Makelaar Laura Herlé vlogt wekelijks, met succes
‘Je doet met ons zaken, dus zie je ons in beeld’
Kennis delen is een manier om potentiële klanten al in een vroeg stadium aan u te binden. Dat kan in allerlei vormen, zoals een blog of podcast. Laura Herlé van HR Makelaars in Purmerend maakt wekelijks een vlog, waarin zij al lopend door de straten van haar regio veelgestelde vragen van kopers en verkopers behandelt. ‘Zeker de doelgroep die nu een huis wil kopen, kijkt graag naar video’s’.
Vloggen is zeker niet voorbehouden aan populaire vlogpersonalities als Monica Geuze en Enzo Knol, die hun dagelijks leven delen met miljoenen volgers. Er wordt ook zakelijk gevlogd, zij het op kleinere schaal. Zo zijn er bedrijven die letterlijk een kijkje in de keuken geven, zoals Rudy en Cor van Waternet, of bedrijven die vlogs maken om personeel te werven. En er zijn vlogmakers als Laura Herlé, die met slimme uitlegvideo’s veelgestelde vragen beantwoordt. Daarmee geeft ze niet alleen HR Makelaars een gezicht, maar deelt ze ook kennis waar de kijker wat aan heeft.
Lees ook: 'Makelaar Babette Venmans heeft een succesvolle podcast'Wat heb je nodig om te vloggen?
Vlog is een samentrekking van het woord video en blog. In een vlog kaart de verteller op een laagdrempelige manier een onderwerp aan. Vloggen hoeft geen grote investering te zijn: het enige wat u nodig heeft is een redelijke simpele vlogcamera – waar veelal mee uit de losse pols wordt gefilmd – of een smartphone met selfiestick.
Bekijk meer video's van HR MakelaarsDe vloggende makelaar
Voor Laura Herlé was het niet de vraag of ze zou vloggen, maar wanneer. Zeven jaar geleden begonnen de Purmerendse makelaar en haar collega’s met het maken van objectvideo’s, tot de tijd rijp was voor een nieuwe manier van klantenbinding: elke week een nieuwe vlog. Voor op YouTube en natuurlijk de nieuwsbrief van HR Makelaars.
Na Google is YouTube de meestgebruikte zoekmachine
‘Het grappige is dat makelaars helemaal niet zo happig zijn op het delen van kennis,’ vertelt Herlé. ‘Terwijl ik juist denk dat het belangrijk is om de klant zo veel mogelijk te informeren. Hiermee vergroot je je autoriteit, ga je de verbinding met een klant aan en onderscheid je je van concurrenten.’
Nu had Herlé kunnen kiezen om een blog bij te houden en informatie te delen. Maar een vlog had haar voorkeur. Een video zegt namelijk meer dan duizend woorden en laat zich – in tegenstelling tot tekst – moeilijk kopiëren. Wat ook veel mensen niet weten: na Google is YouTube de meestgebruikte zoekmachine. Wie vindbaar is op YouTube vergroot zijn zichtbaarheid aanzienlijk. ‘Maar ik ben ook van mening dat bewegend beeld online beter werkt dan stilstaand beeld,’ zegt Herlé. ‘Zeker de doelgroep die nu op het punt staat om een huis te kopen, kijkt graag naar video’s.’
Meer dan aantallen
En dus maakt Herlé video’s over of het verstandig is om een nieuwbouwhuis te kopen en deelt ze vier tips voor het verhogen van de waarde van je huis. Die video’s worden gemiddeld honderd tot duizend keer bekeken. Dat aantal is niet te vergelijken met de aantallen die Monica Geuze en Enzo Knol binnenharken, maar Herlé bereikt wel precies wat ze wil: verkoopleads.
‘We hebben inmiddels meer dan vijfhonderd abonnees op YouTube, maar dat aantal is voor ons ondergeschikt aan de verkoopleads die we eruit halen,’ zegt Herlé. ‘Wanneer iemand op zoek gaat naar een makelaar is hij zich in de periode voorafgaand van die zoektocht online bewust van makelaars. Door het maken van video’s claimen wij in zekere zin autoriteit: mensen zien dat we dit al lang en goed doen, en dat we veel kennis in huis hebben. Het is leuk om te zien dat ons volgersaantal groeit, maar nog belangrijker is dat mensen denken: dát is een goede makelaar, door hen wil ik mijn huis laten verkopen.’
Tijdsinvestering waard
Inmiddels is het maken van een vlog voor Laura Herlé kinderspel. Een video opnemen kost haar een half uur, vooraf schrijft ze een script – ook in een half uur tijd – en het editen doet ze in iMovie dat ze inmiddels goed in de vingers heeft. Herlé: ‘Een goede voorbereiding is essentieel, want een kijker heeft een korte aandachtsspanne. Je hebt als maker slechts kort de tijd om een onderwerp te introduceren en je moet er vervolgens voor zorgen dat de kijker blijft kijken. De beste tip die ik ooit heb gekregen, is om het bij één onderwerp houden. Bij een geschreven blog kun je bijvoorbeeld de tien meest gemaakte fouten behandelen, bij een video licht je alleen de meest gemaakte fout uit.’
De tijd die Herlé in de vlogs stopt, verdient ze dubbel en dwars terug. Al is het alleen maar omdat ze op straat regelmatig wordt aangesproken door mensen die haar video’s bekijken. ‘En we horen regelmatig tijdens verkoopgesprekken van klanten dat zij voor HR Makelaars hebben gekozen omdat ze onze video’s zo leuk vinden. Het mes snijdt aan twee kanten: we hebben er zelf onwijs veel lol in en trekken er ook nog eens klanten mee aan.’
Je doelgroep bereiken via social
Ook in de makelaardij is social media niet meer weg te denken. Het is dé manier om potentiële huizenzoekers en verkopers te bereiken. Maar hoe zorg je voor consistente zichtbaarheid zonder dat het je al te veel tijd en moeite kost?