Funda’s CEO Joost Dop blikt terug op Inman Connect 2023

- 3 minuten leestijd

Vijf takeaways van hét makelaarscongres in New York

Wat zijn belangrijke trends en ontwikkelingen in de vastgoedmarkt? Daarover spraken makelaars en andere professionals uit de vastgoedwereld tijdens Inman Connect New York 2023. Funda’s CEO Joost Dop deelt vijf ontwikkelingen die zijn aandacht trokken.

De Amerikanen hebben een mooie uitdrukking: je kunt ontzettend druk bezig zijn met de business, maar je moet ook werken aan de business. Dat is het doel van makelaarscongres Inman 2023: als je samenkomt met vakgenoten biedt dat ruimte voor gesprekken die je anders niet zo snel voert.

Kansen voor de Nederlandse markt

En er was genoeg te bespreken. Zo hebben we het met de grote delegatie van Nederlandse makelaars op Inman gehad over de uitdagingen en kansen in de Nederlandse markt en hoe funda daar zo goed mogelijk op in kan spelen. Ook praatten we veel over de sprekers op Inman. Want hoewel de Amerikaanse markt en way of doing anders zijn dan in Nederland, zijn de takeaways van Inman 2023 zeker ook voor ons interessant.

1. Nederland heeft het goed voor mekaar

Dit klinkt wat gezapig, maar Nederland heeft een gezond ecosysteem met een aantal professionele brancheorganisaties en funda als belangrijke partner in de keten. In Amerika is er sprake van een versnipperde markt. Wij hebben één goed functionerend Tiara, zij hebben tientallen databases (MLS’s).

In Amerika moet je als makelaar kiezen: op welke platforms ga ik adverteren en met wie ga ik samenwerken? Deze versnippering leidt tot inefficiënte werkprocessen, hogere kosten en complexiteit voor makelaars en minder betrouwbare inzichten.

2. Ook bij tegenwind zijn er kansen

De rentestijgingen hebben in Amerika een enorme impact gehad. Dat schemerde ook door in alle verhalen van de sprekers op Inman Connect. In New York nam het aantal transacties in Q4 met 60% af. Dat kunnen wij ons haast niet voorstellen.

Toch blijven Amerikanen ook in tijden van crisis ongekend positief: today is day one, we’re too busy to fail. Op dag één van Inman zei iemand: wat de markt ook doet, de diepe wens om een huis te kopen blijft. En dat is het precies: er blijven altijd redenen om een huis te kopen of verkopen, ongeacht de markt: door gezinsuitbreiding, ander werk, of – minder vrolijk – een scheiding. Ook bij tegenwind liggen er kansen voor makelaars die dichter op hun klant gaan zitten en zich nog beter verdiepen in wat de potentiële koper verlangt.

3. De klant wil een zekere vorm van controle

Ook tijdens deze editie van Inman kwam weer naar voren dat consumenten transparantie en gemak belangrijk vinden tijdens het (ver)koopproces, net als het gevoel van controle. Amerikaanse huizenkopers zijn hierin niet anders dan Nederlanders. Ze willen begrijpen hoe het proces in elkaar steekt en zelf een beetje aan de knoppen zitten.

Dat betekent zeker niet dat de consument de makelaar niet meer nodig heeft: sterker nog, bij koop of verkoop wil je geadviseerd worden door een expert. Het is immers de grootste transactie in je leven.

4. Technologische ontwikkelingen maken het makkelijker

Bij funda proberen we het zoeken en beoordelen van huizen steeds makkelijker te maken. Het Amerikaanse Zillow liet een mooie, efficiënte innovatie zien: bij elke foto van een woning kun je daar op een plattegrond zien vanuit welk standpunt de fotograaf de foto heeft genomen. Dat scheelt een hoop gepuzzel en maakt het eenvoudiger om vanachter je mobiel of computer een goede voorstelling van een huis te maken.

Funda
Tips & tricks van een vastgoedfotograaf

Hoe zet je je object zo aantrekkelijk mogelijk op de foto? Vastgoed- en interieurfotograaf Sonja Velda deelt haar tips.

Lees meer

5. Funda kan nog meer

We willen de consument nog beter bedienen in de zoektocht naar een huis zodat makelaars hierdoor weer kwalitatief betere leads krijgen. Zeker nu de markt aan het veranderen is, is een efficiënte en effectieve matchmaking van essentieel belang. Maar we kunnen nog zo veel meer. Daar was Inman weer een goede reminder voor, om het in goed Amerikaans te zeggen.