Zo begin je met kunstmatige intelligentie binnen je eigen bedrijf
'Begin klein om straks groots gas te kunnen geven'
We staan aan de vooravond van een nieuwe revolutie. Met de komst van kunstmatige intelligentie is the sky the limit. Maar hoe zet je dit in als makelaar? Hoe verwerk je Artificial Intelligence in jouw bedrijfsprocessen en waar begin je dan? Technologie-expert Remy Gieling van AI.nl heeft de antwoorden.
Artificial Intelligence (AI) biedt ontzettend veel mogelijkheden, ook in de wereld van vastgoed. Maar dat maakt het tegelijkertijd iets groots en abstracts. En onbekend maakt onbemind, dus wie zich er nog niet in heeft verdiept, staat er vaak negatief tegenover.
Toch hoeft dat niet, vindt partner van AI.nl, spreker én technologie-expert Remy Gieling. Al jaren volgt hij de AI-ontwikkelingen op de voet en gaat hij regelmatig naar Silicon Valley, dat enkele jaren voorloopt. Om vervolgens die kennis met ondernemers te delen. ‘Om ze te laten inzien dat het geen ver-van-je-bedshow is, maar alledaagse praktijk. Ze zijn daar al veel verder met onderzoeken hoe ze hun werk met behulp van AI leuker, efficiënter en beter kunnen maken.’
Vierde industriële revolutie
Maar wat is AI dan precies? Een ding, een tool, een robot? Is het iets engs, een kans, of juist een bedreiging? ‘AI is eigenlijk een parapluterm voor verregaande technologische ontwikkelingen van de afgelopen paar jaar. Veel van het werk dat we voorheen aan mensen gaven, kan hiermee worden geautomatiseerd. Onze manier van werken zal daardoor drastisch gaan veranderen. Zodanig dat we spreken van een vierde industriële revolutie. Vergelijk het maar een beetje met de komst van internet destijds. Toen hebben veel organisaties zich opnieuw moeten uitvinden. Dit is een voortzetting daarvan.’
Fundamenten voor AI al heel oud
Toch is AI zeker niet nieuw. ‘Eigenlijk dateert het begrip al uit 1956, toen de term kunstmatige intelligentie werd bedacht. Daarna kregen we in 1966 de eerste chatbot en in 1984 de eerste zelfrijdende bus. Die toepassingen waren toen echter nog heel beperkt en gebrekkig.'
'De fundamenten zijn dus al heel oud, alleen konden we er nog niet echt iets mee. Maar nu? Nu is er rekenkracht, krankzinnig veel betere en gevoeligere data getraind door menselijke feedback én enorm veel geld. De huidige robots in taalmodellen, zoals GPT-4, hebben bijvoorbeeld soms wel meer dan een triljard radertjes op basis waarvan ze antwoorden formuleren.
Alles is mogelijk
Gieling: ‘Van wiskunde en statistiek in computersystemen gingen we naar machine learning, denk aan spamfilters en Google Search. Daarna volgde deep learning, zoals slimme speakers en gezichtsherkenning. En nu gaan we naar generatieve AI, dat in staat is om nieuwe informatie te creëren, zoals ChatGPT.’
En vooral dat laatste maakt volgens Gieling echt alles mogelijk. ‘Afbeeldingen, advertenties en woningteksten maken, slogans verzinnen of zelfs je nieuwe huisstijl creëren? Het is allemaal mogelijk. Maar de grootste waarde zie ik in het automatiseren van saaie bedrijfsprocessen. Hoe vaak zitten wij zelf wel niet achter onze pc’s mails te beantwoorden, te vergaderen, naar klanten te zoeken of afspraken in te plannen? Al dat repeterende werk kan je laten overnemen.’
Zo pas je marketing automation succesvol toe
Bestaande en potentiële klanten altijd de gewenste aandacht geven, zonder dat dit veel tijd kost? Met marketing automation kan het.
Hoe start je met AI in je bedrijf?
Maar hoe start je en verwerk je AI in je bedrijf? ‘Het zijn nu nog vooral losse modules die ieder hun ding doen’, zegt Gieling. ‘Dat maakt het overzichtelijk en niet technisch of moeilijk. Je moet je er alleen even goed in verdiepen.'
'Het beste is om te kijken waar je als makelaar veel tijd aan kwijt bent en wat je graag wil oplossen. Daarna kun je onderzoeken welke tool daarvoor het meest geschikt is. Onderzoek en experimenteer. Begin klein en ga pas door met de volgende als je de eerste goed onder de knie hebt. Zie het als je huis dat je eens in de zoveel tijd verbouwt om het aan de huidige trends en standaard aan te passen. Zo is het ook met je bedrijf.’
Voor alles is een tool te vinden
Je erin verdiepen is echt leuk, belooft Gieling. ‘Hoe meer mensen erover weten, hoe leuker ze het gaan vinden. Kies bijvoorbeeld voor een chatbot als je veel met klanten praat, gebruik een teksttool om offertes te schrijven of zet een leadgenerator in als je klanten online wilt vinden. Gebruik een systeem om klantrapportages te maken of laat trends herkennen op basis van je websitegegevens. En wat te denken van het creëren van interactieve presentaties of die lastige formules in Excel?'
'Je kunt het zo gek niet bedenken of er is wel een tool voor te vinden. Door die te omarmen win je tijd om meer werk gedaan te krijgen. Zie het maar als een boost-knop op je vervoermiddel: je kunt er net wat meer gas mee geven.’