Zo pas je marketing automation succesvol toe

3 minuten leestijd

Geef bezoekers ‘automatisch’ de juiste aandacht op het juiste moment

Hoe handig zou het zijn als je bestaande en potentiële klanten altijd de gewenste aandacht kunt geven, zonder dat je dit veel tijd kost? ‘Makkelijker en betaalbaarder dan je denkt,’ zegt Erik Janssens, Marketing Automation Specialist bij funda. ‘Met geautomatiseerde berichten geef je jouw doelgroep altijd de juiste aandacht, op het juiste moment.’

Als makelaar ben je vaak weg van kantoor en veel in gesprek of op bezoek. Tijd om alle (aan)vragen die dagelijks binnenkomen te beantwoorden, heb je misschien maar weinig. Stel dat dit anders zou kunnen. Dat je potentiële klanten van informatie over je kantoor en dienstverlening voorziet zonder dat je daar zelf tijd aan hoeft te besteden. En dat je bestaande relaties onderhoudt zonder dat dit uren van je tijd kost. Zou het mogelijk zijn?

Snel, efficiënt en betaalbaar

‘En of dat kan,’ zegt Erik Janssens van funda stellig. Als Marketing Automation Specialist zorgt hij er onder meer voor dat consumenten die een account aanmaken op funda automatisch een warm welkom en waardevolle informatie krijgen. Volgens hem zijn de mogelijkheden van zijn vakgebied ook erg interessant voor makelaars. ‘Met marketing automation richt je jouw kantoorproces zo in dat aanvragen persoonlijk, efficiënt, snel én betaalbaar afgehandeld worden.’

Funda Product
Ontvang 15% meer contactaanvragen voor jouw object

Met funda Premium wordt jouw object beter gevonden en bekeken, met als resultaat meer leads.

Vertel me meer

Geautomatiseerd communiceren met relaties

‘Zie het als geautomatiseerd communiceren met je relaties, maar dan op basis van klantdata die bij jou bekend zijn,’ legt Erik uit. ‘Dat betekent dat je eerst een database nodig hebt met gegevens van potentiële en bestaande klanten.’ Die gegevens heb je namelijk nodig om te kunnen bepalen wie je welk bericht wil sturen op welk moment. Bijvoorbeeld een leuke felicitatie als iemand jarig is.’

'Als je het proces eenmalig hebt ingericht, hoef je er niet meer naar om te kijken'

Als je efficiënt wil communiceren met nieuwe klanten dan kan je ze bijvoorbeeld een formulier laten invullen op je website. ‘Hiermee filter je allereerst al de oprechte interesse en ten tweede kan je hierna een geautomatiseerde bevestiging of welkomsmail laten versturen. Of meteen online een afspraak maken voor een gratis waardebepaling.’

Infographic_02 (1).png

Geen dure tools nodig

Starten met marketing automation is niet ingewikkeld en een investering in dure tools of bureaus is volgens Erik ook niet nodig. ‘Sommige tools zijn zelfs gratis, zoals Mailchimp of Hubspot, en werken heel intuïtief. Je hoeft echt geen developper te zijn om daarmee te kunnen werken. Als je het proces eenmalig hebt ingericht, hoef je er eigenlijk niet meer naar om te kijken.’

En dat is meteen het grote voordeel: of je nu voor een groot of klein makelaarskantoor werkt, iedereen kan marketing automation voor zich laten werken. Erik: ‘Als je weet wie je klanten zijn en wat hun wensen zijn, dan kan je ze hiermee heel persoonlijk en efficiënt bereiken. Je stuurt jouw doelgroep immers de juiste info op het juiste moment. Zo zorg je er automatisch voor dat je bezoeker altijd de gewenste aandacht krijgt.’

Funda
Met deze artikelen help je je klant

Door relevante content te delen met je klant, voeg je waarde toe. Gebruik bijvoorbeeld onze best scorende artikelen.

Lees meer

Zelf beginnen met marketing automation?

Volg dit stappenplan:

  1. Wijs iemand aan die marketing automation voor je gaat beheren
    Dit kan een creatieve collega zijn of misschien iemand van buiten je organisatie.

  2. Bepaal je doel, doelstelling en doelgroep
    Je wil bijvoorbeeld een afspraak inplannen met 10% van de mensen waarvoor je ooit een woning verkocht hebt en waarvan je vermoedt dat ze inmiddels geen thuiswonende kinderen meer hebben.

  3. Bekijk welke software bij je wensen aansluit
    Er zijn heel veel verschillende tools, waaronder ook gratis en gebruiksvriendelijke opties als Mailchimp of Hubspot.

  4. Definieer de campagnes die je wil voeren
    Bepaal wat je op welke manier aan welke doelgroepen wil communiceren. Bijvoorbeeld een nieuwsbrief aan oude klanten met hun inmiddels uitwonende kinderen.

  5. Bouw je database op
    Verbind de door jou gebruikte tool met je website om een database met klantgegevens op te bouwen, of voeg je eigen database toe.

  6. Bepaal de inhoud van je berichten
    Selecteer geschikte bestaande content of maak nieuwe passende content. Zoals een artikel ‘5 dingen die je met de overwaarde van je overbodige woonruimte kunt doen’ of een ludieke actie met gezinskorting als de uitwonende kinderen hun huis ook via jou verkopen.

  7. Kies naar wie en wanneer je de mail wilt versturen
    Zet het bericht in het template van de software en test hoe het bij de ontvanger binnenkomt. Pas de tekst eventueel aan en verstuur ‘m.

  8. Meet en monitor
    Er zijn heel veel zaken die je kunt meten zoals wanneer de meeste bezoekers het bericht hebben geopend, welk bericht het meest gelezen is en welke actie de meeste respons kreeg.

  9. Optimaliseer het proces
    Gebruik de inzichten die je opdoet in de vorige stappen om jouw automatiseringen steeds een beetje beter te maken.

Tips van de expert

Erik heeft nog een paar laatste tips: ‘Stem je campagnes helemaal af op jouw doelgroepen en maak het persoonlijk. Begin met één duidelijke doelgroep waarvan je de wensen duidelijk in kaart hebt en de inhoud daarop kunt afstemmen. Vervolgens kan je ditzelfde herhalen voor andere doelgroepen. Maak het vooral niet te moeilijk. Bij marketing automation kan je ook andere kanalen, zoals WhatsApp, sms en social media koppelen, maar houd het overzichtelijk. Start met één kanaal en breid vervolgens verder uit.’