVM ‘overgenomen’. Daar kreeg ik superleuke reacties op.’

‘Schrijft er een onbekende een vervelende review en geeft hij 1 ster, dan drukt dat ongelooflijk op je gemiddelde’

John: ‘Over reacties gesproken: de opkomst van online reviews heeft ook behoorlijk impact op ons werk gehad.’

Merel: ‘Ik vind het heel goed dat klanten reviews kunnen schrijven, zeker op funda. Maar op Google … Iederéén kan op Google een review schrijven, klant of niet. Schrijft er een onbekende een vervelende review en geeft hij 1 ster, dan drukt dat ongelooflijk op je gemiddelde.’

John: ‘Ja, want komen er 30 mensen bij een bezichtiging kijken, dan moet je er 29 teleurstellen. De kans is groot dat je dan een vervelende review krijgt, ondanks je goeie inspanningen. Maar wat ik altijd doe, is reageren. Daarmee stel je je betrokken op.’

Merel: ‘Precies, dat doen wij ook. En altijd positief reageren, ook al is het een onbekende die een vervelende review achterlaat. Zulke mensen nodig ik graag uit voor een gesprek op kantoor. Helaas geven die nooit thuis.’

John: ‘Vroeger was de makelaardij meer gericht op hard selling. Nu zie je dat het steeds belangrijker wordt om je op de beleving van de klant te richten. Je wilt te allen tijde een positieve indruk achterlaten en daar is social media een handige tool voor. Maar je moet er wel tijd voor willen vrijmaken om dat goed in te richten.’

Je doelgroep bereiken via social

Webinar | On demand beschikbaar Ontdek hoe je zonder veel tijd en moeite continu zichtbaar kunt zijn op social media.

Bekijk het webinar