Zo bereik je de babyboomers
Faciliteren en inspelen op derde jeugd, zorgen en trots
Mensen boven de 60 jaar hechten aan andere zaken waarde als ze een woning (ver)kopen. Dat bleek uit ons onderzoek naar de toegevoegde waarde die jij als makelaar voor deze generatie hebt. Kees Elands van trendconsultancybureau TrendsActive legt uit hoe je de babyboomers het beste bereikt en bedient.
Babyboomers hebben van alle leeftijdsgroepen de meeste ervaring met het aankopen én verkopen van een woning. Meer dan de helft van hen woont in een dorp, blijkt uit ons onderzoek. Een volgende woning zoeken zij ook daar of in een kleine stad.
Volgens Kees Elands is dit in lijn met de inzichten die TrendsActive zelf verzamelde, gebaseerd op sociaal-cultureel wetenschappelijk onderzoek. ‘Kenmerkend voor deze generatie is wat we de derde jeugd noemen. Dat gaat over het feit dat babyboomers steeds ouder worden, maar eigenlijk een heel dynamisch leven hebben waarin ze het concept jeugd opnieuw zelf hebben uitgevonden. In tegenstelling tot de generaties voor hen zijn ze vitaal en willen ze niet geassocieerd worden met stereotypen ouderdom.’
Graag zelf onderzoeken
Een ander kenmerk dat deze generatie karakteriseert is volgens Elands trots. ‘Babyboomers zijn van de naoorlogse generatie die opgroeide in jaren van wederopbouw, optimisme en trotsheid. Dat heeft hen grotendeels gevormd. Ze hebben een grote rol gespeeld in de vorming van gelijkheid, gerechtigheid en het politieke en sociaal economische stelsel. Ze zijn trots op de invloed die ze daarop hebben gehad en zien zichzelf als heel ervaren en wijs. Daarom zoeken ze zelf veel informatie op. Het is dus belangrijk dat makelaars deze doelgroep niet te belerend aanspreken.’
Inspelen op zorgen
Ook kenmerkend voor babyboomers is dat ze zich zorgen maken. Elands: ‘Enerzijds over hun gezondheid – kunnen we zo wel blijven wonen, is er voldoende zorg beschikbaar? – anderszijds om de toekomst: hun kleinkinderen, hun idealen en de wereld. Deze generatie doneert ook opvallend veel en doet vaak vrijwilligers- of ander maatschappelijk werk.
Babyboomers zijn gewend om centraal te staan en gefaciliteerd te worden
Elands: ‘Makelaars kunnen hierop inspelen door hen te faciliteren, bijvoorbeeld in informatie over hoe ze langer zelfstandig kunnen blijven wonen. Deze doelgroep is gewend om centraal te staan en gefaciliteerd te worden. Er is meer sprake van een traditionele kwaliteitsbeleving dan bij andere generaties.’
'Mijn werk gaat veel verder dan een zakelijke transactie’
Makelaar Annemarie Geels helpt senioren die willen verhuizen met alles wat daarbij komt kijken.
Hoe selecteren babyboomers een makelaar?
Deze eigenschappen zijn volgens Elands ook herkenbaar in hoe deze doelgroep op zoek gaat naar een makelaar voor de aan- of verkoop van een woning. ‘Deze generatie selecteert een makelaar vooral op basis van diens reactiesnelheid, bereikbaarheid en de persoonlijke klik.’
De belangrijkste reden om géén makelaar in te schakelen, is dat ze de toegevoegde waarde soms niet zien – wat past bij hun trots. Die zien ze wel in de onderhandelingen met de verkoper. ‘Het persoonlijke aspect, de persoonlijke klik, is voor hen heel belangrijk voor het gevoel van service.’
Focus op actieve levensstijl
Wat volgens Elands ook belangrijk is, is het kenmerk van de derde jeugd. ‘Daarin zie je de grootste mismatch tussen organisaties en deze generatie. Ze vinden dat veel organisaties hen benaderen als ouderen die achter de geraniums zitten, terwijl deze doelgroep juist actiever is dan ooit.
Lees ook: 'De gelijkvloerse woning is in trek'Als makelaar doe je er dus goed aan om te focussen op die actieve levensstijl en ze hierin te faciliteren. Benadruk hoe je aanbod aansluit bij de behoefte van de doelgroep. Is het een huis waar zij langer zelfstandig kunnen blijven wonen? Of een kleinere woning, zodat er ruimte overblijft om te reizen? Bedenk hoe je kunt bijdragen aan het verbeteren van hun quality time.’
Verleid potentiële kopers met Blikvanger
Toon de unieke eigenschappen van jouw object met extra foto's en een wervende tekst die nieuwsgierig maakt naar meer.