Hoe presenteer je een klus- of nieuwbouwwoning?
Funda geeft antwoord op de vraag van juni
Kluswoningen en nieuwbouw, die vindt makelaar Bert Adema uit het Friese Damwâld de grootste uitdaging. Kluswoningen zijn minder gewild vanwege een laag energielabel en de hoge kosten voor bouwmateriaal. En nieuwbouw is meestal duurder dan bestaande bouw. Adema is benieuwd of hij wel alles uit zijn objectpresentaties haalt.
‘Nieuwbouw en kluswoningen zijn echt twee uitersten’, zegt Adema. ‘Kluswoningen zijn aan de ene kant aantrekkelijk geprijsd. Aan de andere kant moet je als koper niet alleen gaan klussen, maar ook verduurzamen. Die drempel is voor veel mensen te hoog. En nieuwbouw is vaak duurder dan bestaande bouw, maar wel energiezuinig, waardoor de maandlasten weer fors lager zijn. Gelukkig trekt de belangstelling voor nieuwbouw weer sterk aan.'
Voor de verkoop van kluswoningen en nieuwbouw haalt Bert Adema Makelaardij alles uit de kast: ze hebben een eigen projectsite, ze zijn actief op social media en, zegt Adema: ‘Ik heb het idee dat ik alle mogelijkheden van funda benut’. Wel is hij benieuwd of hij de verschillende presentatie- en promotiemiddelen optimaal gebruikt. ‘En hoe vergroot ik het bereik van een object, zodat het ook zichtbaar is voor mensen die in omliggende gemeenten zoeken?’
Laat de potentie zien
Veel huizenzoekers vinden het lastig om de potentie van een woning te zien. Dat geldt zowel voor kluswoningen als voor nieuwbouw. Daarom is het altijd een goed idee om in woord en beeld de mogelijkheden te laten zien.
Bij nieuwbouw kun je gebruikmaken van artist’s impressions. Tegenwoordig maak je met artificial intelligence ook hele realistische beelden, en kun je bijvoorbeeld lege ruimtes op verschillende manieren inrichten. Dat geeft een idee van hoe je een ruimte kunt benutten.
Op dezelfde manier kun je kluswoningen met behulp van AI een complete make-over geven. Dat levert een heel realistisch beeld op van hoe een huis zou kúnnen worden.
Pas op voor verkeerde indruk
Pas wel op dat je kijkers hiermee niet misleidt of een verkeerde indruk geeft. In de funda-richtlijnen voor het gebruik van AI staat om die reden bijvoorbeeld dat je een artist’s impression niet als hoofdfoto mag gebruiken, behalve als het een nieuwbouwproject is.
Wees ook altijd eerlijk in de beschrijving. Verkoop bijvoorbeeld geen 2-kamerwoning als 3-kamerwoning, omdat er heel makkelijk een derde kamer te realiseren is. Zeg dan dat het een 2-kamerwoning is, met de mogelijkheid om er eenvoudig 3 kamers van te maken. Geef je potentiële kopers dus nooit het gevoel dat ze misleid worden; dat is funest voor hun vertrouwen in jou.
Beste presentatie en zichtbaarheid
Om de potentie van een klus- of nieuwbouwwoning optimaal te laten zien, is het belangrijk om zoveel mogelijk media toe te voegen, zoals foto’s, video’s, 360-gradenfoto’s en plattegronden. Met Funda Premium kun je deze extra media toevoegen én presenteer je je object meteen met een Blikvanger.
Met funda Premium combineer je de voordelen van Blikvanger en funda Compleet
Jouw object valt meer op en komt, samen met je kantoornaam, hoger in de resultatenlijst vanaf het belangrijke eerste piekmoment.
Dat heeft meerdere voordelen. Ten eerste valt het huis op in de zoekresultatenlijst. Door de toevoeging van media komt het object bovendien automatisch hoger in de zoekresultaten terecht.
Ten tweede kun je meerdere foto’s tegelijk laten zien, dus ook een foto van hoe het huis eruit zou kúnnen zien. En als laatste heb je de mogelijkheid om een unieke eigenschap te benoemen in tekst. Bijvoorbeeld: ‘Klusparel in geliefdste buurt van Groningen’. Daarmee wordt de kans dat geïnteresseerden het huis zien en erop klikken veel groter.
Meer mensen bereiken
Een kluswoning die niet zo snel verkoopt, verliest op den duur attentiewaarde en daarmee bereik op funda. En ook nieuwbouwwoningen bereiken over het algemeen minder zoekers. Wil je het bereik van zo’n object vergroten? Kies dan voor Toppositie. Daarmee komt de woning boven de resultatenlijst te staan en trek je weer meer bezoekers.
Toppositie is ook een goed middel om zoekers in een andere gemeente te bereiken. Je bepaalt namelijk zelf in welke plaats het object boven de resultatenlijst getoond moet worden. Gedurende de looptijd van Toppositie kun je steeds een andere plaats kiezen.
Groter publiek nodig voor jouw object?
Met Toppositie bereik je bijna 2,5x zo veel huizenzoekers en vergroot je de kans op het vinden van de beste koper voor jouw verkoopklant.
Tips voor nieuwbouw
Nieuwbouwprojecten zijn alleen vindbaar via het kanaal ‘Nieuwbouw’ op funda. Wil je een individuele nieuwbouwwoning onder de aandacht brengen van een grotere groep zoekers, meld het bouwnummer dan aan als onderdeel van het project. Die woningen worden dan namelijk ook getoond op het kanaal ‘Koop’ op funda.
Hoe presenteer je nieuwbouw het beste op funda?
Hoe laat je nieuwbouwprojecten opvallen als er nog weinig beeld en informatie beschikbaar is?
En nog een tip: bij nieuwbouw werkt het goed om een project heel gericht onder de aandacht te brengen van een doelgroep met een bepaald budget of in een specifiek zoekgebied. Dit kan met een maatwerkcampagne. Daarmee komt je project prominent in beeld bij zoekers naar nieuwbouw- én koopwoningen. En alleen bij de doelgroep van jouw keuze.
Bedenk dat veel huizenzoekers niet automatisch aan nieuwbouw denken. Maar zien ze een nieuwbouwproject voorbijkomen, dan staan ze daar vaak wel voor open. Je bereikt deze mensen door je nieuwbouwobject tussen en naast het reguliere koopaanbod te promoten.