Zo help je starters, en ook jezelf als makelaar
- 4 minuten leestijdWie het goed doet, kan een starter voor altijd aan zich binden
Starters hebben vragen. Heel veel vragen. Want: waar vind je nog een betaalbaar huis? Hoeveel wordt er overboden in de buurt waar je zoekt? En welke nieuwbouwprojecten zijn interessant om in de gaten te houden? Voor makelaars een mooie kans om de naar antwoorden googelende starter te helpen – en tot klant te maken.
‘Omdat starters zoveel vragen hebben, zijn ze een buitengewoon interessante doelgroep voor makelaars’, vindt Hilje Hoogeveen, Senior Content Marketing Manager bij funda. Makelaars kunnen daar mooi op inspelen.
‘Veel starters hebben hulp nodig. Als je met jouw content antwoord geeft op hun vragen en een deel van hun onzekerheid wegneemt, zijn ze geneigd bij jou aan te kloppen wanneer ze klaar zijn om te kopen. En na een paar jaar misschien nog wel een keer, als ze opnieuw willen verhuizen. Doe je dat goed, dan kan je een starter voor langere tijd aan je binden.’
Begin met een blog
Starters zijn over het algemeen opgegroeid in het digitale tijdperk. Ze lopen niet zo snel een makelaarskantoor in, maar zoeken liever online naar informatie, weet Hilje. Als makelaar kun je die informatie in allerlei vormen aanbieden: met video’s over onderwerpen die hen interesseren, een podcast of webinars. Hilje: ‘Dat zijn contentvormen 2.0. Ik zou beginnen met een blog op je website. Die is vrij makkelijk te maken. En als zo’n blog eenmaal live staat, blijft-ie voor lange tijd potentiële klanten naar je website trekken. In je blog behandel je bijvoorbeeld een aantal veelgestelde startersvragen. Grote kans dat mensen die dezelfde vraag hebben, al googelend bij jouw kantoor terechtkomen.’
Vraag ChatGPT eens om input
Blogs kunnen over allerlei onderwerpen gaan. Van ‘Hoe vergroot ik mijn kansen op de woningmarkt’ tot ‘Heb ik een aankoopmakelaar nodig?’. Hilje: ‘Als makelaar spreek je natuurlijk aan de lopende band starters. Vraag elke starter vanaf nu waar ze ’s nachts van wakker liggen en schrijf dat op. Zo heb je weer een aantal blogonderwerpen. En maak je blog specifiek voor jouw werkgebied, bijvoorbeeld door te schrijven over de interessantste buurten voor starters in jouw regio. Zo vergroot je de kans dat jouw website gevonden wordt door starters die ook daadwerkelijk van jouw diensten gebruik willen maken.’
‘Nog een leuke tip: maak gebruik van artificial intelligence en vraag ChatGPT eens naar tien vragen die starters aan makelaars willen stellen.’
Natuurlijk heeft niet elke makelaar tijd om elke week een uitgebreide blog te schrijven. Dat hoeft ook niet, zegt Hilje. ‘Een blog hoeft echt niet perfect te zijn. Zolang je maar antwoord geeft op de vraag en er bij voorkeur geen spelfouten in zitten, is het goed.’
Dit wil jouw doelgroep graag weten
Haal inspiratie voor je communicatie uit deze veelgestelde vragen aan funda.
‘Wat veel makelaars trouwens niet weten is dat je ook de content van funda kunt gebruiken. Op ons contentplatform funda.nl/meer-weten staan honderden informatieve artikelen en interviews voor starters. Zolang je een tekst niet 1-op-1 kopieert, kun je hier veel basisinformatie uithalen. Een blog opzetten kost misschien even tijd, maar het betaalt zich dubbel en dwars terug.’
Zo breng je je blogs onder de aandacht
Deel je blogs vervolgens op verschillende plekken. Op social media, via je nieuwsbrief, of bundel er een paar tot een informatiebrochure die je mee kunt geven aan potentiële klanten.’
Ook via funda kun je je blogs onder de aandacht brengen. Bijvoorbeeld via een advertentie tussen het woningaanbod. Hilje: ‘Starters scrollen misschien wel vijf keer per dag door het aanbod. Wat nou als ze tussen die woningen een advertentie zien staan met een tekst als: ‘Dit zijn 10 tips voor starters om de woningmarkt op te komen’? Ik zou klikken.’
Val op tussen het aanbod met jouw advertentie
Als NVM-makelaar heb je in een paar klikken een advertentie op funda staan die potentiële klanten naar jouw website leidt.
Zet een video op je Kantoorprofiel Pro-pagina
Nog een goede tip: met Kantoorprofiel Pro kun je foto’s en video’s toevoegen aan je profielpagina op funda. Vaak weten makelaars niet goed wat voor content ze hier moeten plaatsen. Volgens Hilje zou je daar net zo goed een video kunnen zetten waarin je een aantal prangende vragen van starters beantwoordt. ‘Zo voeg je waarde toe voor je klanten en positioneer je jouw kantoor als expert. En waarschijnlijk doe je iets anders dan wat je concurrenten doen. Daar scoor je punten mee.’