De belangrijkste socialmediatrends voor makelaars

3 minuten leestijd

Het aantal dagelijkse gebruikers krimpt op Snapchat, X en LinkedIn groeien

Social media worden meer gebruikt dan vorig jaar. Vooral de leeftijdsgroep 20-39 jaar laat een flinke groei zien. Dat blijkt uit het Nationale Social Media Onderzoek 2024 van Newcom Research. Ook is een verschuiving te zien in de gebruikers van de verschillende platforms. Welke platforms zijn voor makelaars interessant om te volgen of actief op te zijn?

Snapchat en BeReal verloren vorig jaar aan dagelijkse gebruikers. Waar Facebook in 2023 ook flink inleverde, blijft het platform in 2024 stabiel op 6,6 miljoen dagelijkse gebruikers. En X laat, in tegenstelling tot voorganger Twitter een jaar eerder, een groei zien van 22%.

Wil je als makelaar starters en aankomende huizenkopers blijven bereiken, dan is het slim om ook naar andere socialmediaplatforms te kijken. Zowel Instagram als TikTok blijven voor makelaars interessant. Instagram wint terrein in het dagelijks gebruik onder twintigers (ongeveer 60%) en ook van TikTok maakt de helft van deze doelgroep dagelijks gebruik.

Investeren in Threads?

Overweeg je om in te zetten op Threads? Denk daar dan nog eens goed over na: het succes van dit platform lijkt kortstondig. Hoewel Threads in een jaar tijd bijna een miljoen gebruikers heeft gekregen, is 1 op de 3 ook alweer afgehaakt. En onder consumenten die het platform nog niet gebruiken, is de intentie om dat in de toekomst wel te gaan doen met 9% erg laag.

LinkedIn steeds groter

Intussen groeit LinkedIn gestaag verder. Dit platform heeft inmiddels al zo’n 5,5 miljoen gebruikers en is procentueel gezien de snelste groeier onder de grotere platforms. Alleen al hierom is het een interessant platform om in de gaten te houden of om serieus actief op te zijn. Denk dan wel goed na over de insteek van je posts: LinkedIn is en blijft in de eerste plaats een zakelijk platform. Maar daardoor des te interessanter om je makelaarskantoor te positioneren als interessante werkgever, of bijvoorbeeld voor je activiteiten op het gebied van commercieel vastgoed.

Multigeneratie-hit: TikTok

TikTok biedt goede mogelijkheden om als makelaar een jongere doelgroep te bereiken, zoals starters en aankomend huizenkopers. Onder tieners is het platform inmiddels voorbij aan Instagram in het dagelijks gebruik. Maar ook onder andere doelgroepen blijft het platform groeien, ook veel 40-plussers voegen zich bij de gebruikers.

Tieners horen weliswaar niet tot de primaire doelgroep van makelaars, maar door nu al naamsbekendheid bij jongeren op te bouwen, pluk je daar wellicht de vruchten van op het moment dat zij wél de leeftijd hebben om een huis te (ver)kopen.

Ontwikkelingen
Buurman Makelaardij krijgt fans door TikTok

Buurman Makelaardij behaalde op TikTok meer views, likes en reacties dan op welk ander platform ooit.

Lees meer

Nog steeds relevant

WhatsApp heeft van alle platforms nog steeds de meeste gebruikers (13,4 miljoen) en dit aantal stijgt nog steeds. Daarmee is en blijft het, ook voor makelaars, een relevant communicatiekanaal. Facebook en YouTube staan met 10,1 miljoen gebruikers op een gedeelde tweede plek.

De toegevoegde waarde van social media

Uit het onderzoek van NewCom blijkt tot slot dat het gebruik van social media in het algemeen nog steeds toeneemt, met name binnen de leeftijdsgroep 20-39 jaar. In 2024 besteedden we opnieuw meer minuten per dag aan social mediaplatforms: bijna twee uur (115 minuten).

Een goede reden om het niet bij één focusplatform te laten, maar te kijken waar je doelgroep nog meer zit. Dit betekent overigens niet dat je op zo veel mogelijk platforms actief moet zijn met af en toe eens een post. Kies liever voor één of twee kanalen waarop je regelmatig en consistent relevante content deelt met je doelgroep.

Webinar
Je doelgroep bereiken via social

Ook in de makelaardij is social media niet meer weg te denken. Het is dé manier om potentiële huizenzoekers en verkopers te bereiken. Maar hoe zorg je voor consistente zichtbaarheid zonder dat het je al te veel tijd en moeite kost?

Bekijk het webinar