Hoe SEO je helpt om beter vindbaar te worden

- 2 minuten leestijd

Met zoekmachine-optimalisatie kom je bovenaan in de zoekresultaten van Google

In de huidige digitale wereld kan vrijwel geen bedrijf zonder SEO, ook makelaars niet. SEO staat voor Search Engine Optimization, ofwel zoekmachine-optimalisatie. Maar wat betekent dat eigenlijk en waarom is SEO zo belangrijk?

SEO is een verzamelnaam voor manieren om je website beter vindbaar te maken in zoekmachines als Google. Het uiteindelijke doel van SEO is dat internetgebruikers en websitebezoekers snel de juiste informatie vinden op een website die snel laadt en goed leesbaar is.

Zo werkt SEO

Zoekmachines werken met complexe algoritmes die miljoenen websites indexeren en rangschikken. Dat doen ze door te kijken hoe goed de informatie op een site aansluit bij de zoekopdracht. Wanneer iemand bijvoorbeeld zoekt naar ‘te koop in Enschede’, zal Google snel door zijn enorme database van webpagina's bladeren en de resultaten weergeven die het best bij de zoekopdracht passen.

Waarom SEO zo belangrijk is

Uit onderzoek weten we dat Google - naast funda en hun eigen netwerk - hét belangrijkste kanaal is dat kopers en verkopers gebruiken om een makelaar te zoeken. Makelaars met een website die geoptimaliseerd is voor zoekmachines kunnen zo veel verkeer genereren en daar mogelijk veel nieuwe opdrachten uithalen. Een groot bijkomend voordeel is dat deze potentiële kopers en verkopers organisch naar je website komen, dus zonder dat je daarvoor hoeft te betalen.

Funda
Hoe komt mijn kantoor bovenaan de lijst bij ‘Makelaar zoeken’?

Hoe komt u zo hoog mogelijk in de zoekfunctie voor makelaars? Dit artikel legt uit hoe de ranking van onze zoekmachine werkt.

Lees meer

SEO-vaktaal

Als je je met SEO bezighoudt, kom je al gauw een aantal specifieke termen tegen. Dit zijn de belangrijkste:

  1. Focus keywords of keyphrases Dit is de zoekterm of zin waarmee je wilt dat je pagina zo hoog mogelijk in de zoekresultaten eindigt. In de ideale situatie zou iemand die zoekt op die term dus op jouw pagina moeten uitkomen.

  2. Click-Through Rate (CTR) Dit is het percentage mensen dat daadwerkelijk op je website klikt nadat die in de zoekresultaten is verschenen. Met goede SEO verhoog je dit percentage.

  3. Search Engine Results Page (SERP) Dit is de pagina met zoekresultaten die je te zien krijgt na een zoekopdracht. Het doel van SEO is om op de eerste pagina van de SERP te verschijnen. Mensen kijken namelijk zelden verder dan de eerste paar zoekresultaten.

Het verschil tussen technische en tekstuele SEO

Er zijn twee soorten SEO: technische en tekstuele. Technische SEO gaat bijvoorbeeld over snelheid en structuur van de website en of die wel of niet responsive is. Dat laatste wil zeggen dat je site zich aanpast aan het formaat van je scherm en dat het dus niet uitmaakt of je die op een computerscherm, tablet of smartphone bekijkt.

Tekstuele SEO gaat over de inhoud van je website en het optimaliseren van keywords en links. Beide vormen van SEO zijn belangrijk en vullen elkaar aan.

Lees ook: '‘Als makelaar kun je niet om SEO heen’'
  • Voer een zoekwoordenonderzoek uit, zodat je weet welke woorden en zinnen mensen gebruiken die op zoek zijn naar de informatie die jij biedt. De Google Search Console is een goede tool voor zoekwoordenonderzoek.

  • Gebruik je focus keyword in de hoofdtitel van je webpagina, oftewel in je H1.

  • Zorg ervoor dat je website snel laadt en responsive is.

  • Zorg dat de inhoud van jouw website waarde toevoegt voor bezoekers. Plaats bijvoorbeeld blogs met tips voor kopers en verkopers. Bijkomend voordeel: je website raakt goed gevuld. En je komt er hoger mee in de zoekresultaten.

  • Zorg dat andere sites naar die van jou linken, dat heet een backlink. Bijvoorbeeld door een gastblog op een site te schrijven, met daarin een link naar je eigen website. Een backlink werkt alleen als die relevant is. Een link naar je site op een website over de woningmarkt is daar een goed voorbeeld van. Een backlink op een site over theatervoorstellingen zien zoekmachines niet als relevant.

  • Blijf op de hoogte van veranderingen. Zoekmachines werken namelijk voortdurend hun algoritmes bij. Pas je strategie daaraan aan of schakel een SEO-specialist in om je hierbij te helpen.

  1. Vermijd het overdreven gebruik van zoekwoorden (keyword stuffing). Zoekmachines straffen dit af.

  2. Probeer zoekmachines sowieso niet te slim af te zijn met misleidende tactieken, zoals het ‘kopen van links’ of het plaatsen van verborgen links op je site. Daar prikken de steeds geavanceerdere algoritmes van zoekmachines makkelijk doorheen en die plaatsen je site vervolgens lager in de resultatenlijst.

  3. Kopieer geen teksten van andere websites, want Google bestraft dit soort ‘duplicate content’ met een lagere ranking. Hoe unieker jouw content, hoe beter.

  4. Een mooi vormgegeven site moet geen doel op zich zijn. Het doel van een site is de aandacht trekken en zorgen voor leads en klanten. Beperk je daarom niet tot een vormgever, maar schakel ook een SEO-specialist in.

SEO vraagt geduld

Houd er rekening mee dat je SEO-inspanningen niet direct een zichtbaar effect hebben. SEO is een langetermijnstrategie en het kan enige tijd duren voordat je site hoger in de zoekresultaten verschijnt.