Terugblik op 2021: samen werken aan groei

- 3 minuten leestijd

Het jaar 2021 nadert zijn einde. Een jaar waarin funda haar twintigste verjaardag vierde en dat op verschillende manieren in het teken stond van groei. Groei die we vóór u en mét u hebben gerealiseerd. Een terugblik in feiten en cijfers.

Groei realiseren was een van de belangrijkste doelen van het afgelopen jaar. Die groei had betrekking op verschillende gebieden:

  1. groei van de markt: hoe kan funda verkopers in beweging krijgen voor een betere doorstroom?

  2. groei van naamsbekendheid: hoe versterken we uw positie bij consumenten en welke mogelijkheden kunnen wij voor u creëren om uw naamsbekendheid via funda te vergroten?

  3. groei in kennis: hoe kunnen wij u helpen om uzelf nog beter te profileren en verkoopopdrachten te verzilveren?

  4. groei in inzichten: hoe kunnen we u helpen uw prestaties te monitoren en u op de hoogte houden van de laatste ontwikkelingen?

Verkopers in beweging brengen

Een van onze ambities het afgelopen jaar was om een bijdrage te leveren aan het weer in beweging krijgen van de woningmarkt. Ondanks de grote vraag naar woningen twijfelen veel potentiële verkopers: wat is nu het beste moment om te verkopen? Wat is de beste aanpak? Omdat het merendeel van deze twijfelende verkopers vaak op funda kijkt, hebben we een sterke positie om hen te helpen bij het nemen van hun eerste stappen in het verkoopproces.

Hiervoor lanceerden we voor het eerst in vijftien jaar een grootschalige campagne mét televisiereclame. Onder de noemer ‘Haal meer uit je verkoop’ lieten we verkopers zien hoe funda hen helpt met de Waardecheck en het contentplatform Meer weten én wezen we hen de weg naar de verkoopmakelaar, die in dit proces van toegevoegde waarde is. We hebben hiermee een eerste stap gezet in proactief communiceren naar de doelgroep (potentiële) verkopers. Volgend jaar zetten we vervolgstappen om deze doelgroep te bereiken en aan funda te binden.

Funda
Waarom funda zich meer gaat focussen op huiseigenaren

Funda verbreedt haar focus van huizenzoekers en verkopers naar huiseigenaren. Wat betekent dit voor u als makelaar?

Lees meer

Beter zichtbaar en vindbaar met Kantoorprofiel Pro en Podiumplaats

We hebben consumenten ook op andere manieren naar onze ‘Zoek een makelaar’-functionaliteit geleid. Onder meer via social media en e-mailcampagnes, en met extra verwijzingen op het contentplatform Meer weten, de Buurtpagina’s en de Verkopen pagina’s.

Om u als makelaar beter vindbaar en zichtbaar te maken op funda, hebben we u een groter podium gegeven om uzelf te presenteren. Allereerst met de lancering van Kantoorprofiel Pro, dat inmiddels al door meer dan tweeduizend NVM-Makelaars is geactiveerd, en later dit jaar met onze Podiumplaats-advertentie. Deze levert gebruikers tot nu toe al 16% meer impressies op dan de vroegere Makelaar in de buurt-advertentie. Gemiddeld wordt er ook vaker op de advertentie geklikt.

Kennisdeling via meetups met experts, webinars en content

Om u te helpen uzelf nog beter te profileren en verkoopopdrachten te verzilveren, organiseerden we in 2021 tien meetups met experts door heel Nederland: vijf op het gebied van branding (‘Meer uit uw merk halen’) en vijf op het gebied van sales (‘Klanten vinden en binden’). Zo’n tweehonderd makelaars namen hieraan deel. Volgend jaar organiseren we opnieuw deze sessies.

Daarnaast organiseren we om de maand onze webinar ‘Vliegende start’, waar het afgelopen jaar veel startende makelaars – nieuwe medewerkers of nieuwe kantoren – aan deelnamen. Ook naar de webinar rondom de lancering van Kantoorprofiel Pro keken zo’n duizend NVM-makelaars. En op ons contentplatform kon u het afgelopen jaar weer veel nieuwe artikelen vinden met tips, trends, onderzoeken en productinformatie, om uw voordeel mee te doen.

Twee nieuwe Barometers en consumentenonderzoeken

Zoals gebruikelijk brachten we afgelopen jaar twee nieuwe edities uit van de Barometer. Hiermee bieden we u inzicht in uw prestaties op funda en in uw doelgroep. Zo doen we voor elke Barometer een consumentenonderzoek. Afgelopen jaar gingen die onder meer over de toekomstige rol van de makelaar en wat consumenten de belangrijkste toegevoegde waarde vinden van een makelaar.

Daarnaast hielden we u elk kwartaal op de hoogte van het (ver)koopvertrouwen, (ver)koopgedrag en de (ver)koopintentie van onze bezoekers via de funda Index. Dit kunt u ook volgend jaar weer van ons verwachten. De nieuwe Barometer verschijnt in maart 2022.

Groeien door samenwerking

We beseffen dat het succes van bovengenoemde initiatieven voor een belangrijk deel te danken is aan uw input. Daarmee helpt u ons om funda continu te verbeteren en helpen we elkaar om steeds verder te groeien. We kijken uit naar het voorzetten van deze samenwerking in 2022