‘Makelaars kunnen nog veel meer uit Facebook halen’
Wie Facebook slim inzet, blijft bij potentiële klanten in beeld
Facebook is niet alleen een goed middel om meer aandacht voor je objectpagina's op funda te creëren, maar óók om meer naamsbekendheid voor je makelaarskantoor te krijgen. Die laatste kans laten makelaars vaak onbenut, zegt Martijn Joosten van Marketing voor Makelaars. En dat is zonde, want wie Facebook slim inzet, blijft bij potentiële klanten in beeld.
Martijn Joosten, die zelf uit een makelaarsfamilie komt, geeft trainingen aan makelaars op het gebied van online marketing en in het bijzonder over Facebook. Volgens het Nationaal Social Media Onderzoek 2024 van Newcom Research is het met 10,1 miljoen gebruikers nog altijd het op-één-na-meest gebruikte platform in Nederland, direct na WhatsApp (13,4 miljoen). Maar liefst 6,6 miljoen Nederlanders gebruiken het platform dagelijks. Joosten: ‘Dat is een enorme doelgroep waar je, als je het goed doet, veel uit kunt putten.’
Geen zoekmachine, maar een antwoordmachine
In tegenstelling tot een advertentie in een huis-aan-huisfolder of de krant, kun je advertenties op Facebook heel gericht aan een specifieke doelgroep tonen. Joosten: ‘Bijvoorbeeld mensen die al eens op je website zijn geweest of die een reactie hebben geplaatst op een van je Facebook- of Instagramposts. Je schiet dus niet met hagel.’
De meerwaarde van Facebook zit hem volgens Joosten met name in het opbouwen van een relatie met je klanten. ‘Dat wordt door menig makelaar vergeten,’ vertelt Joosten. ‘Ik vraag tijdens mijn training weleens: ‘Wat is Google voor jou?’ ‘Een zoekmachine’ is dan vaak het antwoord. ‘Nee,’ zeg ik dan, het is een ántwoordmachine.’ Zo zou je ook Facebook kunnen benaderen: deel niet alleen objecten, maar denk bewust na over waar je klanten behoefte aan hebben. Als je weet waar zij op zoeken, dan kun je antwoorden op die vraag geven.’
Lees ook: 'Dit wil jouw doelgroep graag weten'De interactie is de meerwaarde
Jouw kennis over de aan- en verkoop van een woning delen in blogs of artikelen via Facebook is volgens Joosten een begin. De interactie die daarop volgt, creëert meerwaarde. ‘Je wil namelijk dat potentiële klanten aan je denken wanneer zij een huis willen kopen of verkopen. Geef potentiële klanten bijvoorbeeld tips die zij kunnen gebruiken tijdens een bezichtiging, of leg uit waar je als huiseigenaar rekening mee moet houden bij de belastingaangifte.’
Aan de slag met contentmarketing
Om contentmarketing succesvol in te zetten, heb je een plan van aanpak nodig. In deze e-learning van 6 lessen leer je hoe je dat doet.
Er zijn meer manieren om interactie teweeg te brengen. Joosten noemt er een paar: ‘Laat Facebookgebruikers uit twee type woningen kiezen en vraag hun welke zij de mooiste vinden. Of deel bijvoorbeeld een foto van een Kubuswoning en vraag je volgers wie de ontwerper is en waar de woning staat. En vraag op een zonnige dag waar je het allerlekkerste ijsje in de omgeving kunt halen. Je zult zien: dat lokt reacties uit. Als je vervolgens de interactie aangaat met je lezers door op hen te reageren, is dat goed voor je klantrelatie én beter voor je zichtbaarheid op Facebook. Je zult dan namelijk vaker in de tijdlijn van potentiële volgers verschijnen.’
De kracht van een Facebookpixel
Een andere handige manier om in beeld te blijven bij potentiële opdrachtgevers is een Facebookpixel. Dat is een soort onzichtbaar ‘zeefje’ dat je onderaan je website hangt. Daar registreert het of een bezoeker een Facebook- of Instagramaccount heeft. Vervolgens kun je gericht gesponsorde berichten inzetten op Facebook die in de tijdlijn van deze mensen verschijnen.
Een gesponsorde post klinkt misschien niet aantrekkelijk, maar vraag je niets, dan krijg je niets
Joosten: ‘Laat bijvoorbeeld een tevreden klant vertellen dat je goed bereikbaar bent en dat het fijn is met je te werken. Verspreid dit als gesponsord bericht onder de mensen die op je website zijn geweest. Dat wekt vertrouwen en heeft onbewust een positieve invloed op potentiële klanten die dit lezen.’ Of roep mensen via een gesponsorde post op om je te volgen op Facebook. Dat klinkt niet aantrekkelijk, maar: vraag je niets, dan krijg je niets. ‘Je hebt altijd vijftig procent kans dat mensen je wél gaan volgen,’ aldus Joosten.
Zo’n Facebookpixel zorgt ervoor dat mensen weer terugkomen op je website. Joosten: ‘Met behulp van bijvoorbeeld een chatbot, WhatsAppfunctie of formulier kun je deze potentiële klanten uit de anonimiteit halen. Een Facebookpixel instellen is niet veel werk, maar het is wel belangrijk dat je consistent bent in je communicatie en in beeld blijft.’
Zo word je likeable
Het is goed om te beseffen dat investeren in naamsbekendheid iets is waarvan het succes zich pas op de lange termijn uitbetaalt. Het is volgens Joosten een continu proces waar elke makelaar zich bewust van zou moeten zijn. Belangrijk daarbij is dat je te allen tijde jezelf blijft. ‘Bedenk goed: mensen kiezen geen makelaar, maar een persoon die hun tijd en aandacht geeft. Daar zijn zij bereid voor te betalen. Die aandacht kun je via Facebook geven door bijvoorbeeld snel en alert te reageren op vragen. Met de juiste boodschap en tone of voice zorg je ervoor dat klanten fan van je worden. Laat gerust op Facebook zien dat je op zaterdagochtend langs het hockeyveld je kinderen staat aan te moedigen. Dat maakt je likeable. Facebook is bij uitstek een kanaal om meerdere facetten van je imago uit te lichten.’
Zorg voor meer online zichtbaarheid en conversie met Google en SEO
Hoe zorg je dat je beter gevonden wordt via Google? En dat mensen die op je website belanden behalve rondneuzen ook tot actie overgaan? Martijn Joosten neemt je in dit webinar mee over de online snelweg. Hij laat zien hoe je snel en eenvoudig je vindbaarheid kunt vergroten met praktische tips en tools die je direct kunt toepassen op jouw praktijk.