Hoger in Google met deze 7 tips
Zelf aan de slag met SEO: zo worden je teksten op funda én je eigen website beter gevonden
Je plaatst objecten op funda en waarschijnlijk ook op je eigen website. Misschien schrijf je ook wel blogs. Met een paar simpele trucs maak je je teksten beter vindbaar voor zoekmachines. We helpen je op weg met 7 tips van een expert.
Deirdre van Grevenbroek is SEO-expert bij marketing consultancybureau dentsu. Ze helpt bedrijven, waaronder funda, om hoger in de zoekresultaten van zoekmachines te komen. ‘Als makelaar kun je zelf al veel doen met zoekmachineoptimalisatie, ofwel SEO’, zegt ze.
Lees ook: 'Hoe SEO je helpt om beter vindbaar te worden'Van Grevenbroek: ‘Voordat je start, is het belangrijk dat je weet welk doel je wilt bereiken en wie je doelgroep is. Wil je bijvoorbeeld meer kopers voor je aanbod vinden of als kantoor zichtbaarder zijn bij je doelgroep? En zitten er in je doelgroep mensen die zoeken naar een aankoopmakelaar of mensen die juist hun huis willen verkopen? Als je weet wát jij en je doelgroep willen, kun je de juiste content creëren om mensen te bereiken.’
Relevante zoekwoorden vaststellen
‘De volgende stap is bekijken welke zoekwoorden je doelgroep gebruikt. Die kun je tactisch inzetten op je website en in je teksten op funda. Met de Zoekwoordplanner zie je welke woorden mensen op Google zoeken en hoe vaak per maand er op een woord gezocht wordt. Je hebt er wel een account bij Google Ads voor nodig.’
‘Wellicht makkelijker is om in de lijst met zoekresultaten op google.nl te kijken naar de gerelateerde zoekopdrachten. Tik in Google maar eens ‘aankoopmakelaar’ in. In de gerelateerde zoekopdrachten zie je onder meer ‘aankoopmakelaar kosten’ en ‘aankoopmakelaar voordelen’ staan. Mensen zoeken hierover dus ook informatie. Daar kun je in je teksten slim op inspelen.’
Hoe schrijf je een blog?
Een blog is een slim marketinginstrument waarmee je als makelaar kunt laten zien wat jouw expertise is. Met deze e-learning van 6 lessen krijg jij het bloggen onder de knie.
De 7 SEO-tips van dentsu om hoger in Google te komen
Maak unieke content
Wat je schrijft, moet relevant zijn en toegevoegde waarde hebben voor de doelgroep. Kopieer niet van andere websites en pas op met tekst die je met behulp van AI (artificial intelligence) laat schrijven. Dat is prima voor inspiratie, maar Google houdt van content geschreven door mensen en voor mensen, en kan AI steeds sneller herkennen.
Bouw de pagina netjes op met koppen en subkoppen
Google houdt van structuur. Daarom is het belangrijk om een pagina netjes op te bouwen en de inhoud van je pagina een bepaalde hiërarchie te geven. De kop van je pagina is het belangrijkst. Die maak je daarom op met heading tag H1. Dit doe je aan de ‘achterkant’ van de website, in het Content Management System (CMS). Koppen boven een alinea krijgen H2. Langere alinea’s kun je eventueel opsplitsen met subkoppen in H3. Een pagina kan maar één H1 hebben. Meerdere keren H2 en H3 kan wel.
Vul de meta title en meta description in
De meta title is de titel van de pagina zoals je die in de zoekresultaten op Google ziet. De meta description is de korte beschrijving van de pagina die onder de titel staat. In het CMS zijn hiervoor meestal aparte invoervelden. Het zijn belangrijke teksten om in te vullen, want het is de eerste informatie die de zoeker ziet. Op basis hiervan besluit iemand om wel of niet door te klikken.
Besteed aandacht aan de URL’s en menu’s
De URL is het adres van een webpagina (bijvoorbeeld: funda.nl/voormakelaars). Een leesbare URL bevat een duidelijke, korte omschrijving van de pagina-inhoud met daarin het belangrijkste zoekwoord. Dat is handig voor zoekmachines. En mensen weten met een gebruiksvriendelijke URL beter waar ze zich op de website bevinden. Vooral de URL’s van de pagina’s in je menu en footer (balk onder aan een website) zijn belangrijk, want die zijn op elke pagina zichtbaar. Een paar voorbeelden van goed opgebouwde URL’s:
Jedomeinnaam.nl/huis-te-koop-plaatsnaam-adresJedomeinnaam.nl/huis-bezichtigen-tips
Jedomeinnaam.nl/appartement-huren-plaatsnaam
Jedomeinnaam.nl/aanbod/plaatsnaam
Plaats zoekwoorden op vaste plekken
Laat de belangrijkste zoekwoorden, ook wel key words genoemd, terugkomen in de meta title, meta description, URL, H1 en H2. Je mag ze ook in de overige tekst gebruiken, maar niet té vaak. Gebruik als alternatief bijvoorbeeld synoniemen. Je hoeft de zoekwoorden niet in een exacte volgorde te plaatsen. Wil je dat je pagina gevonden wordt wanneer mensen ‘tips bezichtigen huis’ intikken? Dan mag je daar in de tekst ook iets van maken als: ‘Dit zijn dé tips die je kunt gebruiken bij het bezichtigen van een huis.’
Maak een tekst niet té kort en geef antwoord op de vraag
Google vindt het belangrijker dat een tekst antwoord geeft op de vraag van de lezer dan hoe lang een pagina is. Hoewel lengte dus geen ranking factor is, is het raadzaam niet te weinig tekst op een pagina te zetten. Gebruik minimaal 400 woorden. En hoe vollediger en directer het antwoord, hoe relevanter. Zet het antwoord bovenaan de pagina met daaronder de toelichting. Dat is overigens ook prettiger voor de lezer.
Neem interne links op
Heb je een gerelateerde pagina op je website waar de lezer nog meer relevante informatie kan vinden? Verwijs hier dan naar met een interne link. Het is niet nodig om dezelfde link meerdere keren op de pagina te gebruiken: één keer is voldoende.
Tot slot
SEO is niet iets wat je vandaag doet en waarvan je morgen het resultaat ziet. Er gaat tijd overheen, soms wel een half jaar tot een jaar. Daarnaast veranderen behoeftes en/of de onderwerpen waar mensen naar zoeken. Daarom ben je met SEO nooit klaar.
Zo maak je met je website het verschil
Je website is je visitekaartje. Hoe maak je daar het verschil mee? Salesexpert Frans Kofflard geeft tips.