Waarom funda zich meer gaat focussen op huiseigenaren
- 3 minuten leestijdVoorbereiden op de toekomst
De belangrijkste consumentendoelgroepen van funda zijn altijd huizenzoekers en verkopers geweest. Dat gaat veranderen: met een focus op huiseigenaren slaat funda een bredere weg in. Project Lead Consumer Angelika Dietrich legt uit hoe funda beter bij de wensen van de huiseigenaar wil aansluiten en hoe makelaars hiervan profiteren.
‘Tachtig procent van de bezoekers van funda is niet op zoek naar een woning op korte termijn, ’ vertelt Angelika. Ze vinden het leuk om huizen te bekijken en zijn op zoek naar inspiratie of informatie. Maar dat betekent niet dat er geen potentie in deze doelgroep zit. Angelika: ‘Vroeg of laat zullen ook zij een keer verhuizen. Daarom willen we in een vroeg stadium een hechte band met hen opbouwen en ze in de tussentijd relevante informatie en tools bieden.’
Toekomst en concurrentie
De reden dat funda voor deze focusverschuiving kiest, is volgens Angelika tweeledig: enerzijds om als bedrijf een belangrijke doelgroep aan te spreken, anderzijds om concurrentie voor te blijven. ‘Huiseigenaren waren als zoekers al de doelgroep van funda en worden dat opnieuw als ze hun huis verkopen. We willen onze band in de tussenliggende periode versterken. Funda is veruit het grootste woonplatform van Nederland, maar we willen niet dat nieuwkomers een kans zien om die grote groep mensen die bezig is van hun huis een thuis te maken, naar zich toe te trekken.’
Meer informatie over eigen huis in de app
Funda beschikt al over één specifieke tool die interessant is voor de huiseigenaar: de funda Waardecheck. Die geeft een indicatie krijgen van wat hun huis ongeveer waard is. Angelika: ‘Op dit moment zijn we bezig met het implementeren van de sectie ‘Mijn huis’ in zowel de app als op de website. Hier kunnen gebruikers hun geschatte woningwaarde van de Waardecheck vinden. We zullen ‘Mijn huis’ stapje voor stapje uitbouwen met nieuwe functionaliteiten.’
‘We gaan ook informatie geven over zonnepanelen en andere energie-investeringen in je huis’
Onder die functionaliteiten vallen volgens Angelika onder andere meer lokale inzichten. Zo is het voor huiseigenaren interessant om te weten wat de gemiddelde vraagprijs van huizen in hun buurt is. ‘Maar we gaan ook informatie geven over bijvoorbeeld zonnepanelen en andere investeringen in je huis om energie te besparen.’
Eerste stap in de goede richting
Op deze manier wil funda bezoekers van het platform relevante en toegankelijke informatie bieden over onderwerpen die hun interesse hebben. Angelika: ‘Funda is een vertrouwd merk dat gedegen informatie biedt. Uiteindelijk willen we binnen een tijdsbestek van twee tot vijf jaar dé prominente plaats zijn voor huiseigenaren om de mogelijkheden van hun huis te ontdekken.’
Hierin trekt funda samen op met de makelaar. Angelika: ‘Makelaars bieden meer dan aan- en verkoopbegeleiding, ze hebben ook een belangrijke adviserende functie. Wij verstrekken basisinformatie die huiseigenaren inspireert, maar we kunnen die informatie niet toepasbaar maken op iemands persoonlijke situatie. Daarvoor zullen we altijd blijven doorverwijzen naar de makelaar, die vanuit zijn belangrijke positie als adviseur huiseigenaren van persoonlijk advies kan voorzien.’