‘Als makelaar kun je niet om SEO heen’
- 3 minuten leestijdZo gebruikt makelaar Mirjam van de Kuilen zoekmachineoptimalisatie in haar werk
Zo’n 75% van de mensen die online het makelaarskantoor en de objecten van Mirjam van de Kuilen vindt, komt via Google op haar website terecht. De overige 25% vindt haar vooral op funda. Haar geheim: zoekmachineoptimalisatie, oftewel SEO.
Voor haar bedrijf Pandinzicht maakt Mirjam van de Kuilen veel gebruik van SEO. Daardoor worden haar makelaarskantoor en haar objecten online goed gevonden. Hoe past Van de Kuilen dit toe in haar werk?
Hoe belangrijk is SEO voor je?
‘Het is voor een makelaar van levensbelang om online zichtbaar te zijn en gevonden te worden. Niet alleen voor de naamsbekendheid van je kantoor, maar ook voor je klanten. Hun objecten moeten óók gevonden worden. Om zo goed mogelijk te presteren, kun je dus niet om SEO heen.’
Waar zet je SEO voor in?
‘Voor alle teksten op mijn website en op funda. De teksten bij de objecten zijn extra belangrijk, want daar zit mijn business. Ook voor de teksten over het kantoor zelf gebruik ik SEO. Ik wil immers dat niet alleen kopers, maar ook verkopers mij weten te vinden.’
Hoe pas je SEO toe?
‘Voordat ik een tekst schrijf voor op mijn website of funda onderzoek ik om te beginnen welke zoekwoorden ik het beste in de tekst kan verwerken. Ik gebruik hiervoor de gratis versie van de tool Semrush en de Google Search Console.’
‘Over een recreatiewoning schrijf ik bijvoorbeeld bewust ‘op de Veluwe’ in plaats van ‘in Garderen’, omdat ik weet dat mensen in dit geval vaker op ‘Veluwe’ zoeken dan op een specifieke plaatsnaam.’
‘Funda houdt ook bij op welke zoektermen mensen vaak zoeken. Die lijstjes houd ik er ook altijd bij.’
Jaaroverzicht: dit zijn de zoektrends van 2022
Het afgelopen jaar zochten zoekers vaak naar een huis met een tuin en een goed energielabel.
Is de juiste zoekwoorden gebruiken genoeg om gevonden te worden?
‘Het is een goed begin, maar SEO is veel meer dan dat. Bovendien verandert Google continu hoe het tot de beste zoekresultaten komt. Dat betekent dat ook de regels voor SEO steeds veranderen. Daarom heb ik een online marketingspecialist in huis die dat allemaal bijhoudt. En maken we als het nodig is gebruik van een externe SEO-specialist.’
Véél content op je site is ook goed voor SEO, toch?
‘Klopt! Google waardeert een inhoudelijk goed gevulde website meer dan een site met maar weinig tekst en zet omvangrijkere sites dus hoger in de zoekresultaten. Essentieel daarbij is dat de content nuttig is voor een bezoeker.’
‘SEO is niet na één keer klaar, het is een continu proces’
‘Daarom probeer ik bijvoorbeeld elke maand een relevant blog te plaatsen, waarbij ik gebruik maak van zoekwoordenonderzoek. Zoals vier maanden geleden het artikel Chalet verkopen – de 7 meest gestelde vragen én antwoorden. Een schot in de roos, was dat. Dat artikel is in korte tijd vaak gelezen en heeft me acht contactaanvragen opgeleverd.’
Welke SEO-principes gebruik je nog meer op je website?
‘Ik heb mijn website in eigen beheer gemaakt. Dat geeft me de vrijheid om pagina’s aan te maken en SEO toe te passen. Dat doe ik bijvoorbeeld met de juiste zoektermen en door de meta_alt-tekst te optimaliseren.’
‘Verder let ik erop dat de site snel laadt en zorg ik dat die responsive is, dus dat het formaat zich aanpast als je de site bijvoorbeeld op een telefoon of tablet bekijkt. Allebei belangrijk om hoger in de zoekresultaten te verschijnen.’
Welke tip heb je voor makelaars die met SEO aan de slag willen?
‘SEO is niet iets wat je één keer doet en dan klaar is. Het is een continu proces. Je doet het er ook niet zomaar even bij. Neem er de tijd voor en schakel als het even kan een specialist in. De juiste zoekwoorden in je teksten verwerken is een goede eerste stap. Daar kun je vervolgens op doorborduren.’
‘Een laatste tip: het is óók heel goed voor je SEO als andere websites linken naar die van jou. De vermelding van mijn website pandinzicht.com in dit artikel, helpt mij dus ook weer.’