Zo bereik je de millennials
Positieve communicatie en denken in mogelijkheden
Hoe zoeken millennials een koopwoning of een makelaar? Kees Elands van trendconsultancybureau TrendsActive legt uit wat millennials belangrijk vinden en hoe jij deze doelgroep het beste bereikt.
Millennials (28-43 jaar) zijn voornamelijk starters en doorstromers, met weinig verkoopervaring. Bijna de helft woont momenteel in een grote stad, maar slechts 20% zoekt daar ook naar de volgende woning. Meer dan andere leeftijdsgroepen schakelt deze generatie een aankoopmakelaar in, bleek uit eerder onderzoek van funda (2021). Ook viel toen op dat millennials meer letten op reviews, een persoonlijke klik, kosten en of het makelaarskantoor in de buurt zit.
Waarom een makelaar geen korting moet geven
Met deze tips van een salesexpert leg je de klant uit waarom hij ook zonder korting het beste af is bij jou.
Me-centric
Volgens Kees Elands past dit bij de inzichten die TrendsActive opdeed op basis van sociaal-cultureel wetenschappelijk onderzoek naar de kenmerken van deze generatie. ‘Millennials zijn me-centric, wat betekent dat ze heel erg gewend zijn om in het middelpunt van de belangstelling te staan. Ze zijn niet zozeer egocentrisch, maar wel gewend om aandacht te krijgen. Ze zijn veelal opgegroeid in heel kleine gezinnen, waarin ze mee mochten beslissen en waar veel ruimte was voor onderhandelen. Dankzij internet en social media zijn ze ook online gewend om in het middelpunt te staan.’
In het contact met millennials is het belangrijk dat je ze speciaal laat voelen
Persoonlijke service is daarom voor deze generatie erg belangrijk. ‘Ze willen dat het om hen draait. Als makelaar kun je daarop inspelen door ze zichzelf speciaal te laten voelen. Dat kan bijvoorbeeld door ze persoonlijk aan te spreken in je communicatie en in plaats van standaard stockbeelden juist foto’s te gebruiken waarin ze zich herkennen.’
Lees ook: 'Zo creëer je een herkenbare, eigen communicatiestijl'Netwerken zijn belangrijk
Millennials zoeken vaker dan andere leeftijdgroepen een makelaar via hun eigen netwerk van vrienden en kennissen. Reviews van anderen vinden zij belangrijk. Ook dat herkent Elands. ‘Het zijn echte netwerkers, omdat ze dat al snel leerden op school. In plaats van klassikaal onderwijs werd daar steeds meer samengewerkt in kleine groepjes. En omdat ze door social media in contact kwamen met de hele wereld, hebben ze al op jonge leeftijd geleerd dit te gebruiken om op de hoogte te blijven en om kennis en kunde te delen.’
Die netwerk-aanpak spreekt dus aan en daar kunnen makelaars volgens Elands ook gebruik van maken. ‘Bijvoorbeeld door zelf samen te werken met andere kantoren, verkoopkanalen of stylisten. Dat zou nog een kans kunnen zijn voor de sector.’
Positieve kijk op het leven
Een derde karakteristiek van deze generatie is optimisme. ‘Meer dan andere generaties groeiden millennials op in disruptieve jaren met economische tegenslagen, terrorisme en schandalen. Toch staan ze positief in het leven. Dat is ze mede door hun babyboom-ouders aangeleerd. Ze zijn bewust bezig met hoe ze de wereld een beetje beter kunnen maken.’
Millenials hebben veel meer een ‘can do’ of ‘yes we can’-mentaliteit
Vanwege dat optimisme kunnen millennials weinig met levensgrote problemen of andere ellende. ‘Waar de sceptische generatie X behoefte heeft aan een transparant en eerlijk verhaal over bijvoorbeeld een krappe woningmarkt, zijn millennials meer gebaat bij een positieve benadering. Elands: ‘Dus zoom in op mogelijkheden in plaats van problemen. Ze hebben veel meer een ‘can do’ of ‘yes we can’-mentaliteit dan andere generaties.’
Laat zien waar je voor staat met een campagne op maat
Kies zelf aan welke doelgroep jij jouw unieke advertenties toont.